Søger billig grafiker til logo design..

Tags:    design

<< < 12 > >>
Hej udviklere,

vi, hos Designature, søger en grafisk design til at lave vores nye logo for os.
Det skal siges at vores budget er meget stramt, og vi kan derfor ikke tilbyde mere end 500,- for at absolut tilfredsstillende resultat. Dette vil altså sige at vi ikke betaler for skitser/spildte arbejdstimer.

Designature er et firma der primært fokuserer på webdesign, programmering, print og markedsføring. Logoer er derfor ikke en del af vores renomé.
Navnet "Designature" er sammensat af ordene "Design" og "Nature" og logoet skal derfor naturligvis afspejle dette.

Både mig og den anden ejer af Designature skal godkende logoet før der er nogen betaling. Vi har intet imod at I smider evt. "Copyright" vandmærker på forslag I sender eller kun sender dem i meget lav opløsning - bare vi kan kan se og vurdere logoet.

Følgende krav skal opfyldes før betaling:
* Vi skal begge være tilfredse med resultatet.
* Logoet skal leveres som vektorgrafik i 4 versioner, i hhv. sort/hvid & farve både med og uden typografi (Altså "Designature" skrevet på)
* Et farveskema der passer til logoet

Et af de mere "bløde" krav er, at det gerne må kunne genkendes uden teksten på, og så skal det meget gerne være let og simpelt at kigge på.
Vi har selv eksperimenteret med et lyssegrønt blad, men da ingen af os er specielt gode til det med at tegne, besluttede vi os for at outsource opgaven.

Hvis du er interesseret i opgaven, kan ud sende mig en mail på simon@designature.dk eller sende mig en PM her på siden - evt. smide en kommentar her i indlægget hvis du har spørgsmål ;-)

På forhånd mange tak!


EDIT:

Har modtaget et par forskellige forslag nu, og kan se at folk er lidt på vildspor med hensyn til hvad vi søger.

Vi har snakket lidt frem og tilbage, og er kommet frem til at der gerne må være noget "dansk design" over det - altså det simple men funktionelle.

Man kunne f.eks. kigge på B&O højtalere, louis poulsen/ph lamperne, arne jacobsen møblerne og bodum kanderne - altså noget i den stil med de rene, simple linjer :)



Indlæg senest redigeret d. 30.03.2011 18:48 af Bruger #8773
Har modtaget et par forskellige forslag nu, og kan se at folk er lidt på vildspor med hensyn til hvad vi søger.

Vi har snakket lidt frem og tilbage, og er kommet frem til at der gerne må være noget "dansk design" over det - altså det simple men funktionelle.

Man kunne f.eks. kigge på B&O højtalere, louis poulsen/ph lamperne, arne jacobsen møblerne og bodum kanderne - altså noget i den stil med de rene, simple linjer :)



Du kunne evt. vise forslagene, sådan at folk ved hvad i ikke går efter? (hvis det er okay med dem der har lavet dem, altså :) )



Du kunne evt. vise forslagene, sådan at folk ved hvad i ikke går efter? (hvis det er okay med dem der har lavet dem, altså :) )


Det har vi desværre ikke mulighed for.
Men nogle af de ting vi snakkede om der var problemet ved de to forslag vi havde modtaget:

* lidt for kraftige farver (den ene var meget mørk grøn)
* lidt for mange detaljer (havde mange små "grene" og krøller rundt omkring)
* Ikke de rene linjer vi søgte
* Lidt for "old-school"



En generel betragtning: Man får hvad man betaler for!
Du vil max give 500 kroner for et design, jeg kender ikke nogen der vil lave et så professionelt logo, som det i åbenbart leder efter for 500 kroner. Jeg synes det er mange krav, havde det været mig var jeg sprunget fra for længst. Husk også lige på at det jo ikke er 500 kroner i skal betale for det, men nærmere 250 (du kan jo trække prisen fra, da det er til et firma)



