Bedste måde at automatisere persienner?

Tags:    arduino diverse

<< < 12 > >>
Det er bare et problem som er begyndt at gå mig lidt på... Kan jeg ikke få en "hardcore elektronik nørd" ind over og give lidt vejledning?

Lige nu har jeg de der standard hvide persienner man kan få over alt hvor der er en pind man kan skrue på og en snor man kan trække i for at hive dem helt fra.

Hvad jeg gerne ville opnå er at have dem computer styrede ligesom resten af værelset. Det er de faktisk allerede med en simpel gearmotor på hver af persiennerne (der er to) der hvor det der "rør" man kan dreje på plejer at sidde. Det er nok ret unødvendigt at sige at det er upræcist og endda upålideligt da alt for mange faktore spiller ind.

Jeg har overvejet at sætte noget enkoder på så jeg kan se det nøjagtige placering af begge persienner i min software (det skal siges jeg er forbundet via en Arduino)...

Men jeg ville egentlig gerne ud i at have det styret mere præcist? Så hvad kunne være en god løsning?

Tænkte lidt i retning af et servoskjold på arduionen og så bruge nogle servoer til at styre skidtet. MEN problemet ligger jo så bare i at jeg meget gerne vil styre min radiator som kræver en gear motor da en servo overhovedet ikke er i nærheden af at være stærk nok (eller også skal jeg hacke den helt, men det bliver en anden dag).


Så spørgsmålet må lyde, hvordan ville i automatisere jeres persienner hvis det var jer der stod og skulle gøre det?



13 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Henrik,

Ja, en steppmotor lyder som en god ide. Du skal dog stadig time et "step", så du kan lave funktionen med et lavt omdrejningstal og dermed få noget mere moment. Så burde den altså sagtens kunne dreje persiennerne. Her vil det være en fordel med et solid state relæ(hvor "state" fra off til on og omvendt kan være ned til 1ms), men det ved jeg ikke, om du kan få til Arduinoen? Eller kan du få en controllerchip til en stepmotor?

Ellers skal du kigge på fx http://www.jvl.dk/files/pdf/ld018dk.pdf, som snakker RS232, altså serielport. Det er en komplet styring til en stepmotor. Jeg går udfra, du har kigget på denne manual til motoren: http://www.yoonitrading.co.kr/doc/step-geared-fulling/(10)28BYJ48-12-300-01.pdf, og der står ikke, hvor mange ms motoren er om et step. Det vil ovenstående print kunne gøre for dig, så du er fri for at regne timingen ud. (Det er et værre arbejde, hvor du skal prøve dig frem med pulser på 50ms ved forskellige spændinger for at opnå det nødvendige moment. Problemet er jo, at hvis momentet er for lavt, så takker den over, og din timing går i vasken).


Min erfaring med "rå" stepmotorer er dog ved at gå i glemmebogen, da vi som regel køber færdige løsninger, som blot skal have et 0-10V/4-20mA-signal for at bestemme positionen(Spjæld(-> "Persienne") i ventilationsanlæg, motorventiler til blandesløjfer) , eller styrer tingene med PWM, som stepmotoren også skal. Dataene på motoren er dog noget sparsomme til at kunne undgå en separat styring :)


Pyt med timing og det, jeg er forholdsvis garvet i elektronik. Og der findes massere af gode guides til det rundt omkring kan jeg se.

Nu ved jeg ikke om du kender Arduioner, men de kan alt! :) Jeg har allerede et "motor shield" (man udvider dem med "skjold") på som kan tage endten 4 dc motorer (den tager 3 nu) eller 2 servoer, eller 2 stepper motorer. Og det er vidst op til 1 ampere på hver kanal ved 30 volt eller sådan. Arduionen selv og motorshieldet understøtter pwm, og har en masse "hjælpe kode" til at sørge for at man ikke behøves lave så meget.

(Tror lige jeg laver lidt reklame, hvis du er ude i hobby elektronik og mangler en god USB interfacet microcontroller så er Arduioner altså geniale - http://arduino.cc/ - Og kan fåes for omkring 90 - 100 kr med fragt på ebay :D )


Anyway, tak for den videre hjælp. Hvis det her med stepperen ikke virker, så ender jeg sgu nok med at købe en færdig løsning men aaaargh nogle priser de bærer.



Nej, det gør vi ikke, for i kroner og øre rent tidsmæssigt kan det ikke betale sig.

Vi bruger PLC'ere og Bus-systemer(LON, KNX, BAC, MP-BUS og MBUS), omvendt bruger jeg derhjemme ADAM-moduler(Principielt det samme som Arduinoen, men kommunikationsinterfacet er anderledes og mere fleksibelt - men stadig cost-effective til privat brug) via RS485 til mit eget hjemmebryg i IBI. :)

Du skal huske, at du skal have et solid state relæ pr. fase på din stepmotor. Så i det her tilfælde fire relæer. Du skal så lave en timing, der "aktiverer" hver fase/spole forskudt af hinanden, hvor du så kan bestemme hastigheden.



Nej, det gør vi ikke, for i kroner og øre rent tidsmæssigt kan det ikke betale sig.

Vi bruger PLC'ere og Bus-systemer(LON, KNX, BAC, MP-BUS og MBUS), omvendt bruger jeg derhjemme ADAM-moduler(Principielt det samme som Arduinoen, men kommunikationsinterfacet er anderledes og mere fleksibelt - men stadig cost-effective til privat brug) via RS485 til mit eget hjemmebryg i IBI. :)

Du skal huske, at du skal have et solid state relæ pr. fase på din stepmotor. Så i det her tilfælde fire relæer. Du skal så lave en timing, der "aktiverer" hver fase/spole forskudt af hinanden, hvor du så kan bestemme hastigheden.


Alt kontrollen bliver klaret af shieldet. Min jeg venter lige på den! :)




OPDATERING:



Hvis nogle af jer er interesserede fandt jeg to step motorer fra et gammelt kamera med intet mindre en 2100 steps pr rotation. Jeg har sat dem uden på persiennerne via det gamle gearingssystem (de er ikke helt stærke nok til at ligge inde i selve persiennen) ... De er helt støjfri (man kan SLET ikke høre dem) og de tager 5 omgange i minuttet hvilket helt præcist svarer til at åbne / lukke persiennen.

Perfekt.



Indlæg senest redigeret d. 05.06.2011 00:13 af Bruger #14381
<< < 12 > >>
t