Huske koderne i hoved

Tags:    programmering

<< < 123 > >>
Hej. jeg vil rigtig gerne begynde med at programmerer lidt, jeg starter med lidt hjemmeside osv. da jeg har læst at det kunne være godt at starte med. Så jeg har set nogle toturials på nemprogrammering dk, men vis jeg skal igang med at kode, går jeg ind i programmet og er nød til at kigge hvad koderne hedder osv. er det noget man lære i hoved på et tidspunkt?
Jeg er 15 år gammel og skal i 9 næste år. I fremtiden vil jeg måske begynde og lave lidt mobil apps :-) men tror jeg starter fra toppen med lidt html :-)



24 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 17 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvordan var det da du startede med at lære alfabetet? Kunne du alle bogstaver i hovedet fra starten? Næppe.

Kunne du gå før du kunne kravle? Næppe.

Alt vil med tiden sidde under huden hvis man arbejder med det også kan man sagtens skrive koder uden at skille kigge alle mulige steder.
Men ikke dermed sagt at du vil kunne alt uden ad. Nogle gange skal man slå noget op.

God idé med at starte med HTML og måske noget CSS, da det er grundbyggestenen i websider



Nu siger du hjemmeside, så tænker jeg HTML/PHP
Jeg kan ikke huske alle ~1500 functioner i hovedet som PHP har, og slet ikke de argumenter de tager, det er derfor det er rart at have godt IDE der kan hjælpe en, der ud over er php.net en god side at slå det op på :)

men det jeg bruger mest husker jeg på, resten slår jeg op på nettet. (tager 10sec at finde det på php.net)

HTML er nemt nok at huske, det kommer med tiden.


ang editor bruger jeg netbeans (har også textmate, men bruger det ik så meget)



Ja... De fleste programmeringssprog har et API, men ellers er der mange af de større IDE´s der understøtter Intellisence for mange af sprogende, hvilket er en stor hjælp

Selvfølgelig kommer du til at kunne meget udenad, når du har abejdet en del tid med et sprog, men de er de færreste der kan et sprog og dens API fuldstændig udenad. Det er jo egentlig også de færreste danskerer der kan alle danske ord fuldstændig udenad.

Tænk på det sådan her. Jeg som dansker kan det danske sprog, jeg kan dens syntaks og grammatik. Jeg ved hvordan en sætning skal konstrueres samt hvordan den skal se ud med bisætninger osv. Jeg kan dog ikke alle ord og deres betydninger i hovedet. Til dette har jeg brug for nogle ordbøger der kan fortælle mig betydningen af et ord, samt hvordan det staves mm.
Et programmeringssprog er ligesådan. Man lærer at bruge sproget og dens syntaks, samt hvordan sproget udføres 'grammatisk'. Men jeg kan heller ikke alle de mange klasser i Java's bibliotek udenad, så derfor når jeg er i tvivl om hvad en klasse gør, slår jeg det op i API'et (ordbogen), for at lære mere om denne.



Nogen ideer til hvad man lige kan lave på sådan en hjemmeside af selve indhold, er helt tør for ideer?



Indlæg senest redigeret d. 17.05.2012 19:34 af Bruger #17224
Alt hvad der interesserer dig.
Du kan jo lave en personlig side, hvor du fortæller om dig selv og dine interesser, skolegang o.s.v., uden at andre kan se det, men for at prøve at sætte en side op.

Min første side handlede om den nyligt overståede MC Fight Night finale, så der er nok af emner ;)



Og hvad program er nemmest at håndterer for en nybegynder bruger Macbook pro :-)



Du skal finde en editor som du kan lide at arbejde med.

Du findes et hav af dem.

Men en god en ville være Textmate da du nu anvender en Mac.

Jeg har ikke personlige erfaring med denne editor da jeg sidder ved en PC, men har fra andre hørt godt om den.



Jeg bruger selv Mac på arbejdet til web udvikling.
Det program jeg bruger hedder "Komodo Edit" og er ganske gratis :-) Det findes til både Win+Mac+Linux, og er glad for at arbejde med det.
Men ellers som Daniel siger, så find en editor du kan lide at arbejde med.



Hejsa Caspar

Det godt du bekymrer dig og viser du er engageret da du ønsker at kunne dine ting godt, men det behøver du ikke bekymre dig om.
Dengang jeg startede på mit datamatiker studie var jeg også meget engageret i at kunne alting meget korrekt og huske alting i detaljer, men efter noget tid har jeg indset det er okay at kunne huske detaljer om man gør sådan eller at det er noget omkring dette område man skal se på, og så kan man google sig til detaljerne eller så kan indlæg genopfriske ens hukommelse om hvordan noget løses.

Og det gode er jo at det altid er sådan så jo flere gange du arbejder med noget, jo bedre sidder det i fingrene og jo nemmere kan du huske det så hvis du bare begynder på det så skal det skam nok blive bedre.
Jo mere du arbejder med forskellige områder jo bedre bliver du og blot accepter det er okay ikke at kunne alting for det er der ingen af os der kan, det har vi IDE'er til udover hvis vi skal til nogle certificerings eksaminer.
Der er også elementer i HTML jeg ikke kan huske, men det er okay for det er ikke alting man skal bruge lige så meget og så kan man altid bruge google til at hjælpe en med de ting man ikke er så stærk i når det skal bruges.
Det gør vi alle og det er iorden ikke at kunne alting helt igennem - så nørdede behøver vi heller ikke være :P



Jeg har set nogle guider fra nemprogrammering hvor de bruger netbeans er det et godt program eller dårligt??



<< < 123 > >>
t