En generel betragtning: Man får hvad man betaler for!
Du vil max give 500 kroner for et design, jeg kender ikke nogen der vil lave et så professionelt logo, som det i åbenbart leder efter for 500 kroner. Jeg synes det er mange krav, havde det været mig var jeg sprunget fra for længst. Husk også lige på at det jo ikke er 500 kroner i skal betale for det, men nærmere 250 (du kan jo trække prisen fra, da det er til et firma)


Vi ved godt at det er utroligt billigt, men vi står ikke med ret mange penge lige nu og her, har derfor svært ved at undvære mere på denne post når der er andre ting at betale i forbindelse med vores skifte.
Hvis du skulle give et realistisk bud på en pris for det ovenstående arbejde, hvad ville det så være?



Det er meget varierende hvad man skal betale for logo. Generelt set, er det heller ikke det der giver kunder i butikken. Det er jer som personer/sælgere der får kunder i butikken, så strengt taget kunne det vente til der er flere penge i kassen. Det ville nok være mere væsentligt at fokusere kræfterne på noget der giver cash-flow ind i virksomheden, fx. sælge nogle timer, lave noget arbejde. Så når i har pengene til det, ville det være nemmere at finde noget. Det sidste logo jeg fik lavet gav jeg ~6.000 for med visitkort, faktura osv. Det var også billigt (se evt logo på www.greenweb.dk). Det er typisk fordi der går en proces med at afdække behov ved et logo.



Det er meget varierende hvad man skal betale for logo. Generelt set, er det heller ikke det der giver kunder i butikken. Det er jer som personer/sælgere der får kunder i butikken, så strengt taget kunne det vente til der er flere penge i kassen. Det ville nok være mere væsentligt at fokusere kræfterne på noget der giver cash-flow ind i virksomheden, fx. sælge nogle timer, lave noget arbejde. Så når i har pengene til det, ville det være nemmere at finde noget. Det sidste logo jeg fik lavet gav jeg ~6.000 for med visitkort, faktura osv. Det var også billigt (se evt logo på www.greenweb.dk). Det er typisk fordi der går en proces med at afdække behov ved et logo.


Det vil vi tage til os Brian.
Vi kom dog til at snakke lidt frem og tilbage om, hvordan du kan have endt med at betale ca. 6.000kr for et logo? Jeg ved godt at 500 er lige i underkanten, men mener så sandeligt også at 6.000 er lige på den dyre side af hvad det bør koste :)



Hehe der er mange priser i branchen og der er en proces en grafiker/designer skal igennem ligesom jeg som udvikler skal igennem en proces når jeg skal udvikle software. Fra jeg beder en grafiker om at lave et design til mig, så starter uret. Det var en billig grafiker jeg fandt, de tog omkring 600 kroner i timen, det giver 10 timer de har til at være kreative i. Jeg komme, ligesom i gør, med nogle ord, stemninger osv. som jeg gerne ser mit firma associeret med. Det er så op til den kreative hjerme hos grafikeren at sætte det sammen og der er typisk et par udkast frem og tilbage inden det hele er på plads. 10 timer er hurtigt gået. Det er ikke kun det at tegne det "endelige" logo der skal betales for, det er også processen du betaler for. Der er jo ingen der arbejder gratis i den periode indtil man finder det rigtige design. I vores tilfælde skulle vi også lave lavet en InDesign fil til visitkort, en InDesign fil til dokumenter (word/pdf/powerpoint, osv). Selvom disse sidste ting måske tog en time sammenlagt, efter det hele var på plads, skal der stadig betales for det.

Hvis i har et firma kan du jo trække pengene fra (det forudsætter naturligvis at i har lavet noget der har givet penge i jeres firma). Den helt store forskel på en privatperson og et firma er at du og jeg først skal betale skat før vi kan bruge vores penge, mens man som firma først bruger penge og så kun betaler skat af det man har i overskud efter man har betalt alt der skal betales. Det betyder at du ikke skal tjene 1000 kroner for at kunne betale en grafiker 500 kroner (lad os antage 50% skat), men kun tjene 500 kroner.....giver det mening?



