Ændre 1 sted = ændre alle steder?

Tags:    html css website

<< < 12 > >>
Hej! Lad os antage at jeg har 100 html sider (har kun 6, men ok).
Jeg har en box med "nyheder" ude i siden.

Jeg bruger ikke noget serversystem eller noget til at skrive der. Jeg skriver nyhederne manuelt. Er der en smart måde at ændre alle dokumenterne på en gang? Eller bare en simpel måde...



14 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 30 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du gerne vil opnå genbrugelighed, er du nødt til at gå væk fra kun HTML. Du kan skal formentlig over i noget PHP, hvor du kan behandle dine data sendt via HTML, og herefter gemme dem i en database. En anden mulighed er at benytte noget Javascript. Du kan oprette en XML fil, med f.eks. følgende struktur
Fold kodeboks ind/udXML kode 

Du kan så læse XML filen med f.eks. javascript, du kan f.eks. læse en metode til hvordan du gør dette her - http://www.sitepoint.com/server-side-xml-javascript/. Du kan dog også læse filen med PHP hvis du hellere vil dette.

Vil dog sige at du skal benytte et PHP system, hvis du gerne vil slippe for at oprette nye sider hver gang, da du kan benytte såkaldte argumenter i adresselinjen. F.eks. kan du skrive www.minhjemmeside.dk/nyhed.php?id=1, og du har nu givet et argument der hedder id = 1. Du kan nu bruge f.eks. PHP til at læse XML, filen også læse denne nyhed med ID = 1. Er dog ikke helt sikker på om du kan gøre det samme med javascript, men det kan du måske nok.

Måden jeg ville gøre det på, var at lave denne XML fil, og jeg kan nu indsætte en ny nyhed i denne hver gang jeg skal bruge dette. Jeg vil så med PHP oprette en side kaldet nyhed.php, der har disse linje i sig
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Længere nede i min nyhed.php fil, kan jeg så bruge en funktion der hedder simplexml_load_file( url_to_xml ), og denne vil returnere indholdet i min XML fil som et array. Jeg kan så læse hver node i min XML fil som elementer i mit array.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 19.02.2012 09:54 af Bruger #4487
Du kunne gøre således:

Lave en fil: nyheder.php

Skrive dine nyheder ind der.

Og så for hver enkelt side hvor du skal have dine nyheder kunne du skrive:

<?php include('nyheder.php'); ?>

Så skal du kun ændre i nyheder.php fremover.



Smid artiklen ind i en database og udskriv den til siden med PHP :)



Et alternativ til Martins PHP løsning kunne du bruge jQuery til at loade en fil dit en bestemt div.

Hvis du har en side med nyheder der ligger på filer/nyheder.html og du har din hovedfil der hedder f.eks. index.html kan du bruge denne kode til at loade nyheder.html ind i en div i index.html

Eksempel:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Så skal du selvfølgelig have oprettet en fil der hedder nyheder.html i den rigtige mappe, men det skulle gerne være meget lige til.

HUSK at jQuery biblioteket SKAL inkluderes!

Håber det kan bruges. :)



Alternativt kunne du have dine nyhedder på en enkelt side, og så lave en iframe til denne side på dine andre sidder. På
Denne måde skal du kun ændre dine nyhedder et sted, for at kunne se ændringerne på alle dine sidder



Hvad med at installere et simpelt CMS, eller et blogging værktøj, og arbejd med det. Vælg et, hvor der findes et stor community bag, så det utroligt nemt at finde svar på udfordringer omkring implementering af egne skabeloner.



Øhm?
Jeg har nok ikke forklaret det godt nok.

Jeg har 6 sider, index, contact, info, og så videre. Alle sider er ens, udover at der er forskellige tekst og indhold osv.

På hver side er der en boks ude i venstre hjørne, hvor der er "nyheder." Boksen er en Div Class...


Okay her er en nemmere forklaring:

1. Lav en ny fil der heder nyheder.php

2. Skriv din nyhed ind der feks:

"Der er kommet gode nyheder, jeg har lært lidt php"

3. der hvor dine nyheder skal stå ( i den venstre boks du snakker om )

Gør således (Hvis vi antager din class hedder nyheder)

<div class="nyheder">
<?php include('nyheder.php'); ?>
</div>

Inkluder den fil på hver ENESTE side du vil ha nyheder frem på.

& Fremover du skal ændre din nyhed redigere du filen nyheder.php

Hvis du ikke kan løse dette efter alle disse forklaringer, vil jeg ikke mene du skal være webudvikler.

Held og lykke med det.



Simpelt copy/paste, når du siger at du kan har 6 er det ikke så slemt.

Ellers skal du bruge php, asp eller noget lignende.



Jeg udvider hele tiden. Næste gang har jeg 10. Det bliver lidt træls at sidde og copy-paste nyheder 4 gange om dagen, 10 gange...
Hvad skal jeg bruge i php?



Øhm? ved ikke noget om php



<< < 12 > >>
t