Hjemmeside i forhold til browsere?

Tags:    browsere

<< < 123 > >>
Hej :)

Jeg kom egentligt til at tænke på, hvilke browsere, som er vigtigst at have sin side vist korrekt i, i forhold til at dække omkring 99% af brugerne.

Det har alligevel rykket sig de sidste par år mht. hvilke browsere, som bliver brugt mest.

Altså jeg dækker altid 6,7,8,9 og 10 i IE og en del andre browser, men er usikker på hvilke andre browseres forskellige årgange af Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera osv. man skal dække?

På forhånd tak for hjælpen :)



30 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa

Det er meget nemt at se igennem statistikker som bl.a. kan ses her: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Her kan du se hvilke browsere der benyttes mest for at optimere din kode til ihvertfald at dække dem, og så derudover kan du også klikke og se hvilke udgaver der bruges mest og dermed se om du ville kunne ramme dit publikum med ny funktionalitet der er realiseret i browseren eller om du skal vente.
Ellers endnu bedre så tag et kig på dine egne side statistikker. Det kan du meget nemt få ved at bruge Google Analytics som vil kunne fortælle dig utroligt meget brugbart om dine aktuelle brugere og besøgende på sin side og dermed tilpasse den endnu bedre til det publikum der rent faktisk besøger din side.

Håber det hjælper lidt :)



Kommer an på hvem dine brugere er og hvor fancy din hjemmeside skal være.

Lad os sige du har lavet en side om HTML 5 til hjemmesideudviklere så kan du nok regne med der er en stor del der bruger Firefox og Chrome.

Men hvis det er til brugerne nede på plejehjemmet så har de sikkert lært på deres internet kursus at Internet explorer = internettet.

Men istedet for at bruge en masse tid på at tænke hvilke browsere du vil have din sider skal virke i så skal du "bare" bruge de standarder der nu engang virker i browserne, altså bruge DOCTYPE så det kommer til at se ens ud og undlade at bruge ting som kun virker i nogle browsere. Der er sikkert en anden løsning du kan vælge som så virker i alle browserne.

Personligt vil jeg ikke bruge så meget tid på at få lortet til at virke i ældre browserversioner med mindre det er en let løsning, men igen det kommer an på hvem dine brugere er og hvor fancy dine sider skal være.

Det jo nok for meget at forvente at 70 årige bente på plejehjemmet skal vide hvordan hun installer firefox og opdater det fordi du har lavet en WebGL side når hun egentligt bare ville ind og se billeder af sit barnebarn. Også er hun sikkert ret ligeglad med om det står 1 cm forskudt i forskellige browsere.

Så hvis du vil dække 99% af dine brugere så skal du første finde ud af hvad det er for brugere du har.
Lad os sige du vil have udenlandske brugere med som ikke kan læse dansk eller blinde.

Så prøv og finde ud af hvem der er din målgruppe.



Tak for jeres kommentar :)

Nu er det sådan at standarderne ikke altid bare kan holdes, og så vil alt fungere i alle browsere, desværre...

Men du har en pointe med browsere i forhold til målgruppen. Det vil jeg tage med i posen :)



Nej det er rigtig det men standarder der ikke virker i alle browsere men brug dem som virker og undlad eventuelt at bruge dem som ikke virker og find en anden måde at gøre det på.

For eksempel ville jeg have runde hjørner med CSS på nogen bokse, det virkede så bare ikke i alle browserne så valgte at bruge grafikfiler i stedet for så det så ens ud i browserne.

Men hvis du har link til din side så vil jeg da gerne kigge på den og se om der er noget som ser forskelligt ud i browserne.



Tak for dit tilbud :)

Men jeg søger nu mere hvad man generelt kan gøre - for jeg kan jo godt få dig til tjekke det, men hvad så med næste gang? osv..

Altså der er jo også browsershot og andre, hvor man kan se i alle mulige browsere og styresystemer, men jeg tænker, at der må være lettere måde :)



Generelt så brug de understøttede standarder som HTML 4 og CSS 1 og 2.
Så der god chance for det virker.

Så findes der jo kode til at løse problemer i ældre browsere for eksempel virker PNG transparans ikke i ældre internet explorer versioner men så findes der noget kode der kan fikse det og den kode indlæser du så kun i de browsere hvor det ikke virker.

Men så det bare spørgsmålet hvor meget tid du gider bruge på at fixe alle de her browserfejl.

Der er godt nok blevet brugt mange timer på at rette de her fejl.
Og jeg gider det næste ikke. Altså hvis Internet explorer 6 bare er dårlig hvorfor så sidde og bruge en masse tid på at skrive kode til den ?

Så syntes jeg heller du skulle informere dine brugere om at deres browser er for gammel til at virke sammen med din hjemmeside også give link til hvor de kan hente en nyere version eller anden browser.



Altså.. Nu er IE 6 jo ikke så vigtig mere, men før var der jo mange som brugte browseren - du har ret at jeg godt kan ignorere den helt, men når jeg har problemer med lige netop IE 6 og 7, er det som regel småfejl :)

Hvilket ikke tager så lang tid at fixe.

Men tror du at brugeren vil downloade en ny browser, hvis man skrev det til dem?



Brugerne må jo selvom hvad de vil bruge.
Men ideen er at informere dem også må de lave deres eget valg om de vil opaderer.

Lad os sige du ikke informere dem.
For eksempel lad os sige du viser en youtube flash video på sin side men brugeren ikke har flash plugin. Så hvis der bare ikke vises noget så under brugeren sig måske over fordi der ikke er nogen video.
Det kan være brugeren så tænker at det er din hjemmeside der ikke er lavet færdig.

Ved at informere brugeren ville brugeren vise at videoen ikke kan vises fordi flash ikke er installeret også kunne du skrive et link så brugeren kan downloade flash.
Også er det igen op til brugern om brugeren vil det.

Men ideen er at informere om det så brugeren gøres opmærksom på det og ikke sidder og tænker hvorfor mon det ikke virker.



Det er der en god pointe i :)



Alt under IE9 får smidt en side i hovedet hvorpå der står for at se hjemmesiden i din nuværende browser skal du opgradere den eller skifte til en af følgende: ....



<< < 123 > >>
t