Datalog relateret uddannelse efter 9/10 klasse

Tags:    uddannelse

<< < 123 > >>
Jeg er en fyr på 17 med kæmpe interresse indenfor IT, og software udvikling hovedsageligt.

Jeg går pt. på stx i 1.g.

Problemet er bare, at jeg ikke kan holde tanken ud om, at skulle vente 3år før jeg kan starte på min "rigtige uddannelse" som datalog. Selfølgelig prøver jeg såvidt muligt at programmere så meget jeg kan i min fritid, men det er skam ikke meget man kan nå med alle de lektier.

Så jeg ville hører om nogle af jer kender nogle uddannelser som man kan starte på allerede nu. Det må gerne ligge i USA, og om det er privat uddannelse gør egentlig heller ikke noget.

Tænkte jeg ville spørge herinde da der nok er nogle stykker iblandt som ved en del om det, at uddanne sig til softwareudvilker/datalog



22 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 16 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Enig med flere af de andre der siger at det provokere til dem der har en IT Supporter eller Web-Integartor.. Der fornærmede du både mig og min bror, som har hver sin uddannelse. Jeg er udd. IT Supporter, og er da mindst lige så interessant som en stx'er, hvis ikke mer ;) Bare for at provokere lidt igen.

Fordesuden kan jeg godt li' Michaels idé om selvstudier.
Venter personligt selv svar fra VUC Fjern undervisning så jeg kan komme op på Matematik niveau B, så jeg kan komme videre til Datamatikeren, og sansynligvis senere hen noget Software Udvikler. (Først og fremmest skal VUC lige overstås først)

----

Hvad USA angår, så skal du huske at hvis du vil bruge din udd. i DK, skal du nok sørge for at den er anerkendt i DK også. (Har jeg da hørt noget om.)

Vh. Danni.
PS. Bliv lige lidt større før du tager for store mundfulde, hvem siger at du har energien til at blive Datalog? En ting er at drømme, en anden ting er at gøre noget ved det. I øvrigt skal du også lige have en udd. før du kan lære nok til næste udd.



Jeg er en fyr på 17 med kæmpe interresse indenfor IT, og software udvikling hovedsageligt.

Jeg går pt. på stx i 1.g.

Problemet er bare, at jeg ikke kan holde tanken ud om, at skulle vente 3år før jeg kan starte på min "rigtige uddannelse" som datalog. Selfølgelig prøver jeg såvidt muligt at programmere så meget jeg kan i min fritid, men det er skam ikke meget man kan nå med alle de lektier.



Du er lidt forvirret. Datalogi handler ikke om at blive "koder".

Du kan roligt fortsætte dit nuværende studie oggerne også tage andre studier. Succes indenfor software-udvikling handler IKKE om at bare komme igang med at kode. Software-udviklere er først bare nogenlunde interessante, når de har erfaring og allerhelst erfaring inden for andre brancher - herunder de brancher som de skal udvikle software til.



Jeg vil anbefale datamatiker, og derefter datalogi. Så får du en god udviklingsgrundlag, til datalogi start, og en fundamental viden omkring det at udvikle.



Jeg ved godt at mange lige blev provokeret web-integrator svineren, men hør lige en historie fra den virkelige verden:

Vi har på mit arbejde flere gang søgt efter udviklere hvor alle henvendelser fra uddannede webintegratorer var direkte håbløse. Derfor er det blevet et princip ikke at ansætte webintegratorer.

Jeg siger ikke at man ikke kan være en udvikler i verdensklasse fordi man har den uddannelse. Desværre har de bare fået et ry der er meget dårligt. Jeg ville udngå den uddannelse så vidt muligt.

Hvis du godt vil kode mens du går i gymnasiet så skift til HTX. De har nogen kodefag og der er mange andre med dine interesser som også går der. Efter HTX kan du så tage datalog eller datamatiker :)

Alt godt



Jeg ved godt at mange lige blev provokeret web-integrator svineren, men hør lige en historie fra den virkelige verden:

Vi har på mit arbejde flere gang søgt efter udviklere hvor alle henvendelser fra uddannede webintegratorer var direkte håbløse. Derfor er det blevet et princip ikke at ansætte webintegratorer.

Jeg siger ikke at man ikke kan være en udvikler i verdensklasse fordi man har den uddannelse. Desværre har de


Nu har jeg undervist på den uddannelse, og det er godt nok folks egen skyld, man bliver ikke webudvikler af at glo youtube hele dagen. - men pga af det har uddannelsen fået et dårligt ry.

