MAC

Tags:    sikkherhed

Hej

Som jeg har fået afvide bruger mac hverken firewall eller antivirus.

1.Hvorfor har mac ikke brug for antivirus og firewall?

2.Kan en mac computer hackes?

3.Kan man sætte en firewall etc. til mac?

Tak på forhånd



8 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 24 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Som udgangspunkt mener jeg faktisk godt at man kan hævde at OSX maskiner er mere sikrede end Windows maskiner.

Primært fordi, at du på et OSX system ikke kører som superbruger. Du kan ikke få lov til at installere programmer osv uden at du giver et password (svarer til sudo i terminaler på linux maskiner...)

Det gør man som standard på Windows maskiner - og ja - der er da det der fjollede UAC eller hvad det nu hedder - men det kan så vidt jeg har hørt relativt nemt omgås og langt de fleste jeg kender slår det fra.

Så hvis man skal argumentere for at OSX er sikrere - så er det på grund af det.

Imidlertid ser OSX jo ikke så sikkert ud hvis man kigger på Pwn2Own konkurrencerne. Det er altid Apple software der falder først. Men mon ikke det kunne skyldes at dem der først finder en sårbarhed i noget vinder det hardware som de viser det på. Det har også resulteret i at de for nyligt har justeret reglerne.

Apple forsøger at gøre det så sikkert som muligt, og de gør et ret godt job. De har et godt udgangspunkt (UNIX-bruger struktur) og så kræver de fra 1. marts i år, at alle Apps der sælges i appstore bliver afviklet i en sandbox.

Men til syvende og sidst - du kan gøre alt hvad du vil med antivirus og firewalls - hvis du har en tosse siddende bag skærmen kan de altid spolere det.

Jeg har kørt uden antivirus og firewalls på mine computere i mange år. Jeg har aldrig haft nogen problemer - både windows, linux og OS X.

Når det er sagt, så tager jeg flere forholdsregler på en Windows maskine - simpelthen fordi jeg ser systemet som mindre sikkert - som udgangspunkt.

Hvis du har en tosse siddende på en mac som aktivt installerer malware - så er du jo på røven - men det gælder alle OS's.



Indlæg senest redigeret d. 18.02.2012 18:02 af Bruger #17015
1.Hvorfor har mac ikke brug for antivirus og firewall?

Fordi der er nogen der åbenbart mener fordi OSX er baseret på UNIX, så er det sikkert nok uden.

2.Kan en mac computer hackes?

Ja.

3.Kan man sætte en firewall etc. til mac?

Ja. - der findes evt http://www.kaspersky.com/



Indlæg senest redigeret d. 18.02.2012 17:40 af Bruger #3427
1.Hvorfor har mac ikke brug for antivirus og firewall?

Før i tiden var mac ikke så udbredt, derfor gad hackere ikke at spilde deres tid på dem da muligheder for at få "succes" var få.
Mac har allerede sin egen firewall indbygget og der findes også anitivirus programmer til Mac. Eksempelvis TDC sikkerhedspakke som gør brug af F-secure.

2.Kan en mac computer hackes?

Jep

3.Kan man sætte en firewall etc. til mac?

Er der automatisk allerede, men du kan sikkert godt finde flere indstillinger/ekstra programmer som kan gøre det bedre





Men til syvende og sidst - du kan gøre alt hvad du vil med antivirus og firewalls - hvis du har en tosse siddende bag skærmen kan de altid spolere det.

Jeg har kørt uden antivirus og firewalls på mine computere i mange år. Jeg har aldrig haft nogen problemer - både windows, linux og OS X.

Når det er sagt, så tager jeg flere forholdsregler på en Windows maskine - simpelthen fordi jeg ser systemet som mindre sikkert - som udgangspunkt.

Hvis du har en tosse siddende på en mac som aktivt installerer malware - så er du jo på røven - men det gælder alle OS's.


Helt enig.

Jeg køre selv uden AV og har ikke haft problemer med OSX eller Win.



Okay, dvs. mac er lige så sikkert som windows?

Nu findes der masser af virus osv til windows da det har været så populært længe, nu er OSX begyndt at blive mere populært, personligt tror jeg ik der går længe før vi ser mere malware til OSX.

folk der tager sig tid til at lave en virus går logisk nok efter der hvor der er flest at ramme = windows.



@Stefan, den manglende udbredelse er ikke det eneste punkt. Det er mere besværligt at lave malware til Macs, da brugeren ikke uden password godkendelse kan installere programmer.

Angående den indbyggede firewall så er det i virkeligheden bare IPFW (et FreeBSD projekt) med en flot frontend. Du finder næppe noget meget bedre... :-)



Okay, dvs. mac er lige så sikkert som windows?



Ok :)



t