Spørgsmål til webdesignere

Tags:    grafik webdesign

<< < 12 > >>
Jeg er dreng på 16 år, der går på 10 klasse centeret i Ringsted. I uge 5 skal vi lave OSO (Obligatorisk selvvalgt opgave, hvor jeg skal skrive om vores jobmuligheder osv). I den anledning har jeg valgt at skrive om at blive webdesigner. Jeg har fundet frem til at gratis-skabelonsider, er ved at ”overtage markedet” fordi de er gratis, og de bliver bedre og bedre. Derfor ville det glæde mig hvis I have tid og lyst til at besvare de følgende spørgsmål:

• Er i blevet påvirket af de gratis-skabelon hjemmesider?
• Hvordan tror i det vil påvirke Jer, i fremtiden?
• Hvad er fordelene ved at vælge en webdesiger, frem for en gratisside og omvendt?
På forhånd tak.
Lasse Green







Hej Lasse,

Jeg er ikke webdesigner, men det lyder som en super fed opgave du er ved at skrive.

Du må endelig huske at poste et link til den herinde. Jeg er sikker på vi er mange som gerne vil læse dine overvejelser og resultater.

Med venlig hilsen
Ieet





Hej. Jeg er personligt heller ikke "professionel" webdesigner. Men mine erfaringer på området er at gratis-skabelonsider ikke er ved at "overtage markedet" når det gælder større hjemmesider fra firmaer og organisationer.
Hjemmesider skal nemlig fortsat være personlige, og om man optimerer en skabelon eller designer noget fra bunden gør ikke meget forskel for en erfaren designer.

Til gengæld er rigtig mange åbne CMS-systemer ved at overtage php-koderens arbejde. Jeg har hvert fald flere gange haft erfaringer med at den benyttede løsning bliver et åbent system. I mit tilfælde har jeg oplevet det med nakkefestivalen.dk og hzd.dk.

Så personligt tror jeg roligt man kan uddanne sig til web-/multiedie-designer. Men arbejdet med php og asp bliver nok ikke det det der vejer tungest.



Indlæg senest redigeret d. 25.01.2010 14:19 af Bruger #5097
Webdesign-markedet er bestemt ikke truet af gratis-skabelon sites. Det gode ved at hyre sin egen webdesigner er at man kan få skræddersyet designet helt ned til mindste detalje, for at ramme visionen bedst. Med en skabelon er du lidt mere låst fast, og det er sjældent det kan betale sig at hyre en webdesigner til at modificere en skabelon, i forhold til at hyre ham til at lave den selv fra bunden. Den slags mennesker der bruger gratis-skabeloner er som regel foreninger, privatpersoner og lignende, der alligevel aldrig har været særligt indbringende et marked for webdesignere. Pengene er fortsat hos virksomheder, og virksomheder ønsker fortsat en skræddersyet løsning.

Det skal lige siges at jeg ikke er webdesigner, jeg er webudvikler. Ovenstående er min erfaring ud fra de virksomheder jeg har arbejdet i, og deres strategi med hensyn til webdesigns - dem der ikke har haft en webdesigner inhouse, har alle sammen købt designs af reelle designere, efter en kravspecifikation.


Til gengæld er rigtig mange åbne CMS-systemer ved at overtage php-koderens arbejde. Jeg har hvert fald flere gange haft erfaringer med at den benyttede løsning bliver et åbent system. I mit tilfælde har jeg oplevet det med nakkefestivalen.dk og hzd.dk.

Så personligt tror jeg roligt man kan uddanne sig til web-/multiedie-designer. Men arbejdet med php og asp bliver nok ikke det det der vejer tungest.

Der er jeg meget uenig. Det er klart at "små", organisationer som fx Nakkefestival har et begrænset budget til webudvikling, og derfor som regel bare bruger hvad de kan finde gratis på nettet, men det har jo heller aldrig været dér, pengene rigtigt har været.

Webudvikling, som i PHP/.NET, vil stadig være meget aktuelt, og er bestemt ikke hindret af open source CMS'ernes fremgang. Der er stadig brug for folk der laver de CMS'er - for eksempel er mange af Typo3-udviklerne betalt af firmaer - og der vil stadig være brug for folk i webbureauer med ekspertisen i at konfigurere, udvide og modificere cms'erne til kundens specifikke behov. Jeg har efterhånden arbejdet tre steder fuld tid, og alle tre steder har virksomheden baseret sig på open source cms'er og/eller frameworks(Drupal, Joomla/CodeIgniter og Typo3 respektivt). Open source CMS'er er absolut ingen stopklods for den professionelle webudvikling. Vi skal bare lære at benytte og udvide dem, så vi kan tilbyde det til kunder der allerede benytter systemet.



