Mobiludvikling

Tags:    webdesign

<< < 12 > >>
God formiddag allesammen

Har netop læst lidt af Dwarfs analyse omkring mobile platforme, og må sige det gjorde da netop mobiludvikling meget mere spændende.
Har i noget tid sagt jeg skulle begynde at se nærmere på det, men nu for alvor kommer der interesse for det.

Jeg får dog naturligvis nogle spørgsmål da jeg endnu aldrig har rodet med det.

1) Er der en mulighed for i det request man modtager, at se om det er en mobilenhed/mobilbrowser der bruges til at tilgå ens side så man kan differenciere siden man præsentere til brugeren?
- Altså sådan så når man går ind på fx bio.dk fra sin tlf. så får man en side der ligner en app, og hvis man tilgår den via sin computer får man en normal stor side.

2) HTML5 virker meget tillokkende da der er nogle elementer der skulle være tiltænkt mobiludvikling. Hvordan fungerer det så mht. app's? Kan man få en HTML5 side/applikation til at blive lagt ind på en android eller iphone som et ikon/applikation så de nemt kan tilgå ens mobile side?

3) Kan man lave sådan nogle af de der firkantede billede med nogle sorte pixels indeni der kan sende en til en specifik adresse?
- Tænker fx at en shop kan have sådan en man kan skanne i deres fysiske butik og så se alle de spændende tilbud på deres mobil. Således skal man jo selvfølgelig kunne lave en til hver fysisk butik.

4) Er der nogle bekymringer, udfordringer eller råd i kan give med på vejen? Nogen med noget dybere erfaring på området?





Indlæg senest redigeret d. 22.07.2011 10:08 af Bruger #16651
11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa.

Lige lidt info til dine spørgsmål.

1. Ja som alle andres skriver så kan man gøre det ved at tjekke hvilken useragent.
Bruger du joomla kan man blot tilføje noget css som kan være med til at gøre nogle bestemte ting.

2. Det kan faktisk lade sig gøre at lave en hel "applikation" via HTML5, CSS3, Jquery og Javascript.

3. Ja det kan man.
Jeg har fundet denne adresse: http://www.telstra.com.au/codes/create_your_own_code.cfm

4. Jeg vil klart anbefale dig at kigge på et kursus sitepoint.com udbyder. Det lærer man virkelig noget af omkring mobiludvikling.



<< < 12 > >>
t