Glædelig jul & godt nytår - 2010

Tags:    udvikleren-info

Kære Udviklere,

Endnu et år er ved at være gået, og om præcis en uge sender vi år 2010 på pension. 2010 var året hvor Udvikleren.dk havde været online i 10 år, hvilket i sig selv er lidt af en præstation, men det var også året hvor vi tog en alvorssnak om hvad Udvikleren egentlig var og hvad det eventuelt skulle blive til i fremtiden. Jeg har tænkt intensivt over det lige siden, og er kommet frem til en række punkter hvor det kunne være interessant at ændre på sitet, kraftigt inspireret af de udtalelser I er kommet med. Det har jeg gået og syslet med i den sidste uges tid, og jeg tror umiddelbart at der kunne komme en interessant, men også meget anderledes, version af sitet ud af det. Lige nu kunne jeg derfor godt tænke mig jeres største juleønske for Udvikleren.dk anno 2011 - hvad er det primære I kunne tænke jer at se tilføjet/ændret/opdateret/optimeret? Ud fra jeres største ønsker, samt mine egne ideer, vil jeg forsøge at skabe et endnu bedre Udvikleren.dk :)

Men nok business snak! Det her indlæg var lige så meget for at ønske jer en super god jul og et forrygende nytår! Jeg glæder mig til at se endnu mere til jer i 2011 :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 24.12.2010 10:26 af Bruger #1
Så vil jeg da også ønske alle herinde en god jul og et godt nytår...

- Hvad angår udvikleren.dk, så syntes jeg faktisk sitet fungere okay godt, der har været det med artikel godkendelses processen med den var for lang... Man kunne godt ønske sig noget mere aktivitet også på sitet, men hvordan det lige skulle ske, ja?..



Fedt hvis du opdaterer siden. Men kunne du så ikke opdaterer listen over teknologier (altså under "teknologi rating").
Tænker blandt andet der mangler Python, Groovy (Grails), Ruby (on Rails), Ajax, JQuery og Photoshop.

Og så syntes jeg du bør fjerne Windows 95, 98 og 2000 og få Win vista og 7 på listen. Måske skulle du bare slå Windows ind til et punkt.


Men så også god jul herfra



Indlæg senest redigeret d. 24.12.2010 12:22 af Bruger #5097
god jul :).


jeg synes udvikleren sku have et helt nyt design og en lidt anden opsætning i forummet.

synes det er lidt mærkeligt man først skal vælge hvad for en kategori man vil oprette tråd i og bagefter skal trykke på forum før at kunne oprette et indlæg.. eller gør jeg noget forkert?.

synes man skulle fjerne point.

når der er svaret på et indlæg så burde det brugbare svar stå lige under selve tråden gerne markeret med en border som har en god farve :).


ville det være muligt at få WYSIWYG in istedet for at sku skrive alle de koder osv.?

det har bare lidt jeg havde :)



Fed ide fra Simon om at få markeret svaret med en border eller et mærke.
Er dog ikke helt glad for WYSIWYG.



Glædelig jul og godt nytår... :)


Hmm ønsker, Kan man få færre fup-partner-jobopslag? :)


Men jeg synes den anden tråd fint kan bruges til at finde på idéer og ønsker som alle har til dette forum. Ser ingen grund til at gentage mig. :)



Glædelig jul og godt nytår herfra også ;)

Et helt nyt design kunne give sitet et nyt pust :)



Jeg synes der skal være mere rating på spørgsmål, dvs. når der kommer et spørgsmål hvor titlen er "hjælp", eller "Det virker ikke", så skal de dø med kølle. Hvorfor skal jeg spilde min tid på at hjælpe nogen der ikke engang gider at formulere deres problem? Jeg synes at man skulle kigge lidt på stackoverflow.com og give mulighed for at give +points og - points til et svar/spørgsmål alt efter hvor godt det er.

Jeg synes at det med sprog og kategorier er ligegyldigt, hvorfor ikke bare fjerne dem og give mulighed for at tagge dine indlæg med forskellige tags (fx. asp.net, arkitektur, osv - igen inspireret fra stackoverflow.com). Hvor mange går ind under kategorierne og finder deres spørgsmål/artikler ?

Lav søgefunktionen bedre/hurtigere, således den er et alternativ til at slå op via kategorier.

Jeg tror realistisk set at de fleste blot kigger rundt på forsiden i de seneste opslåede spørgsmål, så hvorfor ikke lave den del større?

Tror der skal mere fokus på en analyse af hvordan brugerne bruger sitet, så vil jeg tro at der er nogle ting der ryger i svinget og andre mere funktionelle features kommer til.

Betalingsartikler? Nogle artikler kan evt. være så store/lange/god kvalitet at deb bruger der har skrevet dem har mulighed for at tjene et par kroner på den (fx. en procentdel af de skiver der er tjent ved at der er nogle der har klikket på reklamer på den artikel han har skrevet - eks. vil jeg kun kunne tjene penge når der blev klikket på reklamer når min artikel var vist.( det kunne skabe flere artiler, flere besøgende...osv



Hey gutter,

Glimrende feedback indtil videre, ikke mindst fordi at I rammer stort set alle de ting jeg selv har overvejet :). Lad os diskutere hvad I har nævnt indtil videre:

Theis: Ingen tvivl om at listen trænger til en opdatering, men spørgsmålet er om det er en feature vi i det hele taget skal beholde? Problemet er naturligvis at det er svært at få alle de teknologier med som folk interesserer sig for, samtidig med at nogen lyver sig bedre end de er og andre bare ikke har samme opfattelse af hvordan man skal placere ratingen i forhold til hvad man kan. Jeg kunne godt tænke mig at teknologi ratings var mere baseret på hvor meget man ydede inden for forskellige tags (se længere nede for mere info om tags), men det vil jeg lige tænke lidt nærmere over. Forslag modtages naturligvis gerne :)

Simon:

>jeg synes udvikleren sku have et helt nyt design og en lidt anden opsætning i forummet.

