Windows Biometric Framework - .NET?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hey once again!

Jeg har lige haft lidt gang i noget juleoprydning og faldt tilfældigvis over en fingeraftryksscanner (en medion en af slagsen) som jeg helt havde glemt at jeg havde. Nu fik jeg så helt lyst til at begynde og rode lidt med den ;)

Det virker skam også fint nok og tingesten virker perfekt til at logge ind på Windows 7 og det. Så faldt jeg endvidere over en ny feature i Win7 kaldet WBF (Windows Biometric Framework) som skulle gøre det åååh så let for os udviklere at bruge biometriske enheder...

Mjaaaa Microsoft, jeg kan hverken grave reference materiale frem, ej heller mere end en enkelt source example (som er meget begrænset - kan ikke huske hvorfra...)

Men nu har jeg desværre allerede fået blod på tanden og vil egentlig gerne have sat den der scanner op ude ved døren (piller den nok fra hinanden og støber den ind i min nuværende adgangkontrols boks - <blærerøv>Med RFID:P</blærerøv>;)

Den testkode som jeg fandt tillod mig at validere Windows brugere som havde rullet deres fingeraftryk ind på hver deres konto. Det virker skam fint og det, men helt ærligt? ... Selvom jeg kun har 4 brugere, så kan resten af mit (hjemmelavede self.) system håndteres via et webinterface og har massere af lette administrationsmuligheder. Så gider jeg *** da ikke at skulle hen og tilføje / fjerne windowsbrugere, få deres fingeraftryk kodet ind og så hardcode deres SID'er ind i mit program hver gang...

Kom igen M$! :P

Så er der nogle kloge hoveder der har nogle idéer ? Systemet er udviklet på .NET, med lidt sammenblanding mellem C# og VB, så sproget betyder absolut intet.
Jeg har Googlet og Googlet de sidste 2½ time og jeg kan bare INTET finde. Jeg har gennemtrævlet Sourceforge og har kigget på alt fra grFinger til Luxand's finger SDK. grFinger så egentlig lovende ud med en licenspris på kun $44, men deres trail versioner crashede konstant, uanset hvad jeg gjorde ! -.-

Jeg skal bare have mulighed for at have at "lytte" efter hvornår der er et nyt fingeraftryk tilgængligt / hvornår en person er identificeret og så få et unikt ID på den person.

Alternativet er at jeg skal til at sniffe med en USB analyzer (har jeg efterhånden en del erfaring med) men det vil med garanti trække ud over de næste par dage, og gider ærligt talt ikke skulle spilde min tid hvis jeg kan undgå det :S

Din fingeraftryksscanner, hvordan er den tilsluttet dit kredsløb, det lyder næsten som USB? Den sender vel event du kan lytte på når den modtager et fingeraftryk?

Hey Henrik,
WBF findes kun til C++ fra Microsofts side af, hvis du henter Windows 7 SDK'et (v 7.1) ( http://msdn.microsoft.com/da-dk/windows/bb980924.aspx ), mener jeg der ligger et sample i brugen af det, i deres Sample folder.

Med lidt snilde, burde du kunne lave en relativ simpel wrapper via C++ /CLI (C++ til .net).

Du kan også finde lidt mere generel info om brugen af det i deres whitepaper http://www.microsoft.com/whdc/Device/biometric/WBFIntro.mspx

Udover det har Microsoft Developer Network (MSDN) en række artikler om WBF.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd401507(VS.85).aspx

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd401598(v=VS.85).aspx

Håber du kan bruge det :)

Din fingeraftryksscanner, hvordan er den tilsluttet dit kredsløb, det lyder næsten som USB? Den sender vel event du kan lytte på når den modtager et fingeraftryk?

Nu er USB desværre ikke sååå lige til:S...
Men tro mig, jeg har skam rodet rundt med den dims og endda åbnet skidtet og probet lidt indvendigt.. Intet brugbart. Skal siges det er en 40 kroners scanner fra Aldi (no joke) og den virker upåklageligt, tro det heller ej.

Men et API for 40 kroner er måske for meget forlangt :D

Hey Henrik,
WBF findes kun til C++ fra Microsofts side af, hvis du henter Windows 7 SDK'et (v 7.1) ( http://msdn.microsoft.com/da-dk/windows/bb980924.aspx ), mener jeg der ligger et sample i brugen af det, i deres Sample folder.

Med lidt snilde, burde du kunne lave en relativ simpel wrapper via C++ /CLI (C++ til .net).

