Design af overskuelig landing page

Tags:    webdesign

Er netop stødt på dette site; umiddelbart ser det rigtigt interessant ud og jeg overlever nok, at mit password af uransagelige årsager blev mailet til mig i klar tekst efter oprettelse...

Jeg har igennem længere tid været igang med at programmere et meget teksttungt website, http://www.parlamentet.dk, i min fritid. Basisfuntionaliteten er nogenlunde på plads, men nye potentielle brugere der havner på forsiden bliver jo uden tvivl skræmt væk! Jeg indrømmer som de første, at jeg slet ikke har styr på grafisk design af nogen art.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er nogen, der har et par pointers til, hvad jeg kan gøre? Hvordan får jeg struktureret en forside, der formidler megen information men samtidig indbydende for nye brugere?

Jeg kunne her godt lige skrive lidt mere uddybende, men jeg får simpelthen krampe af at skrive på en iPad!



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg kan kun komme på to ord: "Ryd op"

:o)

Den lidt længere forklaring er:
Siden er jo egentlig ok designmæssigt. Der er ikke de store behov for større grafiske tiltag. Men som du selv nævner så er siden enormt teksttung, og det tror jeg ikke der kan gøre noget ved. Det bedste forslag er nok at du bliver nødt til at skabe noget luft.

Som udvikler bør du naturligvis kende principperne om ensartethed og gennemskuelighed. Det gælder også i design. Det er meget svært at gennemskue hvad man kan klikke på. Der nogle tekster du fremhæver med en baggrund, noget kan du klikke på andet kan du ikke. Hvad er knapper, hvad er links?

Sæt dig et mål med forsiden. Forsiden skal ikke nødvendigvis vise uddrag af alt hvad der sker.


sidenote:

...håber ikke du havde regnet med at få din adgangskode tilsendt i en krypteret udgave. :)



Indlæg senest redigeret d. 29.11.2011 22:06 af Bruger #10216
Hold da ellers op or en smøre du har dig dér ;)

Du kan selvfølgelig søge på færdige templates på Google hvis det er noget du er til.
Personligt foretrækker jeg dog at kode det hele selv, så her er et par forslag som ville virke mere tiltrækkende på mig:
1. Du kunne lave noget mere mellemrum mellem diverse divs.
2. Er det muligt at dele det op i nogen flere kategorier, så der ikke er så meget indhold på forsiden, men måske en liste med links ude i siden eller noget?
3. Lave noget af indholdet i en drop down button i Javascript og jQuery (dette ville dog sandsynligvis også blive en smule mere rodet, men alternativer gør vel ikke noget?)

Håber det hjalp bare en smule! :)



jeg kan kun komme på to ord: "Ryd op"

(...) skabe noget luft. (...) Det er meget svært at gennemskue hvad man kan klikke på. Der nogle tekster du fremhæver med en baggrund, noget kan du klikke på andet kan du ikke. Hvad er knapper, hvad er links?


Du har ret. Det bør selvfølgelig være meget mere ensartet og designet bør følge en tråd. Det skyldes nok, at jeg bare har prøvet mig for meget frem i processen og derfor bare er havnet et tilfældigt sted nu.

Sæt dig et mål med forsiden. Forsiden skal ikke nødvendigvis vise uddrag af alt hvad der sker.


Ja, det kunne være, at jeg skulle lave to ret forskellige forsider - én til nye brugere og én til brugere, der er logget ind.

...håber ikke du havde regnet med at få din adgangskode tilsendt i en krypteret udgave. :)


Haha, det havde da alligevel været bedre! :)

Tak for gode råd!

Hold da ellers op or en smøre du har dig dér ;)


Ja! :)

(...) så der ikke er så meget indhold på forsiden, men måske en liste med links ude i siden eller noget?


Yeps, god idé tror jeg, det overvejede jeg også selv tidligere. Det er bare så fandens besværligt at ændre i det, når der er flere kolonner, fordi bredden er dynamisk og der allerede er en liste i højre side (som kommer frem når bruger er logget ind).

Men det skal jeg selvfølgelig nok finde ud af; det er ikke en undskyldning, at noget er besværligt...

PS: Er forresten ikke hverken CSS eller HTML ekspert :)



Indlæg senest redigeret d. 30.11.2011 08:28 af Bruger #16897
Hold da op, jeg dukkede hovedet da jeg så siden og den bjerg af tekst.

Hvis det er du ikke har så meget forstand på den grafiske aspekt af webdesign, jamen hvorfor ikke tage kontakt til en grafiker.

En anden udvej vil jo være at få taget et opensource CMS system i brug eller et template fra dette i hvertfald, der findes mange smukke der ude. Der kunne du jo bare rette Css filerne til og wupti så har du en flot designet side som også kan indeholde din tekst..

For på nuværende tidspunkt ligner det jo en virvar af forvirring med alle de bogstaver som står som soldater og venter til at hoppe i smasken på den stakkels besøgende der kommer ind på siden.



Ja, det eneste problem med kontakten til grafikere er, at de for det meste koster en del og projektet her er helt non profit.

Det bygger faktisk på en opensource CMS - Expressionengine. Det er ikke et CMS, der har en standardiseret struktur, så derfor laves der ikke så mange templates til det.

Men ja - det er meget forvirrende! :)



t