Det er ogå planen :)

>synes det er lidt mærkeligt man først skal vælge hvad for en kategori man vil oprette tråd i og bagefter skal trykke på forum før at kunne oprette et indlæg.. eller gør jeg noget forkert?.

Jeg vil gerne indrømme at navigationen på denne version af Udvikleren måske ikke blev så logisk som man kunne have håbet. Det vil jeg forsøge at gøre bedre i næste version :)

>synes man skulle fjerne point.

Mere info følger :)

>når der er svaret på et indlæg så burde det brugbare svar stå lige under selve tråden gerne markeret med en border som har en god farve .

Jeg har haft lidt samme tanke, men jeg er ikke sikker på at det helt bliver sådan. Måske en kombination af din ide og den jeg vil diskutere længere nede :)

>ville det være muligt at få WYSIWYG in istedet for at sku skrive alle de koder osv.?

I princippet ja, men det fungerer desværre ikke helt så godt sammen med fx kodebokse og andre ting som der er brug for på et site som Udvikleren.dk. Men den editor boks som vi bruger på nuværende tidspunkt, kan godt forbedres lidt, hvilket jeg vil gøre :)

Brian:

>Jeg synes der skal være mere rating på spørgsmål, dvs. når der kommer et spørgsmål hvor titlen er "hjælp", eller "Det virker ikke", så skal de dø med kølle. Hvorfor skal jeg spilde min tid på at hjælpe nogen der ikke engang gider at formulere deres problem? Jeg synes at man skulle kigge lidt på stackoverflow.com og give mulighed for at give +points og - points til et svar/spørgsmål alt efter hvor godt det er.

Jeg er for så vidt enig, og min tanke er også at svar skal kunne rates på den nye version, så folk bedre kan se hvilket svar er bedst, men jeg ved ikke om jeg synes at spørgsmålet i sig selv skal rates. Jeg er helt enig i at det er irriterende når folk skriver et dårligt spørgsmål, men indtil videre er min plan en lidt mere pædagogisk side til oprettelse af nye tråde :)

>Jeg synes at det med sprog og kategorier er ligegyldigt, hvorfor ikke bare fjerne dem og give mulighed for at tagge dine indlæg med forskellige tags (fx. asp.net, arkitektur, osv - igen inspireret fra stackoverflow.com). Hvor mange går ind under kategorierne og finder deres spørgsmål/artikler ?

Jeg er helt enig, og det er også sådan min vision ser ud indtil videre. Kategorier er ikke så moderne mere, og jeg tror faktisk også at tags vil kunne fungere ret godt for et site som Udvikleren, så det er sådan det fungerer i den tidlige version jeg har rodet med indtil videre. Jeg tror det kan blive ret godt, og så vil det give mulighed for lettere og mere overskuelig navigation på sitet.

>Lav søgefunktionen bedre/hurtigere, således den er et alternativ til at slå op via kategorier.

Done. Indtil videre har jeg rodet med MSSQL Full text indexing og med et par ekstra tricks som jeg har leget med, tror jeg det kan blive ret godt. Lige nu kan min søgning søge alle forumindlæg på sitet igennem på under 300 milisekunder, så det er rimeligt lovende indtil videre :)

>Jeg tror realistisk set at de fleste blot kigger rundt på forsiden i de seneste opslåede spørgsmål, så hvorfor ikke lave den del større?

Igen helt enig, det vil jeg også gøre.

>Tror der skal mere fokus på en analyse af hvordan brugerne bruger sitet, så vil jeg tro at der er nogle ting der ryger i svinget og andre mere funktionelle features kommer til.

Min plan er indtil videre at skære godt ned i antallet af funktioner, specielt til første udkast, så en fungerende version kan være klar så hurtigt som muligt. Så kan vi altid gen-tilføje tidligere funktionalitet, hvis det viser sig at efterspørgslen er større end forventet :)

>Betalingsartikler? <snip>

En uhyre interessant tanke, som jeg bestemt også selv har været forbi. Jeg tror desværre ikke at bannerkliks kan give nok til at det på nogen måde er interessant for forfatterne, men jeg er bestemt ikke afvisende overfor en eller anden form for betaling til de forfattere der lægger en ekstra indsats i at skrive nogle virkelige kvalitetsartikler. Problemet er de beløb der eventuelt kunne gives, næppe vil være særligt store, da det stadig er begrænset hvor stor en indtægt en artikel kan generere, men man kunne måske finde på et eller andet. Hvad siger du selv, Brian? Du er jo en af dem der har skrevet en masse gode artikler til sitet :). Og hvad siger I andre?

Mvh.

Kasper (TSW)



God jul og happy nytår :)

Fjern kategorierne og tag dem, som Brian siger. Så kan man, som på stackoverflow.com, filtrerer hvad for tags man gerne vil se. Synes også at forummet skal have mere plads på forsiden, og måske gemme nyhederne indunder en fane for sig?

Hvis man begyndte at kunne få betailng for artiklerne, så tror jeg godt at jeg kunne finde på at skrive nogle artikler.



Hej Martin,

Interessant! Hvilken prisklasse kunne få dig til at overveje det? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t