Mac-hackere afslører rootkit og exploit-værktøj til Mac

Tags:    it-nyheder

Ved at udnytte den måde, Mac-kernen kommunikerer på, har sikkerhedseksperter udviklet et rootkit til Mac OS X, som skjult kan bruges til at overtage kontrollen med systemet.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3461



host...host... og alle der siger Mac er meget sikre end Windows burde tage et kig. Udbredelsen af Mac er nok den stærkeste side i forhold til Windows.



Mac, Linux og andre UNIX-baserede systemer har først og fremmest en edge overfor Windows iogmed at der er en langt større målgruppe for crackere på Windows end på de andre, ja.

Men det er ikke den eneste faktor at tage højde for, og det synes jeg tit folk glemmer. Der er blandt andet det, at UNIX fra starten har været udviklet med sikkerhed og indbygget multiuser-support i højsædet, hvor Windows har været mere koncentreret omkring usability og singleuser modellen. Begge systemer har efterhånden indhentet hinanden nogenlunde på de områder de før har haltet, men hvad UNIX-baserede systemer(med undtagelse af Mac) stadig har af ridser i den brugervenlige lak, er mit indtryk at Windows har i sin sikkerhed.

Problemet er at Windows er bygget ovenpå en kerne der er blevet lappet og lappet og lappet til at være forholdsvis sikker, selvom den startede ud som usikker. De er nået langt, men de kan ikke komme særligt meget længere uden dialogbokse der beder om tilladelse til alt, hvilket generer brugeren. Det stiller Microsoft i en uhyre svær situation. Enten skal de ofre sikkerhed eller usability, og de er ikke interesseret i at byde sine kunder noget af det.

Her har UNIX-baserede systemer fra starten valgt det modsatte approach, og sikre sig i hoved og røv på bekostning af usability. OS X og forgængere har så valgt at emulere usabilitien ved med det samme gå ud fra at klienten ikke ved hvad vedkommende laver, og giver vedkommende nul-rettigheder til alt, medmindre andet specifikt angives. Det skaber et sikkert og brugervenligt system, der dog for nogle af os efterlader lidt frustration over ikke at kunne pille og tweake så meget.




Som min käre far altid sage til mig....

Hvis en Hacker VIL IND så kommer han det også - det er bare et spörgsmål om tid og ressourcer.



t