Udvikleren og udvikling

Tags:    udvikleren.dk

<< < 12 > >>
Er jeg den eneste der er træt af hardware-tråde på en udviklerside?

Hvis det er meningen, at siden skal kunne favne bredt er det fint nok, men jeg vil helst have en udviklerside som kun relaterer sig til udvikling alene.



Hej gutter,

Jeg har fulgt tråden fra start af, for lige at lure jeres holdning til det her. Min personlige holdning er lidt ala Brian's - jo færre regler vi kan klare os med, jo bedre. Det er ikke det samme som at ALT kan og bør diskuteres på sitet, men i mine øjne er det ikke bare en udvikler side, men også et community hvor folk skal kunne diskutere ting der er relaterede til det at udvikle, hvilket hardware jo fx er.

Problemet med at lave regler på det område er også at det bliver svært at trække stregen det rigtige sted, for er en tråd om at computeren bliver for varm når man compiler mere i orden end en tråd om at computeren bliver for varm når man spiller Starcraft? :)

Personligt synes jeg også at man blot kan ignorere de tråde der ikke interesserer en. Det skulle gerne være muligt alene ved at se på tags, men desværre er det jo ikke alle tråde der tagges helt korrekt. Jeg er dagligt inde og ændre tags på nye tråde, så I bedre kan overskue det hele.

Hvis det bliver et større problem end det er nu, så må vi diskutere om man skal kunne stemme en tråd "væk" eller om det kan klares med en personlig liste over tags man gerne vil ignorere fx. Lige nu synes jeg dog ikke at det er så galt? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



@Kasper, Eventuelt kunne man lette dit arbejde ved at gøre det muligt for brugere at ændre tags. Eventuelt som et privilegie der låses op når man når x-antal karma- ala den måde stemmevægt fungerer på nu.

Moderering af forummet er en kæmpe opgave, da mange spørgsmål og indlæg er af meget svag karakter, og derfor kunne det give god mening at crowdsource opgaven til de mest dedikerede brugere.

Modereringen kunne også spænde over andet end bare at ændre tags.

I øvrigt, så virker det som om at der er en del folk der ikke bruger karma systemet. Det er de samme der giver og modtager det meste - og det burde jo ikke gå fra superbruger til superbruger men fra den der stiller spørgsmål, til den der svarer.

Et af problemerne er at karma-boxen bliver ædt i browsere hvor viewporten er for lille. I opløsninger der er 1024 px bredde bliver den ikke vist. (Fx iPads) - Men jeg ved ikke hvor meget betydning det reelt har for brugen af det.



Indlæg senest redigeret d. 07.03.2012 12:58 af Bruger #17015
Hej Gustav,

Det forslag har jeg også været fremme med tidligere - om folk rent faktisk vil få rettet på tags ved jeg ikke, men det meget muligt at det er et forsøg værd på et tidspunkt :)

De fleste får stemt lige så snart man minder dem om det, men sjældent før, til trods for at de får smidt en info boks op på de tråde hvor de mangler at stemme. Det kan være den skal være lidt mere aggresiv :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Fint med andres syn for sagen og jeg synes diskussionen er sund nok.

Min helt personlige mening er, at udvikleren med fokus på softwareudvikling kunne have en niche som adskiller den fra f.eks. eksperten.dk som favner alt mellem himmel og jord, men har langt mere aktivitet end udvikleren.dk. Så min pointe er bare, at for mig vil jeg altid søge hen hvor aktiviteten er størst på det område jeg interesserer mig for.

Og bliver spørgsmål om harddiske, tastaturer og installation af standardsoftware lige så typiske som php og c# spørgsmål her på udvikleren, kan jeg lige så godt supplere med at bruge andre sider hvor aktiviteten er større på mit interesseområde.





"Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar" - er et gammelt velkendt ordsprog. Men jeg vil tillade mig at bøje det lidt; For mange dumme spørgsmål kan virke fordummende.

Hvis indholdet her aldrig er andet end trivielle problemer eller manglende forståelse, så får man ikke interessante folk til at blive hængende og bidrage til fællesskabet. Og man har brug for folk der har noget at bidrage med før man kan højne niveauet. Så det er en ond cirkel...

I første halvdel af sidste årti hang jeg ud på udviklerens kanal på IRC netværket quakenet - og jeg har helt sikkert bidraget med dumme og fordummende spørgsmål. Men udover udviklerens kanal var jeg også fra tid til anden inde over #php.dk. Det var et noget anderledes community end udvikleren. De tog ikke det gamle ordsprog for gode varer.

