Feedback på projekt

Tags:    feedback

<< < 12 > >>
Hej udviklere,

Så nåede vi endeligt præ-lancering af et projekt jeg har arbejdet på igennem en længere periode, og i den forbindelse ville jeg da lige høre, om vi ikke kunne få lidt feedback på ideen, priserne, designet og funktionaliteten af hjemmesiden?

Det drejer sig om http://www.matematikabc.dk som er et værktøj til de elever, som har lidt svært ved matematik i gymnasiet eller blot har behov for, at få repeteret noget matematik op til en eksamen. Priserne på siden i øjeblikket er halv pris (præ-lancerings tilbud frem til August).

Der kommer løbende nye videoer på hjemmesiden, hvorfor prisen også er ret lav frem til sommerferien. Ved skolestart for nye 1.g'ere rundt om i landet her til sommer, regner vi med at have mindst 100 videoer på hjemmesiden. Abonnementet giver adgang til alle videoer på siden i den givne periode ;-)

Designet er udarbejdet af en designet som tidligere arbejdede på projektet (hoppede fra tidligere) og er ment som noget der skal være simpelt og overskueligt.

Jeg er eneste programmør på projektet hvorfor al kode (undtagen CSS og grundlæggende opbygning af layoutet i HTML) er udarbejdet af mig. Det betyder selvfølgeligt også, at der kun er mig selv til at fange fejl, og jeg garanterer derfor i øjeblikket ikke for, at der kan være småfejl rundt omkring (kontakt os meget gerne hvis I finder nogle af disse).

Al ris og ros modtages med kyshånd - hvis der er designmæssige problemer med siden, ville det være lækkert med nogle screenshots og browser-info så vi kan få kigget på det ;-) Eventuelle sikkerhedsmæssige fejl/huller bedes venligst sendt til mig PM så det ikke ligger offentligt tilgængeligt (håber dette er forståeligt).

På forhånd mange tak ;-)



Indlæg senest redigeret d. 26.05.2012 12:36 af Bruger #8773
Hvad hvis man ændrede forretningsmodellen en smule, ventede med at se $$ med det samme og så lod nogle mennesker ind som kan bruge det uden at skulle betale for det.

Der er så mange gevinster ved det, at det tab der er, er så lille i forhold til, at det virker dumt.

Tab:
1. Du mister betaling for hvad der kan svare til 50-100 brugere. Maks.!

Gevinst
1. Du får testet anvendelighed af sitet.
2. Du får testet sitet af brugere der er i din målgruppe.
3. Du får testet om videoerne er brugbare.
4. Hvis sitet er anvendeligt, får du skabt markedsføring uden at bruge en krone!
5. Du kan få kommentarer, referencer og anbefalinger fra brugere uden at det koster dig noget.

Det anbefales for mange webprojekter at man laver en softlaunch. Den anden metode, briste-eller-bære metode - og håb-og-kryds-fingre metode, virker kun hvis man har tænkt løsninger til ethvert problem. Givet at webprojekter som regel er større end en eller to mand kan anskue, så er det svært at være så god til at løse uforudsete problemer. :)


Dit svar skyldes nok mest af alt min mangelfulde indledningsvise forklaring; Vi har allerede et test-panel på 150 brugere som sidder og gennemtester videoer og sidens generelle funktionalitet (kontakter os ved fejl) - altså de brugere som skal have gratis adgang :-) Dette har stået på i knap 3 måneder nu, og selve indholdet har vi derfor allerede en masse feedback på.

Det jeg gerne ville høre fra jer udviklere er sidens funktionalitet fra en udviklers synspunkt - kan der fremtvinges mindre bugs på den ene eller den anden måde, er der kørsels/script-fejl, sker der mærkelige ting og sager når man forsøger at behandle systemet som en almindelig bruger måske ikke ville behandle det :-)

Hvis nogle af jer ønsker den ekstra adgang til at kunne se selve videoerne også, vil jeg derfor gerne give jer det, men da vores indholds-test egentligt er overstået, og vi er rykket videre til en egentlig præ-lancering af siden, har vi derfor også lukket for gratis oprettelse, og kører i stedet for med halv pris frem til august.

