ÆØÅ fra MySQL ser forkert ude

Tags:    encoding mysql

Hej UV´er

Jeg har lidt problemer med at få specialtegn som é, ØÆÅ osv til at fungere når jeg skriver til en database.

De bliver gemt som: Høyer, i stedet for Høyer fx, og Ferré i stedet for ferré.

Charset på hjemmesiden er :

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Jeg har prøvet med forskellige indstillinger i MySQL delen, men har altså ikke formået at finde en løsning.

Er der nogen der ved hvordan dette skal løses?



34 svar postet i denne tråd vises herunder
10 indlæg har modtaget i alt 55 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg kan se at HTML <form>´en også er forkert..
Den returnere : Brugeren blev oprettet.
øæå

ved brugernavn som øæå.

synes det her er en anelse besynderligt må jeg sige :)



Måske har siden med den HTML <form> en anden tegnkodning end det PHP-script der fortolker dataen. Kan du lægge siden op et sted så jeg kan prøve og se det?



Hvordan vil du have det ?:)
Siden er online nu, men du kan vel ikke se alle siderne, eller php´en for den sags skyld ?

Jeg kan pakke det i en zip fil evt og smide linket herinde ?
Eller er der andre måder hvor det er nemmere for dig at se det på ?



Jeg vil gerne have et link, til en formular hvor jeg kan indtaste noget og se det forkert kodede resultat skrevet direkte ud før det kommer ind i databasen.



Hej Jesper.

Du kan oprette en bruger her:
http://www.borup-soepark.dk/opret.php

Hus nr, og Dit/Jeres navn bliver printet på skærmen efter opret, så kald øæå i disse felter.

Jeg har lige siddet og leget lidt med det, og kan se at her på job, virker det umiddelbart fint, i HTML formen, jeg tror dog måske at min browser derinde ikke køre helt samme tegnsæt.
I hvert fald kan jeg konstatere at hvis jeg skifter tegnsæt her på job, så det virker, så ændres resten af teksten på hjemmeside, til ikke at fungere.

Det ser stadig forkert ud i databasen, trods alt.

Skal jeg lave alt til UTf-8 måske ? også bare ændre CSS filen igen, så det passer?



hmm.. Ja, jeg kan se at opret.php køre på UTF-8 mærkeligt nok..

Jeg prøver at få rettet alt til, også må vi se om det fungere.

UTF-8 BOM ? Hvad betyder dette?



Det er et lille usynligt tegn aller først i filen, som de fleste tekst editors automatisk indsætter, når du gemmer en fil som UTF-8.



Der er stadig små problemer kan jeg se.

Jeg har skiftet alle HTML til UFT-8 nu.
Jeg kan dog se på forsiden af min phpmyadmin at der står:
MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL forbindelses-sammenkøring: uft8_danish_ci

Men når jeg går ind i min database og vælger mine "bruger" tabel, så står alle cellerne under Kollation til: Latin1_swedish_ci

Hvad skal ændres her, og hvordan ?



Hej Christian

Følgende SQL kommando skifter charsettet for din tabel:

ALTER TABLE tabel_navn CONVERT TO CHARACTER SET utf8



Indlæg senest redigeret d. 08.06.2011 17:26 af Bruger #4879
Hej Kristian.

Tak for svar.

Det har nu medført at jeg ikke længere kan logge ind på hjemmesiden, heller ikke selvom man opretter en ny bruger :(

Jeg kan se at tegnsættet stadig er forkert i databasen, selvom det er ændret til utf8..

Jeg har prøvet at ændrer tilbage til latin1, for at kunne logge ind, men det virker ikke.

Nogen forslag til hvordan jeg får mit login til at fungere igen ? Den refresher bare siden når man forsøger at logge ind, kommer ikke med nogen fejl eller noget.



t