Forklar negative point

Tags:    udvikleren.dk

Da der er nogle der synes de har behov for at få forklaret hvorfor de får negative karakterer på deres indlæg, kan denne idé overvejes:

Når man stemmer negativt på et indlæg, at man så efterfølgende bliver opfordret til at give en forklaring om hvorfor indlægget skal have en negativ karakter?
Ligeledes kunne man også kombinere det med at en negativ karakter kun er gældende hvis den er akkompagnieret med en kommentar.
Forklaringen kan så vedhæftes indlægget som en lille fodnote, noget andet eller helt tredje. :)

...og ellers vil jeg så hellere opfordre til at man undlader at give negative karakterer. Vi har alligevel så meget negativitet i hverdagen, så klap på skulderen giver langt mere energi end slag over fingerne. :)



Jeg har det lidt på den måde at jeg ikke direkte giver negativ karma med mindre jeg kan set en løsning er "fuldstændig hul i hovedet" og går imod alt fornuft. Det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om hvor jeg vil give negativ er hvis en eller anden kommer med et råd "der laller over sikkerhed i forbindelse med betaling service etc." og ikke tager konstruktiv kritik til sig.

Så jeg undlader at give negativ medmindre det... ja er fuldstændig ude i hampen det der bliver foreslået.

Jeg synes det kunne være en god idé at indføre en kommentar hvis man skal give negativt karma. Hvordan dette så skal komme til udtryk er lidt svært. For skal de så være til offentlige skue, trods det kan være man bare ikke har kendt så meget til det man har svaret på?



Indlæg senest redigeret d. 06.11.2011 13:16 af Bruger #6559
Helt enig.
Der er dog nogle som ikke er klar over at deres forslag er "hul i hovedet". :)



Det er også derfor jeg personligt ikke hovedløst smider negative points efter dem, men gerne i stedet forklarer hvorfor det er en dårlig idé og hvis der så stadigvæk er en hvis ligegyldighed over det, så kunne jeg godt finde på det. Dog er det op til folks samvittighed om de vil give det. Var din tanke så bare at alle negative kommentarer skulle stå under ens profil eller? :)



Når en løsning er dårlig, så skal den også have en negativ stemme. Jeg synes ikke, at det er væsentligt, hvorvidt forfatteren af indlægget ved, at det er "hul i hovedet". Idéen er bare, at det skal være tydeligt for forfatteren at tråden selv (eller en der finder tråden via en søgemaskine), at det er en dårlig løsning. Det sker jævnligt, at nogen bruger en søgemaskine til at finde en løsning på et givent problem og bliver henvist til Udvikleren.dk. Hvis de så ser en brugbar løsning, så vil de sjældent læse hele tråden igennem for at få alle aspekter med - her er folk desværre alt for utålmodige! Netop derfor synes jeg, at det skal være åbenlyst klart, at en løsning ikke er anbefalsesværdig ved første øjekast, hvilket man lige netop opnår med negative point. Det giver lynhurtigt en potentiel læser et incitament for at læse resten af tråden igennem eller finde en anden løsning.



og et alternativ til, i stedet at forklare hvorfor man har fået negative point for et indlæg er:

"Begræns hvor mange negative og positive point man kan få for et enkelt indlæg."

Forslaget kommer fra Daniele og kan læses her: http://www.udvikleren.dk/forum/35809/ajax--deaktiverer-lightbox/side2/



Det er så mig som har forslået dette. Det kunne jo være til overvejelse.



Hej gutter,

Jeg synes heldigvis sjældent at et indlæg modtager virkelig meget negativ karma, og når det sker, så er der som regel nogen der giver lidt den anden vej, så tingene ligesom udligner sig. Jeg kan godt forstå at man kan blive frustreret over at få negativ karma, hvis man ikke selv føler at der er nogen grund til det, men Daniele, det er mig bekendt ikke første gang at du poster et super kort kode eksempel helt uden forklaring og efterfølgende får negativ karma for det - det var måske værd at tage med i dine overvejelser :)

Jeg synes ikke umiddelbart at det er en super god ide at kræve at folk forklarer deres negative stemme og slet ikke så længe at det er så lille og sjældent et problem, men som altid er jeg naturligvis villig til at tage det op til genovervejelse hvis det er noget der er lidt bredere opbakning omkring end der ser ud til at være lige nu :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 07.11.2011 23:03 af Bruger #1
t