Hvad er forskellen på Linux, GNU og UNIX?

Tags:    linux gnu unix terminal

<< < 12 > >>
Jeg ser mange steder at Linux, GNU og UNIX ofte bliver brugt i den samme sammenhæng og kontekst, men samtidig ser jeg andre steder at de bliver benævnt som forskellige ting.

Er der nogen som kan forklare forskellene mellem dem? Og omkring flere ting som er relevante i denne sammenhæng?



13 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, det synes jeg er et godt sted at starte. Hvis du har en stationær computer du ikke bruger længere, kan du sætte den op som hjemmeserver og lege med dét. Du kan eventuelt, som en use case, lave den til filserver og lave nogle backup scripts så du kan backe up fra din alm. computer til den. Hvis du vil rode med webserver kan du evt. bruge den som privat wiki-server til dine noter eller andet sjovt.

Hvis du ikke har en stationær til rådighed, eller "vokser ud" af den på et tidspunkt, og har en smule penge hver måned til det, kan du købe en lille VPS (Virtual Private Server) hos fx slicehost.com.


Har vist en, men vi snakker 10 år gammel nok. Men for at det kan fungerer som en server skal den så have en cpu og alt? Kan man ikke købe en trådløst netværksharddisk/router, f.eks. apple's time capsule eller lignende, og sætte det op som en server?



GNU er ikke en Unix klon, Unix er et OS, GNU er en række system værktøjer, herunder kompiler. En del af GNU værktøjerne kan køre på andre platforme end Linux, MinGW er f.eks. en samling GNU værktøjer til Windows. Cygwin der en anden samling GNU værktøjer til folk der har den sære ide at de vil have deres Windows maskine til at ligne Linux.

Ubuntu er en udgave af Linux.

Det er ikke ret almindeligt at kalde det Linux/GNU. Selv om GNU er en stor del af de fleste Linux distributioner.

Linux blev vel udviklet for at have en kerne der var open source. Unix og Lnux ligner hinanden meget, men i dag udvikles der næsten ikke på Unix. Bl.a. fordi de mange af de gamle Unix'er var bundet til andre processorer end dem man kører på i dag.

Hvis du har et solidt kendskab til Linux, vil du også vide meget om Unix, det er mest et spørgsmål om at vide hvad du ikke kan på den Unix du tilfældigvis sidder med.



Okay. Så for at opsummere for at se om jeg har forstået:

- UNIX er et gammelt styresystem som kun gjorde brug af en prompte
- Siden hen blev der lavet kloner/kopier der mindede om UNIX, eksempelvis Linux
- UNIX og Linux fungerer som en binding imellem softwaren og hardwaren
- GNU er en pakke af serviceværktøjer/programmer som man kan bruge i sit OS

Er det noget i den stil eller er jeg helt galt på den?



<< < 12 > >>
t