Gi'r i en kommentar

Tags:    webdesign hjemmeside

<< < 12 > >>
Har den fornøjelse at kunne hjælpe et lokalt bowling- og motionscenter, og er ved at være halvvejs med produktet.

http://vordingbowl.enia.dk/

Kunne dog godt tænke mig at høre hvad i mener, så hvis I kunne hjælpe mig lidt på det område ville det være super sejt! Vedkommende som jeg hjælper havde ikke de store kommentarer til sitet i den indledende fase, men derfor kan det jo sagtens tænkes at vi ikke har kunne se længere end til næsetippen. :)

Jeg ved at der er steder hvor der mangler indhold og nogle links endnu ikke virker. Det var lige et lidt større brød der blev slået op, end først antaget. Men ligesom der er nogle mangler, er der også sprunget let henover test med IE (håber dog mine clickoverlays virker). Men Chrome, Firefox og Safari burde vise det hele nogenlunde hensigtsmæssigt.



Jeg blander ikke ehandel ind i dette. Jeg henviser til et heatmap taget over et ehandelssite, et populært site som på trods af sin ehandels faktor har luret at det vigtige foregår i toppen og ikke i bunden.

Vi snakker design, og har ikke forstået hvorfor du henviser til SEO relateret sitemaps.

Vedr. gentaget menu: Igen ... tesen om Rom... hvorfor skal der kun være en vej? En menu kan være nok så god, den kan have drop-downs, og den kan lade være. Den kan være i 7 lag, eller den kan bestå af et. Men uanset hvad, jo flere indgange du har en information, des større chance er der for at brugeren finder sin information. Ellers igen ville hverken søgefunktioner og sitemaps have berettigelse på en side. Enig i at det er kontroversielt at have en gentaget menu, men jeg tror at jeg vil lade den forblive - som et eksperiment.

Nyhedspyramiden er rigtig fin. Godt du trækker den frem, den er nemlig et godt eksempel på hvor vigtig det er at have informationer over folden. En læser ser typisk på en artikels billede og læser rubrikken. Fænger rubrikken læses underrubrikken. Kan man holde læseren interesseret læses typisk første del af brødteksten, er den ikke interessant nok hopper man videre til slutningen for at læse konklusionen.

Ved ikke hvordan du læser på nettet, eller alm. aviser og blade. Men jeg ser på flere billeder og læser flere konklusionener, end jeg læser brødtekster.

Mange tak for kommentaren omkring forsiden, det super godt med gode kommentarer. :) Omkring undersiderne tager jeg det til efterretning og ser hvad der kan gøres.



Indlæg senest redigeret d. 28.01.2012 13:22 af Bruger #10216

@scootergrisen vedr. facebook, så kan facebook være en indgangsvinkel til rigtig meget indtjening, og da jeg har set flere eksempler på hvor det virker, er det oplagt at have dette med når en stor del af hjemmesidens målgruppe opholder sig på facebook.
Billeder skal der til, og det kommer der også. Har en aftale med mit kamera en af dagene... :)
Med "Her er vi"-link, tænker du på noget a la hvad man kan finde under kontakt?


Fair nok med facebook link, jeg bruger det bare ikke selv. Så er efterhånden træt af at se link til facebook som jeg ikke kan bruge til noget.
På en del sider er der 2 facebook billeder lige over hinanden.
Jeg syntes dog det blå tager alt for meget fokus.
Jeg lægger meget mere mærke til det facebookbillede end noget andet på hjemmesiden.

Ja det var sådan et kort under kontakt jeg tænke på.
Det virker dog ulogisk for mig at jeg skal trykke på konakt for at se hvor steder ligger, jeg skal jo ikke kontakte jer.

I stedet for kun at vise streetview så syntes jeg det ville være bedre først at vise et kort hvor man ser hele vordingborg zoomet lidt ud også kan du vise streetview på et kort neden under.
Og det gjorde ikke noget hvis kortet var noget større. Eventuelt flytte facebooklinket ud til venstre for neden også har du mere plads i bredden til at vise kort.



@Michael, Grunden til at jeg refererede til XML sitemaps var blot for ikke at blande de to begreber sammen. Jeg mener stadig at man bør skældne mellem sider som decideret skal sælge en vare eller det at skabe opmærksomhed om sin side i et fora hvor man konkurrerer med en masse andre lignende sider (SEO).

