Tekst på hjemmeside uden at ændre kode

Tags:    html web-udvikling javascript css

Godaften udviklere!

Er det muligt at gøre sådan at man kan tilføje tekst til en side, UDEN at ændre koden hver gang?

Jeg vil gerne have det sådan at man kan skrive en tekst og så sætter den det selv ind. Det skal fungere som en blog, sådan at man kan scrolle længere og længere ned, så hver gang man skriver en ny tekst, skal den placeres oven over den gamle.

Hvis det ikke er muligt, kan I evt. komme med alternativer til en blog på sin side.

På forhånd tak!



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Som kenneth skriver kan du opnå dette ved at benytte en server og en database. Du skal have fat i et serversprog, som f.eks. PHP eller ASP.NET. I mine øjne er PHP det nemmeste at begynde med, men det er vel mere smag og behag.

Du skal herefter foruden et sprog som kan kommunikere med din server, også have et sted at gemme dine tekster/indlæg. Dette gøre typisk i en database, som ofte er en MySQL database. serversproget kan du så benytte til at kommunikere med databasen, og herefter indsætte/opdatere/slette og hente data fra. Du kan altså på denne måde lave et mindre system, der gemmer dine blogindlæg, og herefter henter dem ud igen hver gang en af dine hjemmesider indlæses hos en klient.

Kenneths link er en god start, men hvis du intet kendskab har til PHP og SQL, vil jeg anbefale dig at lære lidt om disse to ting først (specielt PHP). Her er f.eks. en hjemmeside som er fin til at starte ud med for at lære PHP.

Hvis du dog ikke øsnker at kode selv, kan du downloade og 'installere' et allerede lavet blog system på dit domæne. Et af budene kunne være Wordpress

Det er dog ikke så svært. Nedenfor har jeg lavet en opbygning der kunne bruges, så du kan se hvor 'let' det i virkeligheden er

Hvis vi går ud fra at du allerede har en formular af HMTL, med to tekst felter (navn og besked), så kan du sende de data til din PHP fil.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Du kan herefter lave noget koder der hiver dine data ud igen.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Held og lykke, og husk du kan altid skrive dine problemer/spørgsmål herinde, og så prøver vi at hjælpe dig :)



Indlæg senest redigeret d. 30.11.2011 23:36 af Bruger #4487
Altså, den er egentlig okay, doghavde håbet jeg kunne holde mig langt fra php, men havde næsten gættet på at det var umuligt...



Altså, kender udemærket php og MySQL, men kan ikke lide sproget. Har arbejdet en smule med det, men hvert projekt tager mig så sindsyg lang tid!

Ville rigtig gerne kode det hele selv, da jeg ser det som 'bad practice' at hente færdige ting.

Må vel bare kigge lidt på php og prøve mig frem.




Ja, det tager tid at 'kode' rigtige systemer, men det behøver ikke at tage 'lang' tid. Jo bedre og mere komfortabel du bliver med et sprog, jo hurtigere kan du kode noget. Og et simpelt blog system er ikke så svært at kode. Mine eksempler ovenfor er 'ekstremt' simplificerede, men dog ikke mindre hovedessencen af hvordan du kommunikere med databasen og PHP.

Der er ikke noget 'bad practice' ved at bruge wordpress (da det er at implementere et allerede færdigt system), men hvis du ønsker at kode det selv, er det selvfølgelig også en god ting. Det lyder lidt som om at du ikke rigtig gider at tage udfordringen op, med at kode systemet i PHP og MySQL, hvilket jeg ikke helt forstår, da dette netop er en god udfordring. Du kunne også bruge ASP.NET i stedet, sammen med noget C# eller måske VB.NET.

Du kan dog også lave et system der gemmer blog indlægende som XML data, og du kan så f.eks. med noget AJAX (måske også javascript, er dog ikke helt sikker på dette), hente dataene fra XML filen og parse dem om og vise dem på din hjemmeside.



Indlæg senest redigeret d. 30.11.2011 23:43 af Bruger #4487
t