Loadtider på asp.net sider

Tags:    asp.net c# website

<< < 12 > >>
Godaften allesammen

Jeg er ved at lave en ny side, og jeg vil gerne have god performance ud af den selvfølgelig.
Jeg havde problemer med svartider på mit gamle site, men tror nærmere dette er pga. den udbyder jeg havde lå i USA.
Nu tester jeg så min side, og måler fra Load til LoadCompleted og det tager ikke engang et sekundt, men når jeg tester det af i browseren så går der 3-4 sekunder fra jeg klikker til der sker en ændring i vinduet og det er jo på lokalhost.
Er der nogen der kan hjælpe mig der?
For jeg aner ikke hvor jeg skal begynde at lede for at kunne se hvor den tid bliver brugt og hvordan jeg optimerer?
Jeg har ikke rigtigt nogen viewstate da jeg kun har masterpage (INDEX.master) og nogle nestede masterpages (FORSIDE.master, CV.master etc.) og så stort set tomme content pages - med tekst der siger personlig profil, olign. for at sikre jeg er havnet på den rigtige side.

Jeg tester det af i FF 4.0, men har selvfølgelig en del faner åbne. Kan have min tvivl til at det kan være pga. det for så burde selve initialiseringen når jeg trykker Ctrl + F5 jo være lige så langsom, men her går det stærkere endnu selvom man skulle mene der var mere at loade.



11 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 20 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Må vist hellere slå et par ting fast:
1. Der er ikke den store forskel på Cassini (VS' development server), IIS Express eller IIS, så længe du kun er en bruger (udvikleren) og ikke udregner kuren mod kræft.

2. Når i arbejder i Firefox, vil jeres lokale server i 9/10 tilfælde være meget langsommere. Årsagen er at med en standard Firefox opsætninger bliver der lavet et IPv6 lookup på hostname'et "localhost". Dette opslag er rigtig dyrt, faktisk omkring 1-2 sekunder pr. sidevisning. Dette gør sig faktisk også gældende i Google Chrome - det er kun IE, som altid antager at "localhost" ikke kræver IPv6 lookup.

Løsning er enkel: Slå IPv6 lookup fra:
Åben Firefox
Skriv about:config
Klik OK til at du passer på :-)
Skriv "ipv6" øverst i "filter" tekstboksen.
Dobbbeltklik på "network.dns.disableIPv6". Værdien ændrer sig nu til true og linjen bliver markeret med fed.
Genstart Firefox og nyd hurtige svartider.

En anden og egentlig bedre løsning, men også en tand mere kompliceret:
Åben din hosts fil i Notepad (Åben kør og skriv "notepad C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts").
Fjern # på linje 20 (# 127.0.0.1 localhost).
Gem filen og genstart alle browsere.

I øvrigt er dette også årsagen til at i oplevere lavere svartider så snart i app'en online. Browseren laver ikke IPv6 opslag på et domæne.

Btw - Firebug i Firefox er fantastisk til performance-debugging!

Håber det kunne bruges :-)



Jeg bruger også Fiddler2 til at analysere med. I den kan du grafisk få vist en timeline, hvor hvert element vises i en tidslinje.

Som f.eks. her:Fiddler screen dump





Hej Laurits,

Jeg har oplevet ASP.NET sider være sløvere i Firefox når det var via localhost og igennem den indbyggede ASP.NET development server. Har du prøvet at teste med IE i stedet? Det er klart min oplevelse at der kan være endda ret stor forskel, men som sagt udelukkende lokalt og via dev serveren.

Mvh.

Kasper (TSW)



Synes helt klart at du skal teste klientsiden med f.eks pagespeed...
http://code.google.com/intl/da-DK/speed/page-speed/

Der er rigtig meget at hente i JS-, billede- og CSS optimering, samt en masse andre ting...



Har du FireBug installeret i din FF? Med den kan du på Net-fanen se hvad browseren bruger sin tid på. Det kan måske give et hint til hvad der tager tid. Er sitet lige så langsom når det kører i produktion?

Jeg oplevede engang at min computer forsøgte at slå localhost op i DNS'en hver gang jeg testede en side lokalt. Det gjorde sitet 3-4 sekunder langsommere end nødvendigt.



Husk og giv karma til dem som har hjulpet dig :0)



Du kan bruge Extended Statusbar til at se load tider, hastighed, billeder og hvor meget du har skulle hente - lidt ala det samme som det du kan med Firebug's Net fane.

Så er der et program som Fiddler2 som kan give dig rigtig mange informationer hvor rigtig meget af det ikke kan ses med hverken Firebug eller Extended Statusbar.

Jeg gætter på du bruger den indbyggede server i Visual Studio som ofte er utrolig langsom. Installer IIS lokalt og kør hjemmesiden der i stedet for så vil du nok se forskel på hastigheden med mindre sitet er lige så langsomt i produktion.



Har netop installeret Fiddler2 og når jeg ser på loadtider kan jeg se at jeg max er oppe på 1,5sec for at loade mine sider.
Kan min langsomme oplevelse så være pga. jeg har 20/30 faner åben i FF?
Er en body på 9.200 stor?
Mit bannerbillede er 59.200 stor i body-kolonnen. Kan dette være problemområdet?
Og bør den ikke caches i stedet?



Jeg har netop igår fået lagt lidt af min prøve op og sat mine settings til "InProd=True" så man faktisk kommer ind til forsiden, istedet for til construction-siden.
Og det er jo fænomonale tider i forhold til.
Den "værste" tid var på 0.5sek, hvor den i FF og med VS Development server og der lå jeg på 1.5sek. så der er helt klart noget forskel.
Altså der var nogle af tiderne der lignede det var 1/3 - 1/4 sekundt det tog for at levere en side tilbage - og det er på trods af at der er indbygget logik til at hver gang en side loades så søges hele mit projektbibliotek igennem for at se hvilke filer der er blevet opdateret sidst og så skrive på siden. Så der er virkelig performance i den i forhold til localhost, ER DU GAL! Har dog ikke prøvet i IE, men vil jeg da overveje og måske en Google også.. Hvis jeg optimerer den til det, vil jeg jo også have meget mere brugbart sjov ud af CSS3 elementerne den understøtter, for alt det sjove fra CSS3 understøtter IE jo selvfølgelig ikke (forhåbentligt kun endnu).
Selvfølgelig har min webhotel udbyder sikkert også nogle gode store servere til at sparke det igennem, så selv min i7 930 ikke kan være med på det plan.
Så nu jeg faktisk ikke nervøs mere for loadtider for kan se at de loadtider jeg har herhjemme kan jeg godt ca. sige bliver 2-3 gange så hurtige når de kommer i produktion.

Allesammen mange tak for alt hjælp og svar :)

P.S. Det er rigtigt fedt at få så hurtig hjælp herinde, og nu føle der sker lidt med min side lidt efter lidt.



Indlæg senest redigeret d. 09.06.2011 09:56 af Bruger #16651
@Brian (den rigtige) > pas på med fiddler, bruger det også selv, men det er jo kun request, download og wait tider.. Der kan sagtens ligge noget javascript der tager længere tid at afvikle. Altså det fortæller ikke hvornår dom er klar, og js er afviklet.

Så hellere firebug, eller som Michael Larsen, page-speed, yahoo har også lavet et y-slow til firebug der varmt kan anbefales.



<< < 12 > >>
t