Hvis man stillede et dårligt spørgsmål så fik man det at vide. Der blev ikke svaret på spørgsmål hvis de ikke levede op til kvalitetskravende. Det virkede som et ret uvenligt miljø eller med et andet ord; elitært. Men på trods af at det mest brugte svar var RTFM (read the fucking manual) og måske - hvis spørgeren var heldig - suppleret med et hint til hvilken funktion man skulle studere nærmere, så er det her jeg lærte mest i mine første år som udvikler. Jeg lærte at søge efter svar før jeg spurgte. Jeg lærte at stille gode spørgsmål. Og jeg lærte, at det blev belønnet når man gjorde sin del af arbejdet.

For folkene på #php.dk var søde og rare, og brugte meget tid på at forklare folk og fæ om alt fra de mest grundlæggende ting til de mere avancerede emner. Det eneste det krævede var bare at det var tydeligt at spørgeren havde gjort sin del af arbejdet, og at de ikke bare var på jagt efter en copy/paste løsning.

Der er nemlig meget stor forskel på at få noget til at virke, og rent faktisk at forstå hvorfor det virker. At løse folks problem er ikke at hjælpe dem - det er en bjørnetjeneste.

Men vi får ikke folk til at bruge tid på at skrive gode svar, til dårlige spørgsmål...

--

Det er ikke et angreb på hverken personer eller udvikleren - det er oplæg til debat.

Jeg må give Brian ret - den sidste uges tid har der kun været et par enkelte spørgsmål, som rent faktisk har haft kvalitet eller relevans nok til at jeg har gidet at bruge tid på det. Jeg tjekker siden et par gange i løbet af dagen, og der er næppe ret mange indlæg, i den måneds tid jeg har været aktiv, som jeg ikke har set.

Og de udviklingsspørgsmål der så endelig bliver stillet, er af meget ringe kvalitet.

Jeg synes godt man kunne stille større krav til folk der stiller spørgsmål. For eksempel kunne man putte karma på spørgsmålet i sig selv, og slette det - eller nuke det fra forsiden - hvis det når under -X.

I hvert fald er det et oplagt sted at tage fat.



Når man kigger på udvikleren nu, er de fleste posts om PHP og HTML, og lidt C#.



Gustav;
Jeg synes du rammer noget væsentligt. Et RTFM respons ligger lige på tungen når man i løbet af en tråd finder ud af, at spørgeren sidder med en IDÉ med masser af hjælp indbygget ... uden at bruge det.
Der er en anden 'svær' gruppe: De unge mennesker som har opdaget den kraft der ligger i en visual editor og gerne vil et lille skridt videre. Man bliver så præsenteret for noget maskin-genereret kode og et ønsket, .. uden en selvstændig kodelinje. Mit dilemma har været at spotte situationen. På den ene side vil jeg ikke skræmme helt nye væk fra deres start med at kode, men lidt tit har man jo lagt et arbejde i et respons som viser sig enten at være 'helt hen over hovedet' på en frisk ny programmør, eller lavet noget kode til copy/paste. Bare man kunne læse .. 'dette er min første kode' .. i personens præsentation af sig selv. Måske føler jeg mig bare noget forknyt, fordi jeg selv i mange år kun har haft editorens hjælpe-funktioner og på den baggrund var flere år om at begribe og bruge fx begrebet klasse.
Det ér altså for tidligt at komme med ingenting ... editorerne er som regel fyldt med meget enkle eksempler.
php <grin> .. jeg kan ikke finde ud af hoved-manualen på nettet. Ér den ikke skrevet for folk der allerede kán kode på et eller flere sprog i forvejen? Der bliver ihvertfald ikke fokuseret særskildt på unødvendigt simple eksempler for 'dummies'.
Jeg er iøvrigt begyndt at støde på manualer som er splittet i to: en for begyndere og en for viderekommende. Det var måske et udgangspunkt?



Carsten, det virker som om vi er ret enige. Men der er lige nogen ting jeg vil understrege i forhold til mit oprindelige post, som jeg ikke er helt sikker på gik rent igennem.

Jeg mener ikke at folk skal kunne noget som helst på forhånd før de opretter et spørgsmål. Jeg forventer bare, at man har forsøgt sig på egen hånd først - både med at eksperimentere, men også ved at researche.

Et dårligt spørgsmål: "Hvordan gør jeg x?" Et godt spørgsmål: "Hvordan gør jeg x? Jeg har prøvet y og z."

Det dårlige spørgsmål er en anmodning om en løsning. Det gode spørgsmål beder om hjælp til at forstå en problemstilling for at kunne løse det selv.

