Hvordan programmerer man?

Tags:    programmering

<< < 123 > >>
Hej.

Jeg vil gerne starte på at programmere, jeg er nybegynder og har aldrig prøvet det før. Jeg kunne godt tænke mig at programmere små programmer, og det skal helst ikke være for svært. Og hvis der er nogle gode bøger, manualer eller videoer som i kender der kan hjælpe, som er let at forstå, hvad hedder de så? :)





22 svar postet i denne tråd vises herunder
8 indlæg har modtaget i alt 33 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej, for det første skal du starte med at vælge et sprog du gerne vil programmere i. Mit yndlings er Java, og vil derfor også anbefale dette, da sproget er let at lære, og forholdsvis stærkt. Du kan også prøve C#, som ligner Java rigtig meget.

Hvis du vælger Java, kan jeg anbefale bogen "Java How To Program" af Deitel og Deitel, og desuden findes der en java serie her på udvikleren, som jeg har lavet, der henvender sig til den der aldrig har programmeret før. Du kan finde den første del her - http://www.udvikleren.dk/artikler/344/java-programmering-1.-del/

Du kan benytte IDE's til programmeringen, og hvis du benytter Java som sprog vil jeg anbefale Netbeans IDE, eller Eclipse, som begge to er gratis at bruge.

Hvis du derimod Vil prøve C#, kan jeg også anbefale bogen "C# 2012 How to Program" også af Deitel og Deitel. Kender ikke lige nogen direkte god guide på nettet, da jeg kun har brugt denne bog, men kan du Java er bogen også rigeligt.

Til C# skal du nok bruge IDE'en Visual C# 2010 Express, som også er gratis, fra microsoft

Hvis du er mere til video tutorials, kan jeg også anbefale The New Boston



Indlæg senest redigeret d. 18.01.2012 16:46 af Bruger #4487
En god ide er at programmere og programmere og fik jeg nævnt programmere, hvis du gerne vil lære at programmere :P Har allerede oplevet en del stykker på mit studie der i en gruppe blærer sig med et 'produkt' der er lavet, men når de så pludselig skal til og forklare koden, så kan de ikke forklare selv de mest simple ting. Hvorfor kan de ikke det? Jo min erfaring er at de læser, og læser, men de laver aldrig opgaverne, hvilket er en dum ting, hvis man gerne vil lære at programmere.



Helt enig med Martin.

Jeg var en af to som fik 13 (ja, så gammel er jeg) i programmering på datamatiker studiet, og jeg brugte ca. al min fritid på at skrive kode...ikke nødvendigvis noget, som skulle bruges til noget, men bare kodning for kodningens skyld.

Så kom i gang!!!



Nu da alle har kommet med deres gode input, syntes jeg nu alligevel de mangler at sige en ting. Hvis du er en der er interesseret i at lave spil, hvad end det er 2d eller 3d. Så gør dig selv, den tjeneste og lær c#, og benyt dig af unity3d (Da man kan komme utroligt langt, med spil inden for rigtigt mange platforme med den her motor).

Men som alle de andre siger, så bare bliv ved med at sug læring til dig, og få noget praktisks erfaring samtidig :)



Super! Saa er du jo allerede godt paa vej. Jeg ville oenske at jeg havde lign. muligheder da jeg startede. Ja, Unity er et rigtigt godt valg! Der findes en serie af gode video tutorials paa youtube som viser, hvordan man kommr i gang med at lave spil i Unity med Javascript. Saa vidt jeg ved goer det lige meget, hvilken scripting sprog du anvender med Unity. De er vist alle optimeret og burde virke lige godt. Naar du paa et tidspunkt gerne vil videre med spil (uden Unity eller andre udemaerkede spilmotorer) vil jeg klart anbefale dig at gaa i gang med sproget C++. C++ er "the daddy" i spil industrien og det ser ikke ud til at det vil aendre sig meget i den naermeste fremtid. Det er et stor og besvaerligt sprog at gaa i gang med. Indlaeringskurven er laaaang og stejl. Men naar du foerst mestre det, saa har du ogsaa et vanvittigt godt sprog som kan stort set alt du kunne forestille dig er muligt med et programmerings sprog. Saa jeg vil helt klart anbefale dig at tage den lange tur og laerer C++ fra bunden ved siden af at du leger med Unity. Hvis du er ekstra smart burde du nok bruge C# med Unity i stedet for Javascript. Fordi C# bliver mere og mere anvendt i spil branchen. Blandt andet bruger man C# paa XBox'en. Saa, hvis du om nogle aar baade kan skrive at du mestre C# og C++ saa er du godt rustet. Som sagt skal du lave alt selv med C++. Der findes dog en masse biblioteker og API'er/Frameworks som kan hjaelpe dig igang med at lave dine egne spil med C++.

