Uddannelse - Tilbage til Fremtiden

Tags:    uddannelse programmering fremtid

<< < 12 > >>
Hej.

Da vi lever i en verden med konstant fornyelse inden for IT området, har jeg i et par dage gået og tænkt over hvad fremtiden skal byde folk som mig.

Jeg har tidligere oprettet 1-2 tråde her inde hvor jeg beskriver hvad jeg gerne vil, men, jeg er måske kommet lidt i tvivl om hvad jeg vil/skal for fremtiden.

Jeg er uddannet IT Supporter og er igang med at læse Matematik Niveau C, og senere hen Niveau B. Grundet psykiske problemer, har jeg valgt at tage det som fjernundervisning og gøre dette med hjælp fra venner, Niveau C er som nævnt fjernundervisning, men, Niveau B valgte jeg at komme på skole bænken for at sikre en bedre forståelse af den sværre Matematik (I sværheds grader er jo forskellige, men, i forhold til Niveau C er B nok noget sværre)

Jeg er ikke ham der ønsker at bruge resten af min tid på at læse/uddanne mig,
Jeg er heller ikke interesseret i at bruge for lidt tid på skolebænken.

Med andre ord, det skal være lidt balanceret så jeg er sikker på en ordenlig fremtid.
Som verden ser ud nu, er jeg dog i tvivl om hvad jeg skal.

Mine interesser er:
Programmering (Det total hardcore at programmere, det er næsten grundlaget for IT existens)
Hobby elektronik (Som er tæt på det virkelige grundlag for existens - Uden teknik var der jo ikke brug for software - Som er en helt anden diskution end det jeg er ude efter)
Og jeg elsker at pille ved allerede existernede systemer (Linux: Ubuntu && Debian)

Jeg kunne et eller andet sted forstille mig som System udvikler, men, der er ikke meget elektronik over den uddannelse, hvad jeg lige kan fornemme.

Jeg kunne forstille mig med en "lavere uddannelse" (Ikke forstået som det er en dårlig uddannelse, men, System Udvikler er jo lidt højere niveau end nu nævnte) Datamatikeren.

Men, igen skal jeg jo nok også til at overveje hvilken uddannelse/fremtid jeg er interesseret i.


Det jeg tænker, hvis jeg vil være System Udvikler, om jeg skulle tage en side uddannelse senere, som giver mig mulighed for at rode lidt med elektronik (Så som robotter, eller tables/mobiler), men, der findes jo allerede så mange systemer til tablets og mobiler, så er det vær at rode med?
Robotter derimod, vil jo være fremtid?

Ja, jeg er sgu lidt forvirret, det er mange tanker, som skal sættes på plads, og der er meget at blive usikker på, og fremtiden er godt nok min, men, jeg aner vel egentligt ikke helt hvad jeg vil.

Lad mit spørgsmål, blive jeres svar.
På forhånd tak.



Sådan :-)

Lidt afhængig af hvad du vil med din elektronik, så kan matematik A (eller endda endnu højere) være meget behjælpelig.

Så'n noget som signal behandling, matricer og integraler kan være noget komplekst stads at arbejde med...helt umuligt hvis ikke man har lært det :-)



Til datamatiker er matematik niveau B et krav.


Det er mærkeligt at man skal have det på B niveau.

Kender en som har gået på datamatiker(godt nok noget tid siden) men han sagde at de ikke brugte så meget matematik :)



Vi brugte en smule trigonometri, som så vidt jeg husker hører under B, men ellers handler programmering jo i høj grad om logisk tankegang og kravet om matematik B burde filtrere noget af "skidtet" fra.

Alligevel slap en hel del igennem i min klasse, som absolut ikke ejede skyggen af logisk tankegang.



Jeg kan også kun sige god for Datamatiker.
Ved ikke om det er blevet værre, men kan huske da jeg tog den var den blevet ændret således der kom noget programmeringsopgaver, og forskellige stikprøver hvor man var nød til at stå på egne ben så man ikke kunne gemme sig i en gruppe og var nødvendigt at bevise man kunne det man skulle have lært der. Der var folk på uddannelsen som slet ikke forstod sig på noget som helst af det underviste og som bare havde deres "ramblings", men disse prøver fik heldigvis sorteret dem fra fordi de ikke kunne det underviste stof når de stod alene og skulle bevise det.
Synes heller ikke vi direkte brugte meget matematik under min uddannelse, men når man kommer ud kan du sagtens komme til opgaver hvor man kan se behovet for det, så absolut godt i det lange løb.

Vil sige at tag du datamatikeren som startskud for her får du en nogenlunde, nede på jorden, fingrene i skidtet - uddannelse til "det hårde arbejde", og hvis du efter den gerne vil "lidt højere" (eller jobsituationen bliver ved at være dårlig) så kan du jo altid studere videre hvor den kan gøre det lidt nemmere for dig at have som baggage istedet for at starte på noget større fra starten af.
Så kan du jo også få programmeringen med datamatikeren, og hvis du efter den finder ud af du vil have noget mere med teknik, robotter osv. så er der jo muligheder for at viderestudere bagefter.



Hej Laurits.

Tak skal du have for info, det hjalp også lidt :)

Er i hvertfald ret sikker på at det bliver datamatiker i sidste ende, hvertfald som en højere uddannelse for hvad jeg allerede har.

Mvh. Danni.



Noget relativt nyt i datamatikeruddannelsen er en praktikperiode, hvor den studerende skal ud og arbejde i en virksomhed og IKKE løbende skal udfærdige en rapport eller et projekt.

Så får man at se, hvordan den virkelige verden fungerer, og det er ofte ret anderledes end den bliver præsenteret på uddannelsen :-)
Det er et super godt tiltag.



<< < 12 > >>
t