Hvordan udvikler man et 3D Computerspil??

Tags:    snak

Hvordan og hvilke programmer skal man bruge til 3D spiludvikling?



www.google.com ;)



Kig evt. på XNA



Hvordan og hvilke programmer skal man bruge til 3D spiludvikling?


Måske Java og JMonkeyEngine: http://www.jmonkeyengine.com/




Ogre3D. Tutorial section...

Men du bør virkelig lære XNA og C# istedet.

Med venlig hilsen
Ieet





Det kommer meget an paa, hvilken form for 3D udvikling du har i tankerne. Snakker vi om alle elementer der indegår i udviklingen af et 3D computer spil, saa er der relativ mange programmer du skal bruge. Du skal havde programmer der kan modellere/animere 3D modeller, et andet program til at lave tekstur, et tredje program til skabe lydeffekter, og til sidst et fjerde program det kan samle det hele til et spil. Det vil vaere lettere at hjaelpe dig, hvis du kan vaere mere praecis med din defination af 3D spiludvikling. Er det ganske smaa simple 3D spil eller snakker vi om et kompleks spil saa som et MMORPG/FPS eller lign?



Jeg har læst din artikel om hvordan du udvikler en 3D applikation og det var rigtig godt lavet:)
Men har du stadig den fulde kildekode af programmet på din computer?
Jeg er kun 13 år, og har lidt svært ved at rode rundt i kildekoderne;(



C# og XNA skulle være rimelig nemt at komme i gang med.
Ellers er der jo helt klart C++ med enten OpenGL eller DirectX, hvilket jeg ville anbefale.



Mange tak for rosen, men jeg har faktisk ikke laengere kildekoden.
Men dét der er rigtigt vigtigt for dig er at finde ud af hvilken retning du vil.

1) Vil du lave et helt spil selv, hvor du baade skal programmere, modellere/animere grafik osv.?

2) Vil du bare gerne laere at programmere 3D grafik der kan bruges i real-time applikationer, og ikke saa vigtigt at ha et faerdigt produkt nu og her?

3) Vil du kun lave grafik?

4) Noget helt andet!

Grunden til at det er vigtigt for dig at finde ud af disse ting, er fordi 3D spil er et vidt begreb. Det kan vaere et kaempe opgave at komme igang med. For at undgaa at du spilder en masse tid med noget der kan goeres meget bedre paa en hel anden, saa goer du dig selv en kaempe tjenste at finde ud af. Naar du har fundet ud af det vil jeg vaere i stand til at guide dig i den rigtige retning, baade med programmeringssprog og vaerktoej :)



Mange tak fordi du vil hjælpe mig:) Det jeg gerne vil starte med er nr. 1: At udvikle et spil!



Du har altsaa med andre ord en idé til et spil som du gerne vil udfoere i praksis?

I saa fald vil jeg raade dig til at kigge med kritiske oejne paa din spil idé og se om den er for stor en mundfuld for dig at udfoere. Det er himlenes let at komme paa spilidéer. Det er svaere at komme med nogle gode idéer men det svaereste er at komme frem til en spil idé som rent faktisk har en chance for at blive realiseret. Specielt naar du slet ikke har nogen erfaring med spiludvikling.

Kan jeg spoerge dig til, hvad du har i tankerne og hvor mange du regner med at arbejde paa dit projekt.



t