For at se på dit problem er du nødt til at lave en opdeling mellem "professionelle virksomheder" og "private hjemmesider". De professionelle virksomheder (små virksomheder som den lokal tømrer og den lokale mekaniker er nok at sidestille med private websites, eks kan man gruppere på antal ansatte eller lignende) vil have noget der rammer deres image og noget unikt.

Den private hjemmeside, blog, organisations side osv. vil have noget hurtigt/gratis/og noget det fungerer. (denne gruppe må man aldrig undervurdere, også bedre kendt som "the long tail")

Det kunne så også være interessant at se hvilke af disse grupper der er mest værd (hvis man var webdesigner) i kroner og øre.



Okay, jeg tror nu også at php og .net stadig er aktuelt.

Men det bør da nævnes at politiken.dk, ekstrabladet.dk og selv det hvide hus bruger åbne CMS-systemer. Så jeg ved ikke om jeg helt kan følge dig i at det aldrig er større sider som bruger færdiglavede cms-systemer.
Det er klart at eksempelvis facebook aldrig kommer til at bruge færdliglavet cms. Men tror sku nok på fremgang i åbne cms-systemer.

Drupal og WordPress har hvert fald aldrig haft det bedre.



Okay, jeg tror nu også at php og .net stadig er aktuelt.

Men det bør da nævnes at politiken.dk, ekstrabladet.dk og selv det hvide hus bruger åbne CMS-systemer. Så jeg ved ikke om jeg helt kan følge dig i at det aldrig er større sider som bruger færdiglavede cms-systemer.
Det er klart at eksempelvis facebook aldrig kommer til at bruge færdliglavet cms. Men tror sku nok på fremgang i åbne cms-systemer.

Drupal og WordPress har hvert fald aldrig haft det bedre.

Jeg siger ikke at større sites ikke bruger CMS - jeg siger at større sites stadig har brug for udviklere. Hverken politiken, ekstrabladet, berlingske, det hvide hus eller what not kører med det "rene" CMS. De har naturligvis alle sammen webudviklere ansat, enten inhouse eller hos et konsulenthus, til at drifte og skræddersy deres cms-løsning til deres behov.



Okay men min konklusion hænger så også uberørt.

Webdesignerer bliver ikke påvirket i fremtiden. Men mængden af php og .net bliver nok mere påvirket af åbne CMS systemer og derfor bliver der nok minimerer i mængden af php/.net der skal udvikles. Det er nok altid et godt værktøj, og der er også altid brug for nogle der kan det. Men det bliver stadig oftere noget med at man skal arbejde udvikle videre og sørge for at få integreret færdige udviklerede cms-systemer.



De gratis skabelon-sider er nærmest beregnet på private og foreninger, nogle der bare skal have en side der er nem at sætte op, og ikke kender noget grundlæggende til webdesign.
Men hvad har man så, en flad og kedelig side som ligner tusinde andre.
Når et firma, eller stor forening skal have en side kørende som kræver lidt mere, så skal der alligevel en webdesigner til at lave indholdet på siden, så kan skallen godt være en skabelon-side, men lur mig, når siden endelig er klar til brug så er der ikke mange procent af skabelons-siden tilbage, så når alt kommer til alt så har webdesigneren alligevel lavet det meste.
Så nej de gratis skabelon-sider har ikke den store betydning

Fremtiden - der vil altid være brug for gode webdesignere.

Vælger man en webdesigner til at lave det hele, så får man tingene som man vil have dem, med de små specielle kendetegn man ønsker.



Tusind tak for svarene. Ieet@ jeg skal nok poste et link til min opgave, når jeg er nået lidt længere hen.



Davs jeg er selv en professionel webdesigner næsten alle mine penge kommer der fra og jeg kommer lige med et par små svar til dine spg.
• Er i blevet påvirket af de gratis-skabelon hjemmesider? Overhovdet ikke folk vil have deres eget private layout om de så skal betale over 5000 kroner for det.
• Hvordan tror i det vil påvirke Jer, i fremtiden?Det tænker jeg faktisk tit på men jeg tænker så dog også at det giver ikke en betydning men jeg frygter mest at folk vi begynde at kopire folks layout's og bryde Copyright :)
• Hvad er fordelene ved at vælge en webdesiger, frem for en gratisside og omvendt? fordelene er at du for et layout som INGEN andre har og du kan få næsten lige hvad du vil have Eks. kan du ikke få et katalog som gratis layout :)




<< < 12 > >>
t