Studiejob

Tags:    uddannelse

Hejsa

Jeg har efterhånden tænkt på i nogen tid at læse videre, men er ikke helt sikker på hvad vej jeg skal gå og hvad jeg skal tage først.
Da det ofte er man har tid ved siden af studiet og ikke altid har behov for at bruge eftermiddagen på at læse eller lære ville der være dage jeg kunne tage på job og få lidt ekstra ved siden af.
Under min ungdomsuddannelse var det godt for jeg havde forskellige tider fri og jeg kunne så komme når jeg havde tid til det og få det arbejde der var, men nu havde jeg regnet med at jeg måske skulle arbejde med IT istedet.
Men jeg er ikke sikker på hvorvidt jeg kan slippe afsted på samme måde med den fleksibilitet, men har ingen kendskab til det så derfor jeg spørg.

Det skal siges jeg har nogle års erfaring så det er ikke helt problemet, men nærmere at jeg ikke vil sætte mit studie over styr for et job ved siden af og engagere mig så jeg ikke kan læse og studere på de ting der er nødvendigt når det er nødvendigt.



Som ethvert andet arbejde er et studiejob også et arbejde, og du skal kunne møde på arbejde under de aftalte forhold. Hvis du sætter dit studie over styr, er det i princippet din egen skyld.

Når du påtager et studiejob, er det ligesom at være flaskedreng. Der skal du også være på arbejde fra kl. X til kl. Y. Hvad du laver i arbejdstiden er fuldkommen op til dig og din chef. Hvad du laver uden for din arbejdstid, det bestemmer du.

Men uanset hvordan det vendes og drejes, er det altid en aftale mellem dig og din chef.



Indlæg senest redigeret d. 10.05.2012 11:12 af Bruger #10216
Hvis du fra start af, gør chefen opmærksom på at studiet er nr. 1, og der vil være periode hvor du ikke kan arbejde pga. studiet, er de som regel meget åbne over for det.

Det er så ikke i stillinger som f.eks. flaskedreng du kan kræve det der, men nærmere stillinger hvor du laver henlagt arbejde, udviklings arbejde eller lign.



Som jeg forstår dit spørgsmål lyder det på, hvorvidt det kan lade sig gøre, at have et fleksibelt studiejob ved siden af en videregående uddannelse. Hvis det er tilfældet, så er der mange muligheder for at få jobs, hvor du også samtidig kan passe din skole.
Arbejdstiderne er, som Nicky og Michael også skriver, jo noget dig og din chef snakker om, og hvis du gør opmærksom på, at du går i skole og at det er vigtigt, er jeg sikker på, at I kan finde en ordning.
Der er flere virksomheder der søger deciderede studiemedhjælpere; det er altså jobs der er henvendt til unge mennesker, der læser til dagligt og her har arbejdsgiveren en forventning om, at skolen somme tider kan komme i vejen for arbejdet (selvom arbejdet selvfølgelig skal passes).

Så hvis din bekymring går på, om du kan passe både skole og studiejob, vil jeg mene at det ikke bliver et problem. En stor del af de studerende på videregående uddannelser har et fritidsarbejde uden at sætte skolen over styr.
Jeg stillede min studievejleder et lignende spørgsmål, da jeg gik på en ungdomsuddannelse og hun svarede, "Alle har et job ved siden af. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der kan leve af SU'en" - selvom det nu er stillet lidt på spidsen.



Som ethvert andet arbejde er et studiejob også et arbejde, og du skal kunne møde på arbejde under de aftalte forhold. Hvis du sætter dit studie over styr, er det i princippet din egen skyld.

Når du påtager et studiejob, er det ligesom at være flaskedreng. Der skal du også være på arbejde fra kl. X til kl. Y.

Michael mit spørgsml lå netop i om det var muligt at få noget studiejob med systemudvikling ved siden af hvor jeg kunne komme når jeg havde mulighed for det.
For under min ungdomsuddannelse kunne jeg komme de dage jeg kunne og få det arbejde der var den dag - hvilket jo var lige præcis hvad jeg havde brug for da jeg så var sikker på at jeg kunne priotere mine studier.
Og de af mine venner der var flaskedrenge havde samme aftale med deres chef'er, men kunne godt være at de muligheder forsvandt nu det ikke var småjobs som flaskedreng.

Som jeg forstår dit spørgsmål lyder det på, hvorvidt det kan lade sig gøre, at have et fleksibelt studiejob ved siden af en videregående uddannelse. Hvis det er tilfældet, så er der mange muligheder for at få jobs, hvor du også samtidig kan passe din skole.
Arbejdstiderne er, som Nicky og Michael også skriver, jo noget dig og din chef snakker om, og hvis du gør opmærksom på, at du går i skole og at det er vigtigt, er jeg sikker på, at I kan finde en ordning.
Der er flere virksomheder der søger deciderede studiemedhjælpere; det er altså jobs der er henvendt til unge mennesker, der læser til dagligt og her har arbejdsgiveren en forventning om, at skolen somme tider kan komme i vejen for arbejdet (selvom arbejdet selvfølgelig skal passes).

Så hvis din bekymring går på, om du kan passe både skole og studiejob, vil jeg mene at det ikke bliver et problem. En stor del af de studerende på videregående uddannelser har et fritidsarbejde uden at sætte skolen over styr.
Jeg stillede min studievejleder et lignende spørgsmål, da jeg gik på en ungdomsuddannelse og hun svarede, "Alle har et job ved siden af. Jeg kender i hvert fald ikke nogen, der kan leve af SU'en" - selvom det nu er stillet lidt på spidsen.
Jeg har måske altid bare troet at "studiemedhjælper" var en der kunne ordne pakkerne og hjælpe receptionen, sætte papir etc. på plads, da jeg aldrig har hørt om udviklings studie medhjælpere.

På det tidspunkt det bliver aktuelt bør jeg så blot sende en uopfordret ansøgning til diverse steder tæt på som jeg ellers ville søge systemudvikler-stillinger og høre om de ville kunne have en studiemedhjælper-stilling til mig?



Det kan det givetvis også være, men min opfattelse er, som du kan, lidt anderledes :-)
Hvis jeg var dig, ville jeg se, om ikke dit kommende studie har en jobdatabase. Se evt. SDU's jobbank, som jeg selv bruger: http://sdu.jobbank.dk/
De har også studiejob inden for IT og lignende.

Jeg tror ikke, dog uden at vide det, at uopfordrede ansøgninger har den store effekt for tiden.



Det kan godt lade sig gøre.
Da jeg var under uddannelse som Datamatiker fandt jeg et simpelt opslag på min skole fra en virksomhed som søgte en studiemedarbejder.

Jeg sendte en ansøgning og blev hevet ind til en samtale nogle dage efter.
De var helt indforstået med at studiet var vigtigt og jeg kom egentlig bare nogle timer efter skole et par dage om ugen hvis jeg havde overskud. Jeg fik nogle programmeringsopgaver til deres daværende system, så fik en masse erfaring derigennem.





Det kan godt lade sig gøre.
Da jeg var under uddannelse som Datamatiker fandt jeg et simpelt opslag på min skole fra en virksomhed som søgte en studiemedarbejder.

Jeg sendte en ansøgning og blev hevet ind til en samtale nogle dage efter.
De var helt indforstået med at studiet var vigtigt og jeg kom egentlig bare nogle timer efter skole et par dage om ugen hvis jeg havde overskud. Jeg fik nogle programmeringsopgaver til deres daværende system, så fik en masse erfaring derigennem.
Tak det var lige præcis det jeg gerne ville høre :)





t