Vises ikke ordenligt i IE, men fint i Firefox?

Tags:    ie firefox kompatibilitet

<< < 123 > >>
Hej alle.

Jeg har lige opdaget at den hjemmeside jeg sidder og laver ikke fungere ordenligt i IE. Alt virker i firefox, men jeg aner simpelthen ikke hvordan jeg skal få det til at virke i IE, så håber lidt på at nogen kan vise mig vejen :)

siden det handler om er www.borup-soepark.dk
i firefox er den pænt centreret osv.
i IE er den ikke centreret, der er små placerings fejl i grafikken ved menuen.

Jeg forstå det ikke helt, for det er jo blot CSS der styre placeringerne, så hvad gør jeg helt galt, og hvordan kan jeg få det til at virker i flere browsere?

// Christian



24 svar postet i denne tråd vises herunder
12 indlæg har modtaget i alt 55 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En anden ting, før du tænker over det med absolut positionering. Prøv lige at se på hvordan du har lavet din menu. Du har bygget den op i et mønster af en masse små billeder. Det ser meget mærkeligt ud. Se her hvor jeg har tegnet hvert billede op med røde streger:

http://i51.tinypic.com/2uop7no.png

Hvorfor har du lavet alle de små billeder i alle de forskellige størrelser? Det ville da være nemmere at lave et enkelt billede til hele baggrunden for menuen, og så derefter lave et billede til hvert af menupunkterne. Og når du nu har så mange små billeder, hvorfor står de så helt hulter til bulter?



Hvis du ikke selv har skrevet koden, men har fået Photoshop til at lave den for dig, så har du ikke selv fuld kontrol med koden, og har derfor ikke lige så god mulighed for at rette eventuelle fejl i forskellige browsere.

Kan du tage et billede af siden i Firefox på Windows og i Firefox på Mac, så jeg kan se forskellen?



Hmm.. Så det skal være en helt ny css fil? eller kan jeg genbruge den gamle? Det jeg synes er mærkeligt, er jo bare at den fx ikke engang centrere billedet, det i sig selv "burde" da være rimelig standard?



Tak for alle Jeres svar.

Jeg kan desværre stadig ikke få det til at fungere :(
Jeg kan godt få den til at reagere, hvis jeg laver en CSS seperat til IE, men den vises stadig ikke korrekt.

Jesper Kristensen: Jeg har forsøgt at ændre lidt forskelligt som der står i det link du har sendt, men det reagere siden således på at den så ikke virker i firefox, og desuden stadig ikke bliver vist fejlfrit i IE.

Nogen idéer til hvad jeg ellers kan prøve ?



Tak for svar Jesper, der ligger en lille smule arbejde i det kan jeg se, men jeg vil gøre det når solen forsvinder, og ellers må jeg lige skrive igen :)



Hej Jesper.

Tusind tak for hjælpen!

Jamen photoshop, som jeg har lavet eksport fra har egentlig selv sat position: absolute;

Jeg ved ikke helt hvilken konsekvens det har..

Jeg har fået rettet siden til nu, og det ser fornuftigt ud :)



Du anvender to forskellige tegnkodninger. Efter at du er skiftet fra UTF-8 til ISO-9950-1 er "bestyrelsen" nu rettet, men "forside" virker nu ikke længere med æ,ø og å. Du skal sørge for at indstille din hjemmeside-editor til at bruge samme tegnkodning hver gang. Du kan ikke blande UTF-8 og ISO-8859-1 samen, men er nødt til at vælge en af dem, og holde dig til den på alle undersider.

Det var ikke så meget selve CSS-erkælringen "position: absolute" jeg tænkte på. Det er mere det, at du bruger absolut positionering, der undrer mig. Sidder du i Photoshop og flytter rundt på de enkelte menupunkter og bokse med direkte X/Y-positionering? Det ville da være meget nemmere fx at sige at alle menupunkterne skal have samme bredde og placeres ved siden af hinanden, end at fortælle Photoshop præcis hvilken X/Y-koordinat hvert enkelt menupunkt skal have.


Jeg kan simpelthen ikke se hvad forskellen på min index.php og min bestyrelsen.php fil skulle være.
De har begge samme charset og doctype.
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

og
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Ja, altså. Jeg har lavet grafikken i photoshop, og derefter i photoshop markeret de forskellige menuer, samt fortalt hvad de skal linke til osv. Derefter har jeg blot valgt at gemme til web, og at det skal være som CSS.



Hmm.. Photoshop er brugt til at lave index filen, de andre filer har jeg kopieret index om omdøbt. derfor jeg synes det er meget mærkeligt. Jeg har brugt forskellige editorer. Dreamviewer og PHP designer.

Det må jo være selve filen det er galt med, da jeg ikke har problemer med de andre filer fra samme program.
Spørgsmålet er bare hvordan jeg får det ændret så det virker på den pågældende fil ?



Nå, så ser det sku ud til at siden fungere optimalt, i forhold til css filen hvert fald.

Jeg er dog løbet ind i endnu et css problem :) :

Jeg har købt mig en iMac 27" og kan se at der er samme fejl når jeg bruger den. Kan også se at det er det samme når min kæreste bruger sin iMac 21.5". Så skal der laves en CSS separat til mac ? Eller hvordan gør jeg ? Jeg bruger firefox på min mac, og bruger også firefox på min pc.



Hej Jesper.

Tak for dit svar.
Grunden til at jeg gør, som jeg gør er at jeg ikke ved bedre.
Det er samme version firefox jeg bruger, både til mac og til PC.
Det er i menuen, som er lavet af billedet problemet opstår, og jeg kan derfor ikke tro at det har noget med teksten af gøre, eller har det?

Jeg fik af vide i starten af jeg skulle lave CSS til både ie og ff, da der var forskel. Efterfølgende har jeg fået besked på af dig at lave doctype, og jeg har ikke været opmærksom på at jeg har 2 efterfølgende. Jeg var ikke klar over at man ikke skulle bruge 2, når man bruger doctype?

Jeg ved ikke helt hvordan eller hvorfor jeg bruger absolut positionering. Hvad er alternativet ?

Sry de lidt lame spørgsmål, men man skal jo starte et sted, og CSS er ret nyt for mig :)



<< < 123 > >>
t