Hjemmeside i forhold til browsere?

Tags:    browsere

<< < 123 > >>
Hej :)

Jeg kom egentligt til at tænke på, hvilke browsere, som er vigtigst at have sin side vist korrekt i, i forhold til at dække omkring 99% af brugerne.

Det har alligevel rykket sig de sidste par år mht. hvilke browsere, som bliver brugt mest.

Altså jeg dækker altid 6,7,8,9 og 10 i IE og en del andre browser, men er usikker på hvilke andre browseres forskellige årgange af Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera osv. man skal dække?

På forhånd tak for hjælpen :)



30 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg giver en besked øverst på siden hvis browsern ikke understøtte diverse ting jeg skriver om : http://scootergrisen.dk/htmlgrisen/
Prøv for eksempel siden i Internet explorer 9 også slå kompatiblitetsvisning til for at se forskellen.

Det samme gør jeg hvis javascript er slået fra i browseren for at gøre brugeren opmærksom på at der er nogen ting som ikke fordi fordi javascript ikke er slået til.

Hjemmesiden kan da stadig godt bruges. Jeg syntes ikke det er en god ide og bloker hele hjemmesiden bare fordi man ikke lige har den rigtige browser eller version.
Lidt ligesom den gang hvor man brugte netscape også kom en på en side og fik afvide at ens browser var gammel og man skulle opgrader med link til internet explorer.



Indlæg senest redigeret d. 30.05.2012 20:33 af Bruger #13010
Men er det ikke lidt at lade sig slå af browseren? :)



Jacob > Jeg forstår ikke hvad du mener med at lade sig slå af browseren.



Personligt satser jeg på at få websites til at virke i IE7+ og Firefox og Chrome i de seneste par versioner. Det er min erfaring at folk med Firefox og Chrome er bedre til at få opdateret deres browser.
Jeg synes det er langt sværrere at lave websites der ser ens ud og føles ens både på desktop-maskiner, tablets og mobiltelefoner, uden at skulle tage særlig højde for de enkelte platforme.
Der ud over synes jeg også der er stor forksel på hvordan JavaScript bliver fortolket i de forskellige browsere. Især på det område glæder jeg mig til at IE7 ikke længere bliver brugt i et betydeligt omfang.
Selvom browserne overholder "nogle standarder" skal man desværre stadig bruge meget energi på at teste sit website i forskellige browsere og på forskellige platforme.



Jacob > Jeg forstår ikke hvad du mener med at lade sig slå af browseren.


Altså at man bare dropper at lave sin hjemmeside bedre i forhold til den specifikke browsere, bare fordi at den ikke fortolker koderne korrekt, og derfor giver man op i forhold til den enten med sine evner eller sin "dovnhed" :)

Så på den måde lader man sig "slå" af browseren.

Personligt satser jeg på at få websites til at virke i IE7+ og Firefox og Chrome i de seneste par versioner. Det er min erfaring at folk med Firefox og Chrome er bedre til at få opdateret