Datalogi/softwareudvikling/softwareteknologi

Tags:    uddannelse snak

<< < 12 > >>
Hej alle

Jeg ved godt det er blevet spurgt før (af en 'Kenneth Andersen' her), men jeg har måske et lidt andet udgangspunkt. I hvert fald står jeg i den situation at jeg skal til at vælge videregående uddannelse næste år.

Jeg overvejer stærkt en IT-uddannelse lige nu, det skal være en 5-årig universitetsuddannelse. Eftersom jeg bor i KBH, ligger valget mellem:
Softwareudvikling på ITU
Datalogi på KU
Softwareteknologi på DTU

Men jeg har aldrig programmeret før og har heller ikke anden erfaring med computere udover brugerniveau. Så det jeg gerne vil vide er:
1) Hvad er det i bund og grund man lærer - og hvad er forskellen på uddannelserne (også mht. undervisningsmetoder)?
2) Hvordan er studiemiljøet for en pige (har læst mig til at de alle har under 10 % kvinder)?
3) Hvad skal grundfagene på DTU bruges til ifm. Softwareteknologi (altså fysik, kemi etc.)? Kunne den tid ikke bruges mere fornuftigt?
4) Er der forskel på sværhedsgrad og hvilke kompetencer man ender med i de pågældende uddannelser?

På forhånd tak




16 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Lana (og I andre)

Jeg sidder med ansvar for at ansætte "kodeaber", og jeg har haft virkelig god erfaring med datamatikere. De er uddannet til at praktisere software udvikling, mens dataloger er uddannet til teori. Det er muligt, at der også findes gode programmører blandt datalogerne (helt bestemt), men det er bare mere sikkert med en datamatiker.
Software ingeniører har jeg aldrig haft ansat, men kun fordi, jeg ingen jobsøgere har haft i den kategori. Ud fra beskrivelsen af uddannelsen ser det ud til at dække meget af det samme som datamatikeren.

Jeg vil anbefale datamatiker, hvis du vil være programmør, men som de andre siger, så er uddannelsen kun til for at give noget baggrund. Kom i gang med at arbejde på noget opensource, og "leg" med forskellige teknikker og værktøjer...og blog løs om dine erfaringer undervejs.



Jeg ved ikke hvilken del af branchen jeg vil finde mest interessant, da jeg ikke har prøvet noget af det før.

Men som udgangspunkt vil jeg foretrække en uddannelse, der ruster mig til det meste (så jeg senere kan tage stilling og ikke ærgre mig over at jeg mangler kompetencer inden for visse områder).

Kaare, hvad regner du/dine studiekammerater at arbejde med i fremtiden?



Hej, jeg er selv igang med Datamatiker uddannelsen lige nu, og som der også er blevet sagt, så lægges der mere vægt på den praktiske kodeerfaring her, end på f.eks. datalogi osv. Du kan med fordel benytte datamatiker, da den også kan give dig noget merit, så du kan tage din bachelor på et 1 - 1½ afhængigt af universitet.

Datalogi og softwareudvikling er hvad jeg ar fået af vide, langt mere teoretiske, og du skal ligesom være selv studerende hvad angår programmering (bevares du får vist nogle startkurser), men det gør at du får mest ud af studiet, hvis du er god til at lære programmeringen hurtigt :)



Synes at det lyder til, at du bedre matcher datalogi, hvis du er glad for matematik / teori. Måske du kunne prøve at være med i undervisningen på et par af uddannelserne en uges tid og lige få en fornemmelse af, hvad det handler om.



Lana, det er meget forskelligt hvad folk regner med. Personligt har jeg en plan om at finde en programmør stilling ved et større firma (Google ville være fantatisk hvis de vil have mig) - for at prøve at se hvordan deres struktur osv er sat sammen. I det lange løb ser jeg dog mig selv mere som en person der arbejder enten med ejet opstartet firma eller i et mindre firma - nok mere som en der uddelegerer arbejdet, men stadig laver en smule kode. Jeg kan godt lide at skabe ting og føle at jeg gør en forskel.



Hmm ja... det er svært.
Jeg står dog stadig rimelig fast på en 5-årig uddannelse.

Når det så er sagt, har jeg ikke besluttet mig ift. de uddannelser jeg originalt stod og skulle vælge mellem :bounce:

Jeg har nu fået det indtryk at der er visse ting man lærer på de andre uddannelser, som datalogi nedprioriterer (programmering, softwareudvikling, kodning). Men hvilke kompetencer får man på datalogi, som man ikke får på de andre uddannelser?

Uanset hvad tager jeg nok ud til de forskellige universiteter, taler med studievejledningen og dukker op til nogle lektioner. Problemet er mest, at jeg på den måde nok får en bedre fornemmelse for studiemiljøet end hvad det faglige indhold egentlig går ud på.
Man burde gøre it-faget mere tilgængeligt for os, der ikke lige er autodidakte. :|



<< < 12 > >>
t