Hvilket sprog til kodning af iPhone app

Tags:    c++ objc iphone app

Så vidt jeg har forstået så bliver ObjC brugt til at kode iPhone apps. Men er det ikke muligt at kunne bruge andre sprog, som eksempelvis C++?

Opdateret

Ville enlig også gerne spørge jer om det samme angående applikationer til OS X.

For som Dan siger, så bliver det hele kompileret til ObjC alligevel.

Så i en video her at man i xcode kan vælge hvilket sprog at man laver sit sprog i. Er det denne mulighed at du mener når du siger det hele alligevel bliver kompileret til ObjC?
http://www.youtube.com/watch?v=1Xqn5IHbusA&t=2m31s



Indlæg senest redigeret d. 27.02.2012 01:41 af Bruger #17047
4 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan man godt, men det er gennem smutveje for det hele ender med, at blive compilet til ObjC.

Der findes f.eks. muligheder for, at kode applikationer i javascript.



Du kan kode i C, da Objective-C er en udvidelse af C, men hvis du vælger at kode i C, afskriver du dig mange af de muligheder der ligger i Apples program biblioteker.

Som Dan skriver er det muligt at skrive i andre sprog, så som hele HTML5 "suiten" vha. projekter som PhoneGap og Titanium. Der findes sikkert andre lignende projekter til andre sprog, men husk at du giver afkald på den native performance der ligger i et compiled sprog.



Det kommer vel også an på hvilken type app vi snakker om? Der kan sagtens kodes applikationer igennem PhoneGap og Titanium, men jeg tvivler på man koder et spil af størrer karakter.

Fordelen ved precompilers eller hvad du nu vil kalde dem er dog, at du kan kode til både android og iphone .. og faktisk også windows7phone uden, at skulle kode flere forskellige versioner.



Tusind tak for alle jeres svar!

Dejligt at vide at man sagtens kan finde smutveje til at kode i andre sprog, men vil prøve at holde mig til de forskellige oprindelige sprog.
For som Jakob Miland siger, så giver man afkald på en masse muligheder i de oprindelige biblioteker, plus at performance og stabiliteten næsten med garanti vil blive svækket, hvis man ikke bruger det oprindelige sprog.



t