Håber dette forklarede lidt bedre, hvorfor jeg ikke bare kan åbne op for alle, men at I lige skal skrive først ;-)



Nå men selvom jeg ikke kan se videoerne så kan jeg da lige fortælle hvad jeg ser.

Når jeg kommer ind på forsiden så står der "login" 3 steder, et af stederne er det stavet "login" de 2 andre "log ind".
Jeg syntes det ville være bedre kun med ét sted hvor man kan logge ind.

Jeg forstår ikke helt det har med matemakik Abc og aBc og abC.
Altså der er 3 kategorier af videoer men ABC siger vil ikke hvad de handler om. Skulle det ikke hedde Let, Øvede, Avanceret eller noget i den stil i stedet for ?

Der er ikke nogen videoer under Matematik A, det ved du jo nok men det er bare så kedeligt og se en tom side. Så syntes jeg det er bedre at vente med at linke til den side indtil der er kommet noget indhold på. Det er ligesom de her "under konstruktions" sider som var populære for i tiden når folk ikke havde lavet deres hjemmeside endnu.

Ved hver video i listerne er det et ikon : http://www.matematikabc.dk/images/icons/play.png
Det ville være bedre med et billede fra videoen eller noget som viser hvad det handler om.

Også der hvor der er stjerne som vel er brugerens bedømmelse af videoen der syntes jeg det ville være bedre ikke at vise 5 tomme stjerner hvis der ikke er stemt endnu så bare undlad at vise stjernerne for eller kunne det jo betyde at videoen har fået dårligste karakter.

Også er det unødvendigt at sktive "Denne video gennemgår..." som det første ved hver video.

Også for eksempel på http://www.matematikabc.dk/matematikC/trigonometri/1 der vises 8 videoer også skal man trykke "næste" nederst for at se de 4 sidste. Det er unødvendigt. Det ville være meget lettere bare at vise allesammen på samme side.

Abonnementer skulle måske hedder "Abonnementer og priser" eller noget.

Personligt syntes jeg det ville være lettere at forstå hvis det bare hedder 25 øre per dag du bruger siden eller 10 kroner per månden og ikke alt det her med rabatter jo flere dage man køber.

Også kunne du tænke på om folk skulle betale per dag de bruger siden, altså lav os sige de købe 30 dage også bliver de kun trukket for de dage de logger ind sådan at pengene ikke er spildte hvis de ikke bruger siden i en periode.

Og de her alert() bokse der kommer når man vælger en video de er lidt skod også bliver man viderestildt når man ikke er logget ind.
Ville være bare med en anden form for besked og uden videre stilling.

Her er en ide. hvad med at lave en gratis kategori ?
Med nogen få videoer for at give folk en smag af hvad de kan få hvis de betaler.



Log ind: Jeg har rettet så der står "log ind" alle steder. De tre knapper er midlertidige - vi arbejder netop på design af forsiden i øjeblikket ;-)

Kategorierne: Nu ved jeg ikke om du selv går/har gået på et gymnasium, men der er niveauet delt ind i A- B- og C-niveau, hvilket også er årsagen til sidens navn. Da vores primære målgruppe netop er gymnasieelever, giver dette sig selv for vores brugere.

Ikoner til afspilning: Vi har fået at vide af flere brugere, at vi skal lave nogle lidt mere sigende ikoner, men det er svært at lave, når det er forholdsvis småt - det er taget til eftertragtning endnu en gang

Stjernerne: Det har du absolut ret i - det er noteret

Beskrivelse af video: Du har helt ret i, at meget plads går til at skrive "Denne video gennemgår..." ud for hver video - vi lægger hvoederne i blød og finder på noget andet

Sideskift: Hvor mange videoer vil du have på en side? Under funktioner på A- og B-niveau kan der hurtigt komme rigtigt mange videoer, og så er det vel ikke mere overskueligt at have alle på én side?

