Hvordan tiltrækker man en programmør?

Tags:    programmering diverse

Hej alle udviklere!

De af jer, som er interesserede i investeringsprojekter (dvs. ikke timesalg), må meget gerne læse videre.

Jeg er ved at sætte mig ind I jeres tankegang og har brug for lidt hjælp:

(1) Hvilke top-3 (eller flere) kriterier/krav stiller I til et forretningsprojekt, hvis det skal være interessant for jer, at deltage som co-owner?

(2) I en projektbeskrivelse, hvilke områder vil gerne have fremhævet i en særlig grad?

Håber I gider at hjælpe!

Dbh. Aleksander



10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 31 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det lyder som setuppet for en joke.
Spørgsmål: "Hvordan tiltrækker du en programmør?"
Svar: "Du gemmer dig bag en mainframe og siger som en cola!"



:-) Oldie but goodie Per. Cola-Knajterne ved garanteret ikke engang hvad en mainframe er.



User
Bruger #55 @ 30.11.11 06:40
(1) Hvilke top-3 (eller flere) kriterier/krav stiller I til et forretningsprojekt, hvis det skal være interessant for jer, at deltage som co-owner?

1: Det skal være et projekt man selv tror på (det er her de fleste falder til jorden).
2: Et minimum af engagement, find ud af hvad du overhovedet har brug for inden du spørger efter en, spørg evt. en du kender der har lidt forstand på software. Hvem gider gå ind i et projekt hvor ham der startede det ikke engang har undersøgt et minimum selv.
3: Alle skal udfylde en rolle i projektet, er du sælger, bogholder, whatever. bare du ikke gør som så mange andre der vil have en til arbejde i månedsvis på noget du ikke vil fortælle hvad er og du beholder i øvrigt 90% for din "super" idé.

(2) I en projektbeskrivelse, hvilke områder vil gerne have fremhævet i en særlig grad?
Altså hvis man skal være partner så vil jeg gerne den anden part starter med at ringe så man kan snakke om hvad det i det hele taget går ud på og om det er noget man tror på. Derefter vil jeg meget hellere mødes over en kop kaffe og snakke med vedkommende se det en der selv brænder for det, projektbeskrivelse behøver ikke foreligge, det kunne jo også være man selv havde noget at bidrage med.





Hej Aleksander,

Helt generelt, så vil min egen holdning være, at jeg gerne ville kunne læse lidt omkring projektet, gerne lidt detaljeret med hvad du kunne forestille dig at udvikleren skulle lave, og om du har nogle krav til ham/hende, hvilke software teknologier du forestiller dig personen kan, hvor mange timer du ville forvente man kunne sætte til siden til projektet på en ugentlig basis.

Og så nævn, at hvis man er interesseret til at vide mere omkring projektet, kan man blot kontakte dig.







At indgå i et sådan projekt er et langt samarbejde og partnerskab på godt og ondt. Ofte er det forventningerne den er gal med. Nogle tror at de har en guld-ide og så længe de kan finde en udvikler til at kode det, så bliver alle stinkende rige. Gode ideer er i praksis ikke meget værd. Det gode samarbejde er langt langt vigtigere. Jeg vil sådan set gerne involvere mig i en masse projekter, men savner ofte engagement og fagligt niveau hos de folk der vil starte projekter op. Selvfølgelig er det vigtigt at have en god projektbeskrivelse, forretningsplan, bugetter og den slags, men for mig er et match på mere menneskelige kvaliteter og et fælles mål langt vigtigere, og langt sværrere at finde. Og så skal man jo selvfølgelig synes det er et spændende og unikt projekt som er tilfredsstillende at arbejde med, ellers kører man surt i det.



Personligt vil jeg ikke indgå i et 50-50 ejerskab med en der ikke kan programmere, med mindre opgaven virkelig giver meget arbejde til personen, eller at personen bidrager med en kapitalindsprøjtning til virksomheden.

Det tager meget længere tid end man lige tror at udvikle et ordentligt stykke software. Timerne hænger ikke på træerne, og det gør ens viden og erfaring heller ikke!



Det handler selvfølgelig om at være seriøs og realitisk når man skal finde en god programmør og have en god pengepung.

De bedste hilsner,
Asker



Det lyder som setuppet for en joke.
Spørgsmål: "Hvordan tiltrækker du en programmør?"
Svar: "Du gemmer dig bag en mainframe og siger som en cola!"


Den var sku god :)

Men bortset fra dette. Så er det vil som en hver almindelig ansættelse, der er vel flere ting der skal tages til overvejelse.

Personens erfaring, referencer hvis dette er muligt. Måske kontakt til tidligere chef for at høre om personen har det i sig som han udtaler sig om. Alderen kan også have en betydning, idet mange søger en ældre for at have seriøsiteten på plads, mens andre tager yngre da de ikke koster så meget.



Indlæg senest redigeret d. 30.11.2011 19:48 af Bruger #16877
Hej

Tak for de seriøse svar, der er lidt at tænke over.

Vi har endnu ikke besluttet os for, om vi vil prøve at få finansieret vores udviklingsarbejde med arbejdskapital via co-ownership. Mange programmører har brændt fingrene og er blevet skeptiske mht. denne form for aflønning, og chancen for at finde et match er ret lille.

Vi har planlagt og klargjort et roadshow til venturemarkedet, men desværre er kapitalen ikke tilstede derude endnu, så vi venter på, at markedet skal vende.

Det er derfor, at vi i mellemtiden overvejer denne alternative strategi.

Som sagt er formålet med denne tråd ikke at annoncere, men at forstå jeres tanker og prioriteringer.


De bedste hilsener
Aleksander




For mig er det vigtigste:

Personerne bag: Er det nogen man arbejde sammen med? hvad bringer de til bordet? Dette er nok det vigtigste. Hvis man skal lave en succes kommer det til at tage lang tid og hvis man skal bruge en masse tid sammen over en årrække er det vigtigt samarbejdet kører.

Fordeling: Er ejerskabsfordelingen fair? jeg har set en del der går ud og leder efter en programmør til at lave alt det hårde arbejde og stadig forventer 50% andel eller mere. Med mindre der bliver bragt seriøse penge ind i projektet ville jeg aldrig gå med til det. I mine øjne er en ide ikke mere end 2% værd, resten må man tjene sig til (ja der findes enkelte undtagelse).

Forventninger: Jeg synes tit jeg oplever fuldstændigt urealistiske forventninger til hvor langt et projekt kan komme og hvor meget arbejde dette kræver.

Når det så er sagt, mener jeg overhovedet ikke det er urealistisk at finde nogen der vil arbejde for %-dele. Jeg kender flere yderst kvalificerede kandidat studerende der netop arbejder på denne måde.





t