penge og skat

Tags:    betaling skat

<< < 12 > >>
hej udviklere
jeg har været rundt og kigge på endel sider inde på skat for at se om hvornår man skal betale skat af en hobby.

Min hobby er at jeg sægler nogle server til nogle spil samt andet men kan ikke helt finde ud af hvor meget inkomst min hobby må få.
jeg skal ikke have nogle penge ud af det alt intjenign bliver i selve hobbyen.

Det er ikke de største beløb jeg har tænk hobbyen at få månedligt kun sådan ca 3000 kr godt og vel 36000 pr år.

Og aller max 39000 for gider ikke til at betale moms

men er der evt en det kan for tælle mig hvornår jeg skal betale skat?



12 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er sgi heller ikke nemt :-)

Måske det er nemmere med et eksempel. Du er under 18, så ifølge mit link er dit fradrag på 28.600 kr.

Du siger, at du tjener 36.000 på din hobby. Lad os så også sige, at du tjener 20.000 som flaskedreng i Kvickly.

Din indtjening er så 20.000 + 36.000 = 56.000.
Vi trækker dit fradrag fra: 56.000 - 28.600 = 27.400.
De 27.400 kr. skal du så betale skat af...vist nok 40 %
40 % af 27.400 er 10.960.

Du skal altså betale 10.960 kr. i skat i det år, hvor du tjente 56.000 kr.

Det er lidt forenklet, for der er også et arbejdsmarkedsbidrag (som pt. er 8%) som man betaler af bruttolønnen (de 56.000). Men der er så en række indtægter, som man ikke betaler arbejdsmarkedsbidrag af :-)

Som Brian siger, så er det nemmeste bare at skrive det ind som B-indkomst og så lade Skat.dk tage sig af detaljerne.



Nu er jeg ikke super meget inde i skattelovgivningen, så hvis det viser sig at være forkert hvad jeg skriver her, så kom ikke bagefter og sig at det var mig der sagde det.

Som Robert siger, så er det du tjener en del af din skattepligtige indkomst, og skal indberettes til Skat. Da du ikke har nogen arbejdsgiver der indberetter det (A-indkomst), skal du selv indberette det (B-indkomst) til Skat. Hvor meget du så ender med at skulle betale regner Skat ud for dig, men det er en god ide selv at lave regnestykket som Robert har givet et eksempel på, så du ved hvad du kommer til at betale, og ikke får et chok når årsopgørelsen kommer.

En anden ting man kan gøre er at registrere en virksomhed med et CVR-nummer. Uden en virksomhed er alle indtægterne en del af din skattepligtige indkomst. Med en virksomhed, er det kun indtægterne minus udgifterne der er en del af din skattepligtige indkomst. Hvis det går som du tror, og du ikke kommer til at tjene penge på hobbyen, så ender du dermed med en skattepligtig indkomst på 0 kr. fra din hobby. Når du har en virksomhed skal du dog også tænke på moms. Der er dog en minimumsgrænse for hvornår en virksomhed skal betale moms. Så vidt jeg husker er det kun hvis den samlede indtjening er mere end 50.000 kr.

Hvis vi fortsætter Roberts eksempel, hvor du tjener 20.000 som flaskedreng i Kvickly og 36.000 på din hobby, så skal du betale 10.960 kr. i skat uden en CVR-registreret virksomhed, og 0 kr. med en virksomhed. Men om det ene eller det andet er billigst afhænger af hvilke beløb du ender med.

Indtægter i virksomhed: 36.000 kr.
Udgifter i virksomhed: 36.000 kr.
Overskud i virksomhed og hermed løn til dig: 0 kr.
Momspligtig indtægt i virksomhed: 0 kr. (da 36.000 kr. < 50.000 kr.)
Samlet moms: 25% af 0 kr. = 0 kr.
Skattepligtig indkomst: 0 kr. (fra hobby) + 20.000 kr. (fra Kvickly) = 20.000 kr.
Skattepligtig indkomst minus fradrag: 20.000 kr. - 28.600 kr. = 0 kr.
Indkomstskat: 40% af 0 kr. = 0 kr.
Samlet skat: 0 kr. (fra moms) + 0 kr. (fra indkomst) = 0 kr.




Indlæg senest redigeret d. 05.05.2011 17:33 af Bruger #3143
Når du har indkomst, skal du betale skat, men du har et personligt fradrag, som skal trækkes fra din indkomst først. Det der er tilovers er skattepligtigt. Fradraget ændrer sig årligt og er ikke det samme for unge under 18, som for dem over.

Men du skal oplyse alle dine indtægter til skat. De bliver lagt sammen, og det, som ligger udover dit fradrag, skal du betale skat af.

Du kan se lidt mere her:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=141768&vId=201008



Jeg har nogle gange tjent nogle småpenge (en 2.000 - 3.000 kr.) hos små virksomheder og der har jeg bare sat dem på som B-indkomst.

Så B-indkomst hvis det er de beløbsgrænser du nævner.



Hej Nikolaj.

Prøv at vælge B-indkomst på denne side for at få en forklaring: http://unge.skat.dk/Svaere_ord.asp



robert jeg er godt nok under 18 men kan ikke finde ud af det du henvisertil (forstår ikke inholdet i siden)
men ellers et godt forslag

brian det lyder som en god ide med B-indkomst kan du evt sende et link hvor på jeg kan læse om det?

Forresten vil gerne give karma men det virker ikke fra min mobil. Men skal nok give det når jeg kommer på computeren om en time eller 2





robert jeg er godt nok under 18 men kan ikke finde ud af det du henvisertil (forstår ikke inholdet i siden)
men ellers et godt forslag

brian det lyder som en god ide med B-indkomst kan du evt sende et link hvor på jeg kan læse om det?

Forresten vil gerne give karma men det virker ikke fra min mobil. Men skal nok give det når jeg kommer på computeren om en time eller 2





tak for svarene.

men hvad vis vi nu siger at min hobby har en udgift på 3000 om månedet på at holde sig oppe at køre og der så er en indtægt på 3000
er det så os nødvendigt med skat?

for har hørt noget med at hvis indkomst dækker udgift så må man få 65000 i både indkomst og udgift? sådan at det til sidst ender med 0 kr




tak for svarene.

men hvad vis vi nu siger at min hobby har en udgift på 3000 om månedet på at holde sig oppe at køre og der så er en indtægt på 3000
er det så os nødvendigt med skat?

for har hørt noget med at hvis indkomst dækker udgift så må man få 65000 i både indkomst og udgift? sådan at det til sidst ender med 0 kr


Det er der vist allerede blevet svaret på. Tjek hvad folk har skrevet :)



hov undskyld min fejl over så lige det :D



<< < 12 > >>
t