Menu fra database

Tags:    mysql database php

Hej
Jeg er gået igang med at genopbygge et af mine sites, således at jeg rent faktisk forstår hvad koden, der står skrevet, gør i mit dokument. Den nuværende side anvender databaseforbindelser, samt recordset og server behaviour lavet med funktionerne i Adobe Dreamweaver. Jeg er dog blevet træt at de hundredevis af linjer med kode jeg ikke forstår og er nu gået igang med at lave denne side om, ligesom de sidste jeg har lavet, således at jeg selv skriver koden der bruges til at kommunikere med MySQL-databasen.
Det nuværende site bruger dreamweavers Repeat Region server behaviour på menuen, som er gemt i databasen således:
-------------------------------
id
titel (det der står i menuen)
indhold (det der vises i siden vis.php)
-------------------------------
Jeg vil gerne kunne bygge/kode den Repeat Region funktion selv, så den automatisk gentager sig selv indtil der ikke er flere poster i databasen. Ligeså skal jeg have lavet det sådan at, når jeg klikker på et menu-punkt går den videre til vis.php og henter så felterne titel og indhold fra tabellen hvor de ligger.
Med dreamweaver vistes indholdet således:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Hvordan kan jeg lave de ting jeg gerne vil have til at virke, uden at skulle bruge dreamweavers indbyggede funktioner, som jeg har brugt indtil nu?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 23 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal bare køre en query gennem funktionen mysql_fetch_assoc().

Et super simpelt eksempel:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Når du så trykker på selve siden, kan du hente den enkelte sides indhold med dette script:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Done and done! :B



du afslutter din while med et semikolon, så den kører ikke igennem løkken, jeg sidder lige på min mobil, så kan ikke huske hvordan du skriver løkken. Men det er helt sikkert der fejlen er.



Indlæg senest redigeret d. 06.04.2012 18:20 af Bruger #17081
Hov sorry..

Glemte lige at sætte : på while..

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




jeg ville bare sætte det rigtigt op med indentation, så det er nemmere, at læse hvad der egentlig sker:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Indlæg senest redigeret d. 09.04.2012 01:30 af Bruger #17081
Tak for dit svar. Det ligner helt bestemt noget jeg kan bruge, men er stødt op et lille problem.
Min menu bliver lavet i ved at inkludere en fil der hedder menu.php via php include. Min menu side ser således ud efter at have integreret koden du gav som eksempel, bare tilpasset en lille smule:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Den omtalte inkluderede connect.php ser således ud hvis den kan bruges til noget:
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Jeg ved ikke om du kan se problemet direkte ud fra koden, men når jeg åbner min side, så kommer der ingen menu frem.



Som dan siger.
Undlad ; efter while og afslut evt. med endwhile;

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




Hvis jeg indsætter din kode Jacob, får jeg i dreamweaver en syntax error på linje 9, hvor der står endwhile;
Fjerner jeg endwhile; virker menuen




Indlæg senest redigeret d. 06.04.2012 19:45 af Bruger #17072
Lige en lille update:
Anden del af Andreas forslag virkede uden problemer. I skal alle have tak for jeres hjælp ;)



t