Hvad er fremtiden inden for web-programmering

Tags:    web-udvikling

Hej.

Jeg har tænkt mig at prøve at lære at lave hjemmesider. Men jeg ved ikke helt hvilket sprog jeg skal lære, når jeg har lært html. Skal det være javascript asp.net, eller bare php css og html?? kort sagt hvad er fremtiden inden for web programmering?


Mvh Christoffer



55 svar postet i denne tråd vises herunder
9 indlæg har modtaget i alt 34 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, jeg vil mene det er nødvendigt at lære CSS for at lave et ordenligt produkt.

HTML
Bruges til opbygningen af siden. Jeg vil anbefale XHTML.

CSS
Bruges til at lave stylesheets på din side. Som det er i dag, så bliver alle farver, tekst-formateringer og i mange tilfælde side strukturen lavet her i. Men du kommer ikke udenom HTML.

Når du kan det, kan du begynde at overveje andre ting..

Javascript
Kan lave interaktioner på siden, dvs. at du på klient siden kan udføre scripts der kan indlæse nyt indhold (f.eks. med AJAX), eller du kan ændre ting der på siden, udføre handlinger mm. jQuery er et godt Javascript library, hvilket kan hjælpe dig godt i gang.

Flash/Silverlight
Animationer, spil og applikationer kan laves her i, hvis det er sådan noget du vil. HTML5 kommer til at kunne klare mange af de ting også..

Skal din side kunne lagre informationer og hente dem, f.eks. fra en database, eller have andre evner, skal du i gang med server-side programmering.. der er mange muligheder, men for at nævne få:

PHP
Har i mange år været et populært valg, og har en enkel syntax. Der er rigtig god dokumentation og kan som standard afvikles på en linux-server. Kan selvfølgelig også på Windows.

ASP.NET
Benytter jeg selv, efter at have brugt PHP til mange projekter. Syntaxen i C# minder meget om PHP og Java, hvilket er en fordel hvis du vil kode Javascript. C# kan også bruges til Silverlight. Frameworket er meget udbygget og har mange muligheder, men synes det var sværere at komme i gang med første gang, i forhold til PHP.. afvikles primært på Windows-servere, men kan afvikles på linux med tredjeparts løsninger.

SQL
Er det primære sprog til kommunikationen med databaser - MySQL og Microsoft SQL.

Du skal ikke kaste dig ud i andet end HTML og CSS til at starte med efter min mening. Når du har styr på det, kan du begynde på de andre ting. Hvad du vælger på server-siden er op til dig selv, der er gode og dårlige ting ved begge, og spørger du folk, er der mange holdninger og fordomme - lidt som ved religion.

Håber det hjalp lidt :) God læselyst!



Indlæg senest redigeret d. 03.09.2011 20:21 af Bruger #16372
Du skal kunne Html (og Css).

Derefter vil jeg råde dig til at lære et serverside-scripting sprog, som enten kunne være Asp eller Php.

Og så Javascript til sidst, for at gøre din side lidt mere dynamisk.



Det første svar på tråden var fra Valdemar. Meget konkret sagde han (frit fra hukommelsen) "Du skal kunne HTML og CSS...derefter ASP.Net eller PHP, derefter JavaScript"

Meget godt svar. Derefter kom der nogle uddybninger og meningsudvekslinger, som der altid vil være, men det var et meget konkret og ganske udemærket svar.

Flere har efterfølgende nævnt Ruby on Rails, så jeg forstår slet ikke, at du ikke mener, at der har været konkrete svar.

Men her er MIN liste:
* HTML5
* CSS
* JavaScript + et par forskellige frameworks (jQuery, Google Closure, QooxDoo...find selv flere)
* Mindst én men gerne flere af PHP/Ruby/Java (jo...Java er stadig meget stor på serversiden i enterprise størrelses setups)
* SQL

Når du så har godt styr på ovenstående så sæt dig ind i HTTP protokollen.

Er du til frontend udvikling bør du også have øje for grafik og æstetik, så noget så uteknisk som at kunne tegne vil være godt.




Lige en ekstra bemærkning... har du i tankerne en gang at begynde på desktop programmering, så vælg ASP.NET. C#, VB.NET (og stort set alt andet i .NET) kan bruges dertil også.

En anden begrundelse er, at springet mellem desktop applikationer lavet med WPF og XAML til en Silverlight applikation er meget lille, da Silverlight er et resultat af WPF.



ja asp ville være pænt tåbeligt, det er så tæt på dødt som det kan blive..
javascript og css er godt nu du er inde i html. Html5, hvis du da ikke har lært det under dine html kurser, er jo bestemt også værd at tage med og lære når du netop taler fremtiden.



- Ruby + Rails
- HTML5
- CSS3
- Javascript (jQuery)

Nu er jeg såvidt jeg ved den første som nævner Ruby og Rails. I min optik er PHP, Java, C# osv nutidens programmerings sprog. Bevars, de er nok ikke døde i morgen, men hvis du vil have fat i noget som kunne være lidt mere relevant i fremtiden vil jeg anbefale dig at tage et kig på Rails og få den tankegang ind med "modermælken".

HTML5 er lige på trapperne og vil dræbe meget af behovet for Flash/Silverlight. Det vil ikke erstatte det, men mange af opgaverne vil overtages af HTML5/CSS3/Javascript, og er allerede ved at blive det.

Hvis du skal starte fra et sted vil jeg anbefale rækkefølgen at være:

1. HTML
2. CSS
3. Javascript
5. Rails (eller hvad du nu vælger af programmerings sprog)
6. XHR (AJAX, jQuery)



Så I synes altså at jeg skal vælge php?? men samtidig skriver i jo også at windows åbenbart sidder på 86 % af markedet, derfor er asp.net mest efter spurgt?? Men kan man ikke bare vælge php, for jeg skal ikke lave windows aps foreløbig eller hvad??


Lær det du selv synes falder dig bedst ind...

At skifte fra det ene sprog til det andet er ikke så svært, slet ikke hvis man taler PHP, Javascript og C# (ASP.NET)



@frank - Er fuldstændig enig, Rails & Ruby er vejen frem!



@Nicky... selvfølgelig er de jo ikke sammenlignelige... ASP er et sprog, ASP.NET er et framework. :)
Det svarer nogenlunde til Ruby, og Ruby on Rails eller PHP, og PHP.Zend :)


Det er nu faktisk ikke rigtigt. ASP kunne, på samme både som ASP.NET kan, bruges med flere forskellige sprog, fx VBScript, JScript eller vist endda noget der hed PerlScript. Det absolut mest populære var dog VBScript, som nærmest blev synonymt med ASP.

>Mange tak for svarene, men er JSP ud-dødt ?

Man hører i hvert fald ikke meget om det mere, men jeg er da helt sikker på at der stadig er nogen der bruger det. Jeg arbejdede lidt med det for 5-6 år siden, og det var bestemt ikke nogen fornøjelse dengang - om det er blevet bedre siden ved jeg ikke, men jeg ville klart satse på noget andet til mine serverside behov :)


Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg siger mange tak ! :D du sætter css i () er det ikke så nødvendigt at lære det eller?)



t