Microsoft bygger bro mellem .Net og PHP

Tags:    it-nyheder

Softwaregiganten kommer PHP-folket i møde med open source-pakke, som skal binde ADO.NET Data Services sammen med det udbredte websprog.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3543



Jeg synes det kunne være interessant hvis artiklen også nævnte hvilken open source licens koden er udgivet under, samt hvilke, hvis nogen, patenter koden eventuelt måtte ligge under. Begge dele er relevante for folk og firmaer så de ved hvorvidt det kan betale sig at basere sit produkt på dette. Ud fra fri software synspunktet kan det være en hæmsko at man risikerer at halvdelen af ens kodebase pludselig tilhører Microsoft, eller andre skræmmescenarier. For virksomheder kan det være et problem pludselig at skulle betale licenspenge til Microsoft.

Det er slet ikke sikkert at det ovenstående sker, for jeg tror oprigtigt talt at Microsoft kan hente sine penge andre steder uden at behøve trække patentkortet i dette sammenhæng. Men det er da ganske relevant information at få med alligevel :)




Hvis der var patenter osv. så var det jo ikke Open Source, og så ville PHP's developer team jo nok ikke gå med til det.


Dog tror jeg heller ikke at man skal forvent at Microsoft anvender GNU/GPL(LGPL), men nok kommer men sin egen Open Source licens som f.eks PHP selv har det.


Edt. Stavefejl



Indlæg senest redigeret d. 26.08.2009 17:24 af Bruger #11375

Hvis der var patenter osv. så var det jo ikke Open Source, og så ville PHP's developer team jo nok ikke gå med til det.

Problemet er at det kun er GPLv3 der tager højde for patenter.

Man kan godt udgive sin patenterede kode under en open source licens. Det giver ikke nogen mening, men det kan sagtens lade sig gøre. Og hvis der er noget Microsoft er -- ligesom alle andre amerikanske softwarefirmaer iøvrigt, IBM og SUN inklusiv -- så er det netop at være sovset ind i patenter for alt.



t