Du kan også finde lidt mere generel info om brugen af det i deres whitepaper http://www.microsoft.com/whdc/Device/biometric/WBFIntro.mspx

Udover det har Microsoft Developer Network (MSDN) en række artikler om WBF.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd401507(VS.85).aspx

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd401598(v=VS.85).aspx

Håber du kan bruge det :)

Mange tusinde tak for de dejlige links. Mjaaaa C++ er ikke min stærkeste side, men jeg er frisk på en udfordring. Spørgsmålet er så bare om man mon kan matche fingeraftryk andre end dem der lige er i Windows egen lille brugerdatabase?

Ville foretrække et "rigtigt" api men det bliver jo nok lidt dyrt. OpenSource - Du sviger mig :(

Der var jeg nok lidt hurtig på aftrækkeren...

Har lige kigget lidt på det, og med eksemplerne fra MSDN ser det ikke SÅ giftigt ud igen ;)

Jeg går lige igang og så kan det være jeg bliver den første til at lave en RIGTIG .NET wrapper. Man må vel også give lidt igen :)

]FAIL!

Jeg kiggede lige i API'et og læste reference godt og grundigt igennem.... Med Windows indbyggede biometriske egenskaber kommer jeg ikke uden om at kreaere nye windowsbrugere konstant alligevel! :'(

Alle biometriske data er endvidere opbevaret i et "sikkert lager"... Og man kan ikke sætte andre brugeres biometriske password, selv ikke som administrator...

Så det bliver altså et 3. parts SDK... Nu er det bare hvilket? Jeg tror jeg vil prøve grFinger igen. Har lige fået et seriøst julegratial fra mine kære gamle forældre, så jeg vil da lige ud og shoppe en ekstra fingeraftryksscanner og et SDK ;)

Indlæg senest redigeret d. 28.12.2010 01:21 af Bruger #14381
hey Henrik, lyder godt :)

Rodede selv lidt med det under Beta'en, da der manglede et seriøst app til at administrere fingeraftryk (indtil Lenovo mv. kom igang ...)

og synes heller ikke det var så besværligt igen, skaber det problemer så post det herinde, så kigger jeg på det :)

hey Henrik, lyder godt :)

Rodede selv lidt med det under Beta'en, da der manglede et seriøst app til at administrere fingeraftryk (indtil Lenovo mv. kom igang ...)

og synes heller ikke det var så besværligt igen, skaber det problemer så post det herinde, så kigger jeg på det :)

Med fare for at lyde så noobet som man kan :P

Forstår virkelig ikke hvordan jeg kan validere flere forskellige brugere uden at oprette tilsvarende Windowsbrugere?

Og vil helst heller ikke være en "source junkie" men hvor langt nåede du med det? ...
Altså hvis du lige har en magisk funktion (næppe) liggende som bare laver noget "så simpelt" som at returnere et eller andet unikt for hver gang der er scannet noget ind så ville det være perfekt... Ellers så bare peg mig i den rette retning :bounce:

Sad også lige og prøvede grFinger igen igen jo... Tjaaaa... Ved ikke helt hvor og hvorfor det går galt, men galt det går det sgu :(

Selv deres demoer crasher med et eller andet "HRESULT" error. Tror det er fordi jeg har Win7 evt. pga 64bit.

Det der RIGTIGT irriterer mig lige nu er at jeg kan se kineserne sælger billige fingeraftryksscannere helt ned til et par dollars stykket med fragt - og der er der egen software på. Kan så ikke finde en der kunne køre på Windows7 derinde (Ebay) men hvis jeg gør køber jeg den prompte så jeg kan få sniffet / reverse enginered de der kineseres software / hardware.

Hey Henrik,
når de værste tømmermænd har lagt sig har jeg lige en eksamen der skal overstås (5. januar...)

derefter skal jeg nok kigge efter det :)

Hey Henrik,
når de værste tømmermænd har lagt sig har jeg lige en eksamen der skal overstås (5. januar...)

derefter skal jeg nok kigge efter det :)

Haha jamen det er jo fint nok, jeg har også noget opkommende projektopgave osv. Men pyt med det, det haster jo ikke :)

Haha vi kom aldrig videre :D

Hey Henrik,
nej glemte sgu alt om det :-/

men har kigget lidt i gemmerne og ser sgu ud til det ikke har overlevet at komme med fra en backup :(

<< < 12 > >>
t