Det er vigtigt at finde ud af, efterhaanden som du bliver mere dus med programmering, om du vil vaere vaerktoejs programmoer eller gameplay programmoer. Spil branchen kraever at man enten har valgt det ene eller det andet. Alle de samtaler jeg har vaeret til har jeg faet det spoergsmaal. Hvis du gerne vil vaere vaerktoej-programmoer er det vigtigt at du har styr paa ALT det grundlaeggende samt en ekstrem god matematisk forstaelese. Alt saa som vektorer og matrikser skal du kunne til bevidstloeshed. I den position skulle du kunne skrive alt fra bunden - med andre ord du skal vaere utrolig hardcore. Hvis du derimod gerne vil vaere gameplay programmoer er det ikke saa vigtigt at din matematiske evener er super gode. Fordi gameplay programmoerene har vaerktoejs-programmoerene til at lave sit vaerktoej for sig, saa som selve spilmotoren. Saa naar du "leger" med Unity ved at skrive i enten Javascript eller C#, saa udfylder du ofte gameplay rollen. Altsaa den person som skriver reglerne for spillet. Du kan ogsaa bruge Unity til andet end at blive en god gameplay programmoer. Du kan evt. lave AI (Artificial Intelligent) programmer som ikke fokusere paa det grafiske men derimod viser, hvordan kunstigt intelligent virker osv.

Som du sikkert kan fornemme saa er spil branchen vanvittig specifik. Saa det er vigtigt at vide praecist, hvad du gerne vil med dit programmering - specielt desto bedre du bliver. Haaber det har givet dig en lille smagsproeve paa denne magiske og utrolige verden som spil branchen tilbyder.



Okay, tak igen det er en stor hjælp! :)



Hej.

Jeg vil gerne starte på at programmere, jeg er nybegynder og har aldrig prøvet det før. Jeg kunne godt tænke mig at programmere små programmer, og det skal helst ikke være for svært. Og hvis der er nogle gode bøger, manualer eller videoer som i kender der kan hjælpe, som er let at forstå, hvad hedder de så? :)



Hvis du ALDRIG nogensinde har lavet noget før, vil jeg anbefale dig at kigge på HTML til at begynde med. Så kan du lave enkle hjemmesider. Så kan du bagefter kigge lidt på CSS for at lave dine sider flottere. Herefter kommer JavaScript og så kan du endelig kigge på noget som PHP eller ASP.NET, for at lave reelle web programmer.

Jeg synes måske Java er lidt vildsom som 12 årig og som aldrig har programmeret før. På den anden måde kommer du i gang og kan se noget med det samme.



Ja, du kan lave dit 'program' i eclipse, og når det er færdigt, kan du altid lave det til en executable JAR fil. En fil, som brugeren klikker på, for at åbne dit program.

Med Java kan du også lave programmer, med grafisk indhold, som f.eks. vinduer osv. Dette er en dårlig ide at starte på med det samme, men når du kan lidt af det grundlæggende, kan du begynde på dette.



Okay, mange tak for rådene.



Det kommer jo helt an på hvad det er der skal programmeres. Der findes mange forskellige sprog til forskellige ting platforme software osv.




<< < 123 > >>
t