forslag til bøger

Tags:    html5 css3 java javascript

<< < 12 > >>
Hej drenge.

Er der nogle der kan hjælpe mig med at komme med nogle forslag til nogle begynder bøger omkring
HTML5, CCS3 og Javascript. Til dem som ikke ved så meget om det igen. Og nu hvor i muligvis er igang med nogle bøger til efter begynder bøgerne :). Dansk / Engelsk.

Samtidig har jeg et spørgsmål omkring Java.

Jeg ved at man kan bruge Java (ikke javascript) som codebehind til hjemmesider. Servlets tror jeg de hedder.
Men hvor brugt er dette? Er dette en død teknologi? Eller er dette en teknologi som stadig bliver udviklet. Og som stadig har en fremtid.

Tak på forhånd.



11 svar postet i denne tråd vises herunder
8 indlæg har modtaget i alt 40 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis det skal være bøger så synes jeg at HTML: the missing manual er rigtig godt, men jeg er i tvivl om, om det er en begynder-bog. Efter min mening kræver den at man har en eller anden form for viden om html generelt. Men sproget er rimeligt nemt og den dækker et bredt spektrum. Ellers kan html5doctor.com også anbefales.

Nårh ja, og min egen HTML5 tutorial: html5-tutorials.org som er rettet mod begynderen der gerne vil lære det grundlæggende og samtidig få de nye ting fra HTML5 med :)

Mht. om ens lokale bibliotek har en given bog - nej det har de sikkert ikke, men du kan bestille fra alle Danmarks folke- og forskningsbiblioteker på bibliotek.dk (du skal bare være oprettet som låner på dit lokale bibliotek + oprettes som låner hos bibliotek.dk) og på den måde kan du sagtens bestille en bog fra f.eks. Thy selvom du bor i Allerød :)




Indlæg senest redigeret d. 22.05.2012 20:53 af Bruger #2126
Det her er nok den bedste side om HTML 5 jeg er stødt på :
http://diveintohtml5.info/
Og der er link til at købe bogen her : http://www.amazon.com/HTML5-Up-Running-Mark-Pilgrim/dp/0596806027

Jeg har ikke set bogen men går ud fra det er cirka præcis ligesom hjemmesiden.

Og her er min egen hjemmeside om HTML 5, javascript og alle mulige nye ting : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/

Skal det absolut være en bog ?

Fordi HTML 5 er jo meget ny så hvis man skrev en bog så ville tingene måske hurtigt blive lavet om så du ville få mere præcis og opdateret information om HTML 5 hvis du læser på nettet.
Det er jo lige nu mens jeg skriver at udviklingen/ændringer/standarderne laves/rette/kommer på plads så det er klart på nettet at det sker.



Med hensyn til bøger, så har jeg ikke lige nogle gode i ærmet omkring html5, css eller javascript.

Men tilgengæld ved jeg at Java, som codebehind til hjemmesidder, langt fra er en død teknologi, og ja de hedder bl.a. Servlets, hvis du går ind på langt de fleste danske bank hjemmesidder, så kan du se at deres fil type, er ofte en .jsp sidde. Dette betyder, at det er lavet af en mix imellem java og html, ligesom en .php side er en blanding af php og html.
Dog vil jeg nævne at i den private verden, er det de færreste webhost, der tilbyder at man kan benytte sig af java, da dette oftest kræver en del mere configuration end "bare" at benytte sig af php.



Der vil jeg give Martin ret, java er ikke dødt, man bruger det til utrolig mange ting!.

Men for at komme tilbage til cristian spørgsmål så kan du godt finde bøger, sikkert dit bibliotek har nogle bøger omkring programmering eller ligne i den still jeg ved at mit eget bibliotek har ikke lige frem html 5 og css3 endnu men jeg fik dem til at købe det hjem.. men nu tag jeg f.eks bog-ide de har nogle bøger som du kan købe til billige penge
SE HER



Indlæg senest redigeret d. 21.05.2012 18:14 af Bruger #17136
"gratis" Java-hosting:
http://jelastic.com/
https://developers.google.com/appengine/

Begge host, har hver deres fordele og ulemper, bl.a. så er jelastic netop nu, kommet ud af beta. Med nu mener jeg ca. for 1-2 uger siden. Og de kan køre dine servlets, som man normalt plejer at køre dem.

