Udvikling af egen chat??

Tags:    chat

<< < 12 > >>
Hej, jeg står her og har brug for lidt hjælp. Er der nogle her som ved hvordan man udvikler egen chat på egen hjemmeside? Det skal altså være en chat med flere chatrum og Admin & co. rum. Evt. noget med html/css osv?



12 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 18 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du vil skulle ud i HTML, CSS, Javascript (evt med et JS bibliotek) og noget serverside sprog for at køre det her successfuldt.

Hvis det skal være en high performance chat skal du højst sandsynligt også anvende en eller anden form for ekstra komponent i form af Flash/Java/Silverlight/Whatever for at opretholde en permanent forbindelse til en custom server. Grunden til dette er at Javascript anvender HTTP til overførslen af information. HTTP er stateless or har en masse overhead. Du vil være nød til at poole serveren (dvs forespørge om nyheder) konstant for at få nye beskeder ud. Dette er meget ineffektivt, og allerede ved relativt små antal klienter vil du begynde at køre din server i knæ.

Hvis du anvender Flash eller andet 3. parts komponent som kører i browseren kan dette opretholde en konstant åben forbindelse til serveren som gør at du kan "pushe" dvs skubbe indhold ud til klienterne, kun når der er noget nyt. Sådanne systemer kan let skallere til tusinde klienter hvis kodet korrekt. Dette kræver selvfølgelig din egen custom server på server siden.

Men i starten så skriv den bare i PHP, JS, og HTML/CSS ... Så synderligt svært er det ikke at portere din frontend kode til et andet backendsystem hvis det virkelig skulle være.

http://net.tutsplus.com/tutorials/javascript-ajax/how-to-create-a-simple-web-based-chat-application/

Dette her eksempel anvender pooling men er tilgengæld ikke særligt resourcekrævende serverside (eller jo kræver lidt disk io men går nok)

Bør i hvert fald godt kunne håndtere 50 klienter (hæng mig ikke for den udtalelse, jeg har ikke analyseret koden nærmere).



Introduktion til Javascript Det er en bog om simpelt Javascript! :)

Generelt synes jeg libris udgiver nogle gode bøger, både for begyndere og lidt mere erfarne!

JS Tut En god guide, som ligger her på udvikleren! :)

Det her var kun om Javascript, men det var hvad jeg kunne hjælpe med. Håber det kan bruges! :)





Altså for det første ja, lidt mere viden ville være fantastisk. Og for det andet kan du ikke lave en chat udelukket med html og css, du bliver nød til at have noget php, javascript, asp o.s.v. med ind i det :D.

Men lidt mere information ville være fantastisk :D.



Desværre .. Den bog jeg lærte PHP fra var ikke ligefrem særlig god.. Fyldt med fejl, og ting man absolut aldrig bør gøre..
Men jeg kan anbefale dig IKKE at læse den bog der hedder "Start på PHP5" :D



PHP online: php.net
CSS online: w3schools.com
HTML online: w3schools.com
JS online: w3schools.com

Rigtig gode bøger om php: saxo.com



Hvad mangler du hjælp til?

Du bliver nødt til at forklare yderligere.. Ellers har vi ikke nogen mulighed for at hjælpe dig :)



Emil, Arh okay.. det fordi jeg ikke så meget forstand på det.. Altså som du siger java og det, men hvor starter jeg og hvor slutter jeg? Hvad skal der til? Er virkelig lost ligenu :| :O

Jeg vil gerne udvikle en hjemmeside med en "større chat" og ikke bare en simpel chat.

Hvis vi nu eks ser på andre chat´s ligesom chat.forum.dk og andre sider, så er det sådan bygget op i kategorier og rum, så en admin & co.

Kan du følge mig eller skal jeg forklare yderligere? :)



Indlæg senest redigeret d. 17.07.2011 22:38 af Bruger #16708
Normalt vil man opbygge en chat ved hjælp af flash, men jeg bryder mig ikke rigtig om flash, så jeg vil råde dig til at opbygge din chat med php, html, css. Beskeder samt brugere osv skal køre igennem en database, eksempelvis MySQL.



Hm.. nu er spørgsmålet.. hvordan laver jeg den :) ? evt. gode råd? punkter? et eller andet :D

på forhånd tak :)



1) Køb en god bog om PHP & MySQL
2) Læs den
3) Lær basalt javascript/jQuery/andet
4) Start coding



<< < 12 > >>
t