Folden er ikke så vigtig som du siger, og jeg mener altså også at nyhedspyramiden kan bruges til at nedgradere betydningen af den - såfremt der måtte være en betydning - ved at prioritere indholdet - hvad er vigtigt - headline stuff - hvad er uddybende. Brugere der ønsker uddybende oplysninger er indstillet på at scrolle lidt for at nå dem.

Angående menuer, så vil jeg stadig vove at påstå at kvalitet er bedre end kvantitet. Ikke at det behøver at være sort/hvidt. Jeg synes det virker meget voldsomt med to ens menuer i en væltet L-form på alle undersider. Desuden er menuerne til venstre er det eneste reelle indhold i andet end din midterste kolonne. Derfor også argumentet mod tre kolonne systemet.

Jeg håber ikke du tager kritikken ilde op - jeg synes det er et fornuftigt produkt. Men det bliver ikke bedre af at du får skulderklap ;-)

@scootergrisen, det er altså dig der er "the odd one out" i forhold til facebook. I følge facebooks egne tal var der pr. 1/6-2011 2.7 millioner danske brugere på facebook. Det er svært at sige nej til sådan en mulighed for en virksomhed - selvom det er et fåtal der formår at bruge den til noget fornuftigt... Så du må nok leve med facebook links lidt endnu.



Indlæg senest redigeret d. 28.01.2012 22:03 af Bruger #17015
@scootergrisen, det er altså dig der er "the odd one out" i forhold til facebook. I følge facebooks egne tal var der pr. 1/6-2011 2.7 millioner danske brugere på facebook. Det er svært at sige nej til sådan en mulighed for en virksomhed - selvom det er et fåtal der formår at bruge den til noget fornuftigt... Så du må nok leve med facebook links lidt endnu.


Nu var det jo ikke min mening der skulle kommenteres.
Jeg siger min mening om hjemmesiden også må du sige din mening... om hjemmesiden.



Indlæg senest redigeret d. 28.01.2012 22:18 af Bruger #13010
@scootergrisen, Jeg vil bare sikre mig at OP ikke lader sig mislede af din mening. :-)



@scootergrisen, Jeg vil bare sikre mig at OP ikke lader sig mislede af din mening. :-)


Og sådan kunne vi blive ved.



@Gustav Jeg ta'r aldrig saglig kritik ilde op. :)

Jeg synes dog stadig at du bevæger dig ud på tynd is, i dit forhold mellem fold, nyhedspyramide og nedprioritering heraf. Og ja, du har ret at brugeren vil gerne bruge scrolling, og igen bør det nævnes at øjet leder efter genkendelse. Genkendelse sker ikke i midten af en klump tekst. Skanning starter i top, søger mod bund, og derefter mod midten.

Ligeledes virker det mere og mere til at der er opstået en grundlæggende misforståelse i hvad hjemmesiden skal formå. Dette er ikke et informations site - på trods af de enorme mængder tekst der kan findes på sitet. Siden skal sælge, og det skal den gøre bedre end tidligere.

@Scootergrisen, de to facebook billeder skulle gerne være fjernet, og erstattet med noget mere relevant (lukkede kassen i kl. 1:00 i går, uden at være 100% færdig :) ). Piller nok streetview ud igen, der er lidt for meget "lir" over det. :)



@Michael, Tjah - jeg tror du tidligere har sagt at det var lidt et religionsspørgsmål - og du har måske ret. Men jeg mener nu stadig at der bør skelnes mellem sider der sælger en vare og sider som skal formidle information. Jeg kan tage fejl - men jeg ser ikke siden som en salgs-orienteret side. I hvert fald ikke i den forstand at den skal guide folk fra søgning til resultat til køb, som er målet med ehandels sider. Besøgende til siden vil finde den, fordi de på forhånd kender siden (lokalt kendt virksomhed) og de vil typisk være på rov efter åbningstider, kontaktinformation eller priser og evt online booking. Salget vil således ikke ske på nettet - men siden fungerer som gateway til et senere fysisk salg...

Jeg mener at forskellen ligger i de besøgendes indgang til din side. De kommer ikke tilfældigt til den - og de kender projektet på forhånd. Det mener jeg man skal tage med i sine overvejelser.

Og nej, du har ret i at genkendelse ikke sker midt i en tekst. Men hvis du præsenterer folk for vel-formateret tekst og fremhæver dine CallToAction-elementer (som fx julefrokost tilbud, online booking osv fra forsiden) uden for tekst-flowet vil du kompensere for de svagheder i forhold til opmærksomhed, som føromtalte heatmaps påviser.



<< < 12 > >>
t