Jeg har selv tager den udd tilbage i 2006, vi var nogen stykker der blev efter vi havde fri for at lave nogle små projecter sammen, vi har alle it-job idag.

Jeg ville have læst vidre til datamatiker, men var skole træt så det gjore jeg ikke.
Har sådan set ik fortudt jeg stoppet med at læse, har fundet ud af uddannelse ik har så meget at sige i den virklige verden.

Hvis man kan vise nogen gode ting man har lavet før + et godt netværk, det kan man komme langt med.
Ja jeg kom så 3000km væk fra DK, sol og sommer året rundt og et konge job.
(og jeg ser ik mig selv om super god til web, da min baggrund startet med windows apps. så er stadig ret ny i web faget)

Så hvis man vil lære at lave web og gider bruge tiden på det så er det noget pis at web–integrator ikke er en god uddannelse at tage. man må ligesom selv gøre en indsats også, folks forventninger til uddannelsen er for høje, men hvis man bruger sin tid fornuftigt er jeg ikke i tvivl om man kan finde et godt job.

Jeg føler mig ikke provokeret på nogen måde da jeg har et liv som man kun kan drømme om, så folk kan ha den holdning de vil om den uddannelse og hvis jeg ikke tog den uddannelse ville jeg ikke have det netværk jeg har idag, og ikke have dette job.


Edit:
den er ikke rette mod dig Dan. du var bare lige nem at lave et qoute på da du var nederst =)




Indlæg senest redigeret d. 04.12.2011 19:46 af Bruger #3427
Som Dan siger, så bliv flyttet til HTX.

Jeg går selv i 1.g på HTX. Jeg har altid haft en logisk sans indenfor matematik og de senere år inden for computer. Jeg kunne også godt tænke mig at fortsætte som Datalog senere hen, men man bliver nødt til at arbejde sig op på niveauet det kræver.

Der hvor jeg går er det meget projektorienteret og vi lærer at arbejde i grupper og bruge hinandens styrker og svagheder. Et af de projekter vi startede ud med her det første halve år var om kommunikationens udvikling og der kom vi da til at programmere lidt i basic. Ikke det helt vilde, men programmere et lille 7-segment-display.

Hvis jeg ikke havde gået på den retning jeg går på ville det også være muligt for mig, på 2. år at vælge programmering. Men nu er jeg også interesseret i grafisk design og kommunikation med andre mennesker, derfor går jeg på Kommunikation/IT retning, det eneste er at jeg ender på 4 A-fag. Men mon ikke jeg kan overkomme det.

Jeg synes personligt at HTX ville være en bedre retning fordi de underviser på en anden måde som giver en anderledes og mere brugbar vinkel på matematik og andre fag.



Som de fleste vidst også skriver så vil det være en glimrende ide at få en hue.

Du må så gøre op med dig selv hvad vilkårene skal være.
F.eks. udbyder Aarhus Akademi vidst stadig en 2 årig stx.

Det lyder heller som om at brugerbetaling skræmmer dig, så du kunne jo kigge GameIt college (tidligere IT-college) http://www.gameitcollege.dk/
Den ligger i Grenaa og her får du en htx med lidt ekstra krydderi. Der er tilhørende kollegier.

Og ellers så er tre år med øl og duller vel ikke så slemt?



Spørgsmålet er bare om der er nogen firmaer der gider at ansætte dig, hvis man ikke har en videregående uddannelse, eller et helt ekstremt imponerede cv.
Ville vælge at læse til datamatiker hvis jeg var dig. Det kræver en gymnasial uddannelse. Ellers bør du overveje om it-tekniker eller hjemmeside-grafiker måske kunne være interessant for dig.



Jeg gik også selv på HTX, og det kan anbefales altid at have den eksameni baglommen;)

Men husk at vidst du flytter skal du nok regne med at kigge langt efter de søde piger.

Kenneth: Du har helt ret i at man selv er skyld i det, hvis man ikke fik noget ud af Webintegrator uddannelsen, men sådan er det med alle uddannelser; Man får det ud af det man ligger i det. Problemet opstår bare når en bestemt uddannelse har triltrukket mange slackere som ikke har lagt noget i det. Derfor ville jeg vælge en uddannelse med et bedre ry, så man ikke er sidstevælger til IT-jobbene.



Det eneste du kan starte på uden er vel noget Webintegrator eller noget it supporter

Datateknikker med speciale i programmering.



<< < 123 > >>
t