Ny formatkrig undervejs: Hvilket videoformat skal bruges i HTML 5?

Tags:    it-nyheder

Med flere og flere browsere, der understøtter video-tagget i HTML 5, er fronterne trukket op til ny formatkrig. Google kan afgøre sagen ved at kaste de nyindkøbte On2-codec i grams.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3483



Jeg holder altså på Google og Apple og jeg formoder også at Microsoft hopper på Flash vognen men SilverLight som "sparings partner".

Formodenlig vis vil Microsoft jo nok komme med noget som passer til Silver Light, men jeg er ret overbevist om at IE 9 kommer til at understötte video tagget.

Google er en LANGT störrer spiller på video markedet en .ogg er det - og for den sags skyld nogen sinde vil blive det. Google har jo trods alt Youtube.



At google har YouTube har for såvidt intet at sige. I sidste ende er det jo dem der sidder på browsermarkedet der bestemmer hvilket format de vil understøtte. Af de browsere der understøtter <video> er Mozilla dem med den største markedsandel, og derfor også dem der har mest at sige. Hvis google så ikke kan lide det må de fortsætte med at bruge flash på youtube, og det vil så bane vej for konkurrenter der vil bruge det hurtigere og bedre video-tag.

Chrome kommer selvfølgelig til at understøtte det format Google helst vil have, men med en så lille markedsandel vil jeg ikke mene det vil have nogen betydning, og vælger de så ikke at understøtte ogg theora bliver deres markedsandel vel kun mindre.



Jeg forstår ikke hvad det her handler om. Hvorfor kan browserne ikke bare understøtte flere forskellige formater, ligesom at de også understøtter flere forskellige billedformater?



Jeg forstår ikke hvad det her handler om. Hvorfor kan browserne ikke bare understøtte flere forskellige formater, ligesom at de også understøtter flere forskellige billedformater?

Det kan de også, men der er jo nødt til at være noget enighed om hvilke formater man vil understøtte, da det jo helst ikke skal have nogen betydning hvilken browser man bruger, lige som med img-tagget.



Jeg forstår ikke hvad det her handler om. Hvorfor kan browserne ikke bare understøtte flere forskellige formater, ligesom at de også understøtter flere forskellige billedformater?

Det kan de også, men der er jo nødt til at være noget enighed om hvilke formater man vil understøtte, da det jo helst ikke skal have nogen betydning hvilken browser man bruger, lige som med img-tagget.

Kan de ikke bare understøtte alle de mest populære formater?



Men hvad er de mest populære formater? Video er stadig ikke helt "normalt" for almindelige mennesker (sammenlignet med at lave billeder), så der er ikke rigtigt en standard. Den største spiller på markedet er nok MPEG, men det er kommercielle formater så det dur ikke for en open source browser.



Indlæg senest redigeret d. 10.08.2009 11:50 af Bruger #3275
Jeg holder altså på Google og Apple og jeg formoder også at Microsoft hopper på Flash vognen men SilverLight som "sparings partner".


Den sætning giver slet ingen mening. Hele meningen med HTML5 video er jo helt at slippe af med plugins som Flash og Silverlight. Og det er da lidt svært at holde med både Google og Apple, når de står på hver sin side af slagmarken.

Kan de ikke bare understøtte alle de mest populære formater?


Langt de fleste populære formater ville kræve, at dele af Firefox ikke blev udgivet som Open Source, da de er omfattet af amerikanske patenter. Så Mozilla vil ikke gå med til at understøtte formater, der er omfattet af patenter. Apple derimod har licens til en masse patenterede formater, og de vil ikke udvide deres understøttelse til nogen af de åbne formater, da det giver dem en øget risiko for patentsager i milliardklassen, også selv om der i øjeblikket ikke er nogen offentligt kendte patenter på formaterne. (det er hvert fald deres officielle forklaring...) Google lader til ikke at være så interesseret i patentsagerne, men synes at Mozillas valgte format ikke er af god nok kvalitet (de understøtter det dog i Chrome). Så at understøtte alle de mest populære formater er ikke noget man bare lige gør.



Men hvad er de mest populære formater? Video er stadig ikke helt "normalt" for almindelige mennesker (sammenlignet med at lave billeder), så der er ikke rigtigt en standard. Den største spiller på markedet er nok MPEG, men det er kommercielle formater så det dur ikke for en open source browser.

I nyheden får de det til at lye som om at der er tre muligheder. Den Firefox og Apple bakker op om, .ogg formatet og så Googles nyandskaffede fidilihut. Min tanke var at de bare kunne bruge dem alle sammen :D



Hovsa. Jesper Kristensens svar fik sneget sig inden om mit. Mange tak for svaret!

Men vis Google frigiver On2 codecet, så kan de, Firefox og Opera vel blive enige om at bruge det. Og så må de andre vel bare hoppe med på vognen.



t