Datalogi-lærere får kold skulder: Vil ikke genoplive døende fag

Tags:    it-nyheder

Undervisningsministeriet afviser nu at opgradere gymnasiefaget datalogi fra C- til B-niveau. Det er en reel dødsdom, mener datalogilærerne.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3589



Så bliver man nok nødt til at tage datalogistudiet for at studere datalogi. Sikke da et problem...



Indlæg senest redigeret d. 12.09.2009 18:58 af Bruger #3275
Jeg ved ikke. Jeg har hørt mange mennesker sige at datalogi eller programmering på STX eller HTX skulle være så basalt at det ikke hjælper personens kunden. Faget skulle nærmere være en form for smagsprøge.

Tror vært fald et c-niveau er alt for lidt hvis man skal nå noget brugbart ved faget. Syntes næsten det burde være alt eller intet. Så b-niveau kan da måske være løsningen. Eller måske bare droppe det hele.

Vedrørende det der brede it-fag som de overvejede ville komme, syntes jeg dog det lyder latterligt. Unge i dag har netop en rigtig godt bred it forståelse, hvis du spørger mig. De burde være specifik i programmering



Så bliver man nok nødt til at tage datalogistudiet for at studere datalogi. Sikke da et problem...

Problemstillingen som jeg har hørt den er, at der ikke er nok på datalogistudiet i forhold til hvad der er af efterspørgsel på dataloger, og at man derfor mente at datalogi som et seriøst fag, istedet for det lal det er nu, i gymnasiet ville lokke flere til/give flere de basale værktøjer til bedre at klare sig igennem starten af datalogistudiet.



Så bliver man nok nødt til at tage datalogistudiet for at studere datalogi. Sikke da et problem...

Problemstillingen som jeg har hørt den er, at der ikke er nok på datalogistudiet i forhold til hvad der er af efterspørgsel på dataloger, og at man derfor mente at datalogi som et seriøst fag, istedet for det lal det er nu, i gymnasiet ville lokke flere til/give flere de basale værktøjer til bedre at klare sig igennem starten af datalogistudiet.


Jeg syntes enlig ikke gymnasiets fags formål er at skulle lokke folk til at tage en bestemt slags uddannelse. For ellers burde gyminasiet også have en "børnepædagog"-fag så vi kunne tiltrække flere til at blive folkeskolelærere.

Ej men sagen er jo den at næsten alle naturvidenskablige studerende får brug for programmering af en eller anden art i deres studie eller senere. Det kan jo næsten ikke undgås. Men med c-niveau programmering eller datalogi når man bare ikke det niveau hvor man faktisk kan udnytte det i andre fag. Så hellere lade vær.




Hvad jeg ikke begriber er hvorfor Datalogi i det heletaget er at finde på menu kortet på gymnasier.... Datalogi er jo, hvis man tager Datalogi som helhed og dybtegående seriøst, ikke noget som man lige kan ta' på et års tilvalg. >-<

Jeg har selv læst Datalogi, og når jeg kikker tilbage på min egen gymnasie tid, så er jeg altså ikke imponeret, snare tvært imod.

Datalogi er tungt, tørt og kedeligt for dem der altså ikke lige er minded på at skulle side med og lære at holde styr på pludselig to former for tal akrobatik.(alm. matematik, datalogi red.)

Jeg synes bestemt ikke at man skal terminere Datalogi, snare tvært imod, men flytte Datalogi fra gymnasierne og til Universiteterne/De Tekniske Skoler hvor man i forvejen har desideret afslutende uddannelser.

Jeg må sige at jeg ikke betragter Datalogi som hverken værende et folke-skole fag eller gymnasie fag, hvor man lære om bioinformatik, computergrafik, algoritmik, Programming, osv. Det er, i min verden, ikke "grund viden", men advanceret/udvidet lære om hvordan man anvender en computer.



Indlæg senest redigeret d. 13.09.2009 04:25 af Bruger #11375
Jeg ved godt det er fordi datalogistudiet mangler studerende. Men det samme gør skiltemalerstudiet, og landmåler-studiet også. Men derfor skal man da ikke begynde at oprette disse fag i gymnasiet.



Indlæg senest redigeret d. 13.09.2009 07:56 af Bruger #3275
t