Hvilken webserver platform?

Tags:    wordpress

<< < 12 > >>
Hej,

jeg søger information om hvilken webserver jeg bør vælge til min næste Wordpress blog - alle siger den eneste mulige platform er Apache, men hvad med IIS, er det helt umuligt?

Kan I give mig nogle gode argumenter for/imod?



14 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 21 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er underordnet, det kan afvikles på begge platforme... Det handler bare om at installere PHP og konfigurere serveren til at benytte sig af det.

PHP kan installeres på IIS gennem Microsoft Web Installer...



Hvis du ikke har et specielt behov for IIS grundet etellerandet andet du kører på den, så vil jeg helt klart anbefale at du bruger Apache. Wordpress kan sagtens fungere på IIS, men hvorfor nøjes med det næstbedste*? :)

*=Apache er ikke det bedste, men det bedste af de to. Det bedste er en hurtig server som nginx eller lighttpd.



En anden ting du bør overveje er at RIGTIGT mange ting til PHP generelt er lavet til at blive hostet på linux + apache. Du kan altså resikere at nogle ting til WP ikke virker overhovedet. Jeg vil 110% anbefale dig et linux apache setup både for performance, nemhed og stabilitet.



IIS er crap. Undskyld men det er det, selv IIS folk siger det er crap.
Linux Webserver med Apache2 og php er en sikker vinder. Og det er gratis.

Hvis du har brug for nogle pointers til at komme igang må du sige til. Så skal jeg glæde hjælpe dig.

Det kommer da godt nok an på hvilken platform man udvikler til.. personligt vil jeg hellere sidde med en lidt langsommere server (som jeg aldrig vil bemærke), end at skulle bruge Mono for at få mine ting til at virke.


Bruger selv mono til min ASP.NET side. Og det er der ikke det helt vilde med. Som alt andet, når du har lært det er det lige så nemt som alt andet. Og det tager ikke længere tid at lære.



Indlæg senest redigeret d. 06.10.2011 15:48 af Bruger #16700
tak :)

kan I uddybe nærmere, hvorfor IIS er det næstbedste? Jeg hælder umiddelbart mest til det. Mest fordi jeg som nybegynder opfatter Windows som et sikkert valg.

Er det "bare" load hastigheden på siderne der er bedre på Apache, eller er der også andre performance orienterede ting, der fungerer bedre der?


I serververdenen er Windows ofte det langsommere / dyrere valg...

Som privatperson bør du bare tage dig Linux/Apache. Hvis det er shared hosting skal du alligevel ikke ned og konfigurere systemet selv, og så kan du jo i bund og grund være ligeglad. Og der er Linux/Apache ofte billigst.



IIS er crap. Undskyld men det er det, selv IIS folk siger det er crap.
Linux Webserver med Apache2 og php er en sikker vinder. Og det er gratis.

Hvis du har brug for nogle pointers til at komme igang må du sige til. Så skal jeg glæde hjælpe dig.

Det kommer da godt nok an på hvilken platform man udvikler til.. personligt vil jeg hellere sidde med en lidt langsommere server (som jeg aldrig vil bemærke), end at skulle bruge Mono for at få mine ting til at virke.


Bruger selv mono til min ASP.NET side. Og det er der ikke det helt vilde med. Som alt andet, når du har lært det er det lige så nemt som alt andet. Og det tager ikke længere tid at lære.


Hej Cristian - kan du uddybe nærmere hvorfor IIS er crap? Beklager jeg spørger så meget "hvorfor?", men vil virkelig gerne have gode begrundelser, så jeg selv kan træffe gode beslutninger :)



Kommer an på dit behov, hvis du vil køre linux og har brug for hastighed så vil jeg sige nginx, iis er muligt, hvis du kører windows. Det fungerer helt fint, der er ikke den store forskel (ud over performance). Har en enkelt gang prøvet apache på en windows, det var et no-go (men meget kan have ændret sig :=) )



Indlæg senest redigeret d. 05.09.2011 06:54 af Bruger #10576
tak :)

kan I uddybe nærmere, hvorfor IIS er det næstbedste? Jeg hælder umiddelbart mest til det. Mest fordi jeg som nybegynder opfatter Windows som et sikkert valg.

Er det "bare" load hastigheden på siderne der er bedre på Apache, eller er der også andre performance orienterede ting, der fungerer bedre der?




Det der først og fremmest er Windows-platformens styrke som webserver er .NET og alt hvad der har med .NET at gøre. De to systemer hænger sammen som salt og pomfritter. Når du kører Wordpress har du imidlertid ikke noget behov for .NET, og så scorer IIS kun andenplads efter Apache.




I serververdenen er Windows ofte det langsommere / dyrere valg...

Som privatperson bør du bare tage dig Linux/Apache. Hvis det er shared hosting skal du alligevel ikke ned og konfigurere systemet selv, og så kan du jo i bund og grund være ligeglad. Og der er Linux/Apache ofte billigst.


Det kommer da godt nok an på hvilken platform man udvikler til.. personligt vil jeg hellere sidde med en lidt langsommere server (som jeg aldrig vil bemærke), end at skulle bruge Mono for at få mine ting til at virke.

I dette tilfælde er det dog irrelevant, men er ikke enig i at en privat person skal vælge Linux. Det er langt mere bøvlet - på flere områder.

I øvrigt behøver et ASP.NET hotel ikke at være så dyrt igen... tager vi UnoEuro, så koster hotellerne det samme, om det er på Linux eller Windows.. €1,15 for 1gb plads.




<< < 12 > >>
t