Hehe der er mange priser i branchen og der er en proces en grafiker/designer skal igennem ligesom jeg som udvikler skal igennem en proces når jeg skal udvikle software. Fra jeg beder en grafiker om at lave et design til mig, så starter uret. Det var en billig grafiker jeg fandt, de tog omkring 600 kroner i timen, det giver 10 timer de har til at være kreative i. Jeg komme, ligesom i gør, med nogle ord, stemninger osv. som jeg gerne ser mit firma associeret med. Det er så op til den kreative hjerme hos grafikeren at sætte det sammen og der er typisk et par udkast frem og tilbage inden det hele er på plads. 10 timer er hurtigt gået. Det er ikke kun det at tegne det "endelige" logo der skal betales for, det er også processen du betaler for. Der er jo ingen der arbejder gratis i den periode indtil man finder det rigtige design. I vores tilfælde skulle vi også lave lavet en InDesign fil til visitkort, en InDesign fil til dokumenter (word/pdf/powerpoint, osv). Selvom disse sidste ting måske tog en time sammenlagt, efter det hele var på plads, skal der stadig betales for det.

Hvis i har et firma kan du jo trække pengene fra (det forudsætter naturligvis at i har lavet noget der har givet penge i jeres firma). Den helt store forskel på en privatperson og et firma er at du og jeg først skal betale skat før vi kan bruge vores penge, mens man som firma først bruger penge og så kun betaler skat af det man har i overskud efter man har betalt alt der skal betales. Det betyder at du ikke skal tjene 1000 kroner for at kunne betale en grafiker 500 kroner (lad os antage 50% skat), men kun tjene 500 kroner.....giver det mening?


Den skattemæssige fordel er jeg med på, og ved godt at dette er måden at gøre det på. Da firmaet er forholdsvist nystartet, og det hele kører ved siden af uddannelsen er der ikke altid ret mange kunder i butikken, og det er derfor svært for os at undvære ret mange penge allerede nu.
Vi vil naturligvis overveje at gøre som du skriver, at få os nogle kunder og få nogle penge i kassen inden vi begynder at spekulere i logo ;-)



Fundamentet til en virksomhed bygges lang tid før man begynder at levere varer. Man finder ud af sin strategi, hvem man vil sælge til, hvad man vil sælge osv. Jeg har for nyligt gjort dette selv i forbindelse med at søge investorer til min virksomhed. Vi har lavet en hel plan for hvordan man vil sælge (timepris, fastpris) hvem man vil sælge til (forhandlere eller slutkunder) samt en opdeling af markedet i grupper, og hvilke typer virksomheder der er i disse grupper, så fokuser indsatsen overfor denne gruppe - der skal sikkert sælges forskelligt til dem alle.

Der er noget man kalder McDonalds metoden (læs evt. Robert Kiyosaki's bog - "Rich dad Poor dad, what the rich teach their kids about money and what the poor do not", der tror jeg i kan hente rigtig meget personlig inspiration.) I princippet går den ud på at de fleste kan lave en burger der er bedre end McDonalds' burgere. Men selvom man laver en bedre burger end McDonalds tjener man automatisk ikke flere penge end McDonalds. Det McDonalds har til forskel er at de har en super forretningsmodel og et solidt fundament til at markedsføre, distribuere og sælge en almindelig gennemsnitlig burger. Det betyder at man bør fokusere på at opbygge sit fundament inden man begynder, og finde ud af nøjagtigt hvordan ens forretning er/skal skrues sammen. Dette synes jeg personligt er svært som programmør - at sælge en "burger" der ikke er perfekt, men det er det der skal drive din virksomhed, man knækker hurtig halsen, hvis man hele tiden fokuserer på at lave den perfekte burger, det betyder at man bruger alt sin energi på at produktudvikle (bygge en bedre burger) end på at få penge ind i sin forretning.



<< < 12 > >>
t