Ny, åben standard for web-login giver adgang med ét klik

Tags:    it-nyheder

Med en pakke af personlige "informationskort" kan webbrugere fremover logge ind alle vegne med et enkelt klik, uden at sætte sikkerheden over styr. Det er ideen i en ny webstandard fra organisationen Oasis.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3421



Skide smart.

Problemet med den model er bare, at det er en unødvendig frarøvelse af internetanonymiteten.

Normalt er et brugernavn kun relevant for det enkelte sites kontekst, så ens historik kan bindes til den samme person - men hvem den person er i virkeligheden, og hvilke andre steder personen er bruger er ikke relevant - og det er ellers der, tiltag som denne har sin styrke: ensrettethed og universelle identiteter. Jeg synes ikke der er noget behov for en "tvungen" universel identitet. Jeg skriver tvungen i gåseøjne fordi der jeg jo ikke er nogen der tvinger nogen direkte - men hvis denne loginmetode bliver udbredt vil man sjældent have andet valg end at bruge den ;)

Jeg synes det er en utroligt teknisk smart løsning på et ikkeeksisterende problem.



Er det ikke bare openid om igen?



Öh, ja...

"ned skriv aldrig din bank pinkode på en stykke papir!"

Gu' ve' hvor for.



Er det ikke bare openid om igen?

OpenID er én mulig implementation af idéen ja, som det også står nævnt i artiklen. Det der er nyheden her er at man som velrenomeret standard-organisation har sat sig ned og blevet enige om en standardiseret måde at gøre det på.



t