Google App Engine, er lidt specielt da det ikke er hele JSE, det er kommet med, men kun en del af den. Og de køre med deres eget gui framework, dog er dette stadigvæk lidt i stil med swing, så de store udfordringer burde ikke ligge heri.

Når jeg siger gratis er det kun så længe at visse konditioner er mødt. Og derudover skal man købe sig til ekstra data.

Men, hvis du er interesseret bør du læse nemmere på deres egne hjemmesidder, da de jo selv sidder inde med den nyeste viden :)



Til at komme igang med ville jeg nok vælge php frem for java, da det formentlig vil være nemmere for dig at tilgå, især når det kommer til den indledende forståelse. Alene opsætningen i Java til web er et helvede i forhold til php, hvor du kan få det hele som en installer og så er du kørende.

Når det så er sagt, så er Java utrolig meget anvendt som backend i webapplikationer. Du vil dog kun meget sjældent se det anvendt til klassiske websites, da det er meget nemmere for mainstream-brugere at have med at gøre, og derfor også meget mere anvendt at bruge f.eks. php og asp (knap så anvendt mere). Dertil kommer, at langt de fleste webhotel-udbydere er fokuseret på at udbyde php og asp.net hoteller, mens Java-hoteller er meget sjældne.



Java som backend er absolut ikke dødt, det kommer vist an på hvor du 'kigger' hen. Java er faktisk utroligt stærkt som backend sprog på en server.

Angående bøger på det område vil jeg ikke begynde at anbefale nogle, da jeg ikke kender nogle gode indenfor de teknologier.



Jeg vil også anbefale biblioteket.
Prøv og lån en masse af deres bøger så finder du sikkert hurtigt ud af hvad der passer til dig.
Så kan du kigge hvem der har lavet dem du kan lide og se om der er flere gode bøger fra dem.
Sker jo ikke noget ved at låne 30 bøger på en gang hvis de har så mange.



Dog vil jeg nævne at i den private verden, er det de færreste webhost, der tilbyder at man kan benytte sig af java, da dette oftest kræver en del mere configuration end "bare" at benytte sig af php.


Men er det muligt at lave en Servlet side og købe sig til hosting til fornuftige penge? Hvis ja, har nogle muligvis et link til hvor?

HTML 5 er jo meget ny så hvis man skrev en bog så ville tingene måske hurtigt blive lavet om

Det kan du jo have ret i........ Og det er til min forståelse at HTML5 først er færdig defineret til 2020?

Okey jeg ændre min første udmelding :p sådan noget kan man jo heldigvis.
Nogen der kender nogle gode begynder bøger til HTML, CSS og Javascript. Og gerne nogle mere avanceret bøger efter begynderne.

Med hensyn til online tutorials. Så foretrækker jeg bøger, da jeg syntes det er nemmere at læse og fokuserer end at sidde f.eks på min Ipad2 og læse en længere online tutorial. Jeg har også oplevet at man i online tutorials ofte skal søge på nettet ved siden af for at få en ordentlig sammenhæng i tingene.

Og så ved jeg der er video tutorials ude på nettet som Thomases side. www.nemprogrammering.dk. Det er bare ikke helt for mig.

Samtidig hvis der er en bog der kan forklare Servlets. Hvordan det fungere og hvordan man kommer igang så må i meget gerne smide et link.

Tak igen alle.





Indlæg senest redigeret d. 21.05.2012 18:33 af Bruger #16700
Jeg vil også anbefale biblioteket.
Prøv og lån en masse af deres bøger så finder du sikkert hurtigt ud af hvad der passer til dig.
Så kan du kigge hvem der har lavet dem du kan lide og se om der er flere gode bøger fra dem.
Sker jo ikke noget ved at låne 30 bøger på en gang hvis de har så mange.


Ligesom jeg skrive i mit indlæge , han kunne f.eks kigge på bog ide hjemmeside og se hvad de har og låne en bog i 30 dage og hvis han gerne vil købe den eller ligen så kan han gøre det :D



<< < 12 > >>
t