Overblik over teknologi

Tags:    teknologi computer programmering programmeringssprog

Hej :)

Det er sådan at jeg gerne vil have et overblik over computere og dens "indhold" - vil derfor gerne læse på en masse forskellige ting for at finde min interesse inden for IT(hvis IT er et dækkende begreb).

Der tænker jeg at jeg kunne læse på følgende:
Programmering:
- C/C++
- .NET
- Visual Basic
- Delphi
- Java

Webprogrammering
- PHP
- Perl
- ASP
- Javascript
- HTML
- CSS

Databaser'
- MySQL
- MS SQL
- PostgreSQL
- Access
- Oracle

Hardware
- PC
- Grafikkort

Software
- Flash

Server/styrsystem
- Windows
- Linux
- FTP


Ja jeg ved ikke helt om man kan kæde det hele sammen sådan her. Spørgsmålet er om jeg mangler noget, og hvad jeg evt. kan gøre for at få mit overblik på, hvordan det hele hænger sammen?

På forhånd tak for hjælpen :)








7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Tja...måske noget om assembly samt netværk og protokoller



Hardware mv:
Micro-chip/Micro-controller
Harddiske/SSD Diske
RAM/ROM
Skærme og deres opløsning/Frekvens
Lys eller Lyd frekvens (Optisk eller normal) Til fx. Netværk.

OS/NOS osv:
Unix, open/free-BSD, Linux, Novell, Windows, osv.

Programmering:
Som du selv har nævnt, Java, C gruppen, Python, Perl, resten kan du finde her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Programmeringssprog

Sådan lidt af det grundlæggende er hvertfald vigtigst at lægge øje på til at starte med, især sådan noget som fortiden inden for IT/EDB, og udviklingen indtil dags dato.

Finde eventuelt ud af selv (Nogle ved det, andre gør ikke), hvad der er vigtigst i en server, frem for en desktop pc, hvad der er vigtigst at dække sig ind i mht. Programmerings sprog, som kan gøre det lidt nemmere at udvikle på tværs af OS.

Udover det, så ville jeg nok skære det lidt ned, det som du har der, og det jeg har givet dig her, for du kan ikke nå det hele på 1 gang.. Tag eventuelt og kig på nogle youtube video'er som forklare det grundlæggende (Eller find en bog der tager et snit af div. teknologier), som kan fange din interesse.

Hyg dig.



Lige en sidebemærkning!

HVis du skal lære om hvordan en PC teknisk fungerer, kan jeg anbefale bogen
- Structured Computer Organization 5th Edition (International) af Andrew S. Tanenbaum



HTTP er bestemt en meget brugbar protokol at kende, men også TCP/IP/UDP/DNS oooog så videre er et kig værd.

Tanenbaum skriver ret gode bøger, så køb endelig et eksemplar af "Structured...."



Ja, HTTP er nok ret vigtigt at få med, som Robert nævner.

Desuden kan du jo have noget om binary, hvilket egentlig er ret spændende læsning.



Tak for jeres svar!:)

Jeg tror at jeg vil følge dannis råd og prøve at finde en bog, som fortæller lidt overfladisk over de forskellige teknologier.

OG tak for sidebemærkningen - den vil jeg låne ! :)



Uden at have læst den bog Martin fortæller om, tror jeg (udfra beskrivelsen) at den er fin at gå igang med at læse, hvis man vil have et solidt grundlag for teknikken bag en PC. :)



t