Linux Ubuntu server?

Tags:    linux

<< < 12 > >>
Hej alle udviklere!

Jeg har i dag installeret Linux Ubuntu på min gamle PC. Jeg installerede Desktop version da jeg ikke er så god til server versionen(Ja jeg har prøvet den!).

Så nu var det at jeg gerne ville have den til at blive til en lille server. Jeg har faktisk allerede lavet en "webserver" med xampp som min primære pc kan forbinde til osv. Men det jeg gerne vil have er en fuld server hvor vi kan ligge alle vores filer på.

Som sagt har jeg rodet lidt med Server edition så jeg ved at der er noget med at man kan bruge Samba? Er dette det korrekte at gøre eller er det noget andet der ville virke bedre for mig?

Og hvis i kan vil jeg gerne have lidt hjælp med hvad jeg skal gøre for at installere samba, eller hvad der nu er bedst!

Venlig hilsen,
Søren



16 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.

Nu snakker jeg rent klientmæssigt. Windows Explorer har en indbygget FTP-klient, for eksempel.

http://winscp.net/eng/index.php



Hvis du vil have en "filserver" som du kan uploade og downloade til/fra overalt på kloden, bør du enten bruge FTP(nemmest men mest usikker) eller SFTP(lidt mere kringlet, men meget mere sikkert) på maskinen.


SFTP er da langt nemmere at installere...apt-get install openssh-server
FTP skal konfigureres og så'n.

Nu snakker jeg rent klientmæssigt. Windows Explorer har en indbygget FTP-klient, for eksempel.

http://winscp.net/eng/index.php

Ja, og hvad så?
Det er stadig nemmere at sige til folk: "åbn Dokumenter og kopier denne url: ftp://ftp.example.com ind i addressefeltet, så kommer du til min filserver" end at få dem til at installere et program.


Er det dét ? Min mutter er totalt edb antinørd, men jeg har det omvendte problem...det er sgu ikke til at få hende til at lade være med at installere alt muligt lort.

FTP er forkert at bruge i dag og har været det længe, så det ér nødvendigt at få folk over på en bedre protokol, og hvis folk ikke kan finde ud af at installere WinSCP, så har de intet at gøre på en web server.



Tak for de mange gode svar :)

Så nu har jeg bare et spørgsmål tilbage. hvis jeg laver en FTP eller SFTP server, men ikke kan åbne for nogle porte i routeren så kan jeg da ikke tilkoble til min server hvis jeg ikke er på det samme netværk som serveren?




He he, syntes lidt du har tabt den diskussion, Per. Det er ikke så stort et problem at hente et andet program i stedet for at bruge explorer. Og det er i hvert fald ikke så betydningsfuldt at det bør have betydning i valget. Men what ever. Denne her diskussion kan ende i mudderkastning (kan mærke det)

Det kan vi godt lege, men jeg taler rent faktisk ud fra erfaring. Da vi ude hos os skulle have en fællesdrevsløsning var FTP/SFTP oppe og vende, inden vi lagde os fast på Samba. Argumentet imod SFTP kom fra de ikke-ITkyndige medarbejdere, der blev præsenteret for WinSCP og ikke syntes det var til at overskue, i forhold til Windows Explorer/FTP/Samba.



Tak for de mange gode svar :)

Så nu har jeg bare et spørgsmål tilbage. hvis jeg laver en FTP eller SFTP server, men ikke kan åbne for nogle porte i routeren så kan jeg da ikke tilkoble til min server hvis jeg ikke er på det samme netværk som serveren?


Korrekt. Du skal kunne forwarde data til serveren.



Ok tak for det :) Lukker tråden nu



<< < 12 > >>
t