Jeg ved ikke om jeg som dig vil skyde skylden på IDE. Jeg har aldrig selv fundet nytteværdien af bloatede editors - men det er til syvende og sidst en smags sag, og burde ikke have afgørende effekt på om du lærer et givent sprog eller ej.

I mine øjne er det bare et udtryk for en doven indstilling. Du bliver aldrig en rigtig programmør eller udvikler hvis du ikke aktivt søger at forstå ting. Det kræver at du er indstillet på at lære, at udforske og at undersøge den nye verden. Præcis som med alle andre evner man tilegner sig.

Jeg vil meget gerne give min tid til at hjælpe udvikler-aspiranter igang - faktisk så nyder jeg at hjælpe. Men jeg gider ikke bruge min tid på tosser, som ikke gider at tage udfordringen op.

Du lærer ikke at spille guitar ved at se på en anden der spiller. Ligesom du ikke lærer at programmere ved at copy/paste kode.

Angående PHP-manualen, så følger jeg dig ikke. Det meste af det PHP jeg kan har jeg lært ved hjælp af den. Måske man skulle skrive en artikel om hvordan den skal læses?

Et eksempel: Jeg skal bruge en funktion der kan erstatte en streng med en anden streng i en større streng. Altså, for eksempel, hvis jeg vil lave "f.eks." til "for eksempel" i en tekst.

Fordi jeg er vandt til php så ved jeg at jeg skal bruge str_replace. Så jeg kan slå den op på php.net/str_replace. Hvis jeg ikke kendte den på forhånd, så kunne jeg nok godt alligevel resonere mig frem til at man ville kalde en sådan funktion for noget i retning af replace - og det kunne jeg så søge efter ved at gå ind på php.net/replace. Hvis man gør det, så bliver man præsenteret for en liste af funktioner der matcher søgningen, og med en lille kort præsentation af dem - derfra er det nemt at identificere str_replace.

Når man så er på str_replace siden, så er de tre øverste dele de mest interessante. Description-sektionen beskriver funktionen. Parameters-sektionen beskriver argumenterne du kan sende til funktionen, samt om de er valgfrie eller kræves. Return Values-sektionen beskriver outputtet af funktionen. Det er meget konkret og præcist og nemt at gå til. Dernæst finder du noter, changelog, eksempler, links til andre relaterede funktioner og sidst - men ikke mindst - kommentarer fra andre brugere.

Udover funktionsreferencen er der også en masse artikler om alle de forskellige moduler og de grundlæggende principper i sproget.

Det var lidt off-topic - men det overrasker mig meget at du finder den svær at gå til. Men jeg er også meget troværdig med sproget og at bruge manualen - det kan jo være at den ikke er lige så nemt tilgængelig hvis man er vokset op i en IDE ;-)



Gustav,
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at mit største 'handikap' er, at jeg er started med visual basic. Det er helt uroligt så god en intellisense den har, ud over 'visual idé'. I den forstand er editoren for C# et stort skridt nedad. Jeg har været 'på' javascript og php en måneds tid uden clues om fejl af nogen slags (se det på baggrund af 15 års on/of hobby-vb). Det har været drøjt, men der er jo osse så mange nye ting i det i forhold til ren application-programming for din egen pc. Så, det er med et smørret grin at jeg ynker mig over php i samme åndedrag som jeg kan kritiserer dovne newbies.
Jeg synes der skal være plads til alle og at vi som udgangspunkt ikke skal se vores ytringsfrihed som en pligt, men en ret til at udtrykke sig. Udfordringen er måske at fornemme 'hvem/hvad' man snakker med. I det virkelige liv 'ser' man jo fx alderen på et menneske og tilpasser det 'indforståede'.



@Carsten, Jeg er helt enig. :-) Det er en udfordring at kommunikere effektivt på skrift. En stor del af kommunikationen mellem mennesker er jo non-verbal. Og den non-verbale kommunikation er svær at formulere på skrift.

Jeg har ikke noget mod nybegyndere. Vi startede alle fra point blanc - og at man er mindre kvalificeret betyder ikke noget i forhold til min lyst til at hjælpe. Det handler udelukkende om vedkommendes indstilling.

Jeg kan udenmærket forstå at det kan være svært at vende sig til at arbejde uden intellisense. Men det kan du nu også finde til PHP. Jeg tror blandt andet at NetBeans har understøttelse af det - og SublimeText 2 har nok også. Og når det så oven i købet er programmering i en ny sammenhæng... :-)



<< < 12 > >>
t