Abonnementer og priser: Det er noteret

Priser: Priserne er fastlagt ud fra forskellige typer af brug (burde måske stå som beskrivelse):
1 måned: til elever der skal læse op til en eksamen, og har brug for en kort periode med hjælp
6 måneder: hovedsageligt til halvårskurser på f.eks. VUC
1 år: Folk med matematik på C-niveau
2 år: Folk med matematik på B-niveau
3 år: Folk med matematik på A-niveau

Den der med at trække for forbrug - altså "taletidskort-modellen" - vil jeg også tage med videre og se hvad de andre synes om dette.

Alert-bokse: Du har ret i, at det kan virke irriterende, men jeg tænkte bare, at det er rart at blive sendt direkte til stedet for den nødvendige handling - ligesom man bliver sendt til abonnementsoversigten når man er logget ind, men ikke har abonnement

Gratis videoer: Dette er allerede vedtaget - vi mangler blot at få bestemt hvilke emner og derefter få indspillet de pågældende videoer. Derudover har vi netop fået en intro-video på i login-billedet (dog lidt ringe kvalitet lige nu) som skal give en ultra-kort introduktion af, hvad folk får ud af siden :-)



Hmm - måske en sektion til forberedelse af den mundtlige eksame - fx, hvordan får man 12? :)

Det tror jeg faktisk ikke alle ved :)

Evt. senere kunne i/du udvide jeres produkt med søster side.

Hvad med faget dansk? eller fysik osv
fysikabc.dk
danska.dk





Indlæg senest redigeret d. 28.05.2012 21:56 af Bruger #15747
Ok jeg vidste ikke det med A B C men det jo fint hvis brugerne ved det så giver det mening.

Alert bokse - Der kunne du eventuelt bare droppe dem og viderestille til en side hvor der så står "Log ind for at se videoen" hvis du vil viderestille. Det er jo også det der bruges mest på nettet og folk kender det.

Videoer per side > Personligt syntes jeg det er bedst at have alle videoer på en side. Det jo meget nemmere man scroller bare mere og mere for at se flere og flere i stedet for man skal til at finde ud af hvad side var det nu den der video var på. var det side 7 eller 8. Åh nej nu er der kommet flere nye videoer så måske er det side 9 eller 10.

Ikoner - Nu ved jeg ikke hvor meget dine videoer ligner hinanden men et lille screenshot af starten af videoerne er måske bedre, jeg ved det ikke kommer an på hvor meget videoerne ligner hinanden, de ligner jo nok hinanden en del, det var mere en bedre ide hvor det er meget skiftende indhold så kan man hurtigt se om det er en fodboldkamp eller et skib videoen handler om men det er måske lidt sværre at ved dine videoer.

Også er der jo det med hvordan man vil sikre at at der ikke bare er 100 elever der betaler for én bruger også sidde de allesammen og bruger samme konto eller finde dine links til videoerne og kopier dem.
Ikke at jeg har noget imod det tænker bare det kunne være du selv havde.
Kunne være der var en elev som lavede en side med dine videoer som her :
http://scootergrisen.dk/test/test0114.html

Eller hvis de bare downloadede alle videoerne også kunne have dem på deres computer.



Indlæg senest redigeret d. 28.05.2012 22:08 af Bruger #13010
Siden er sikret så vidt, at en bruger kun kan være logget ind ét sted ad gangen, så det er ikke bare lige til at dele en bruger mellem flere mennesker.

Videoerne ligner meget hinanden - det er måske ikke muligt at se, men under "afspil"-ikonet, er alle thumbs til videoer faktisk forskellige.

Kan godt se hvad du mener med sideskift når der kommer nye videoer - det er hermed også noteret.



Hvad er loginet ?



Hvad er loginet ?


Du kan oprette dig en bruger på siden ;-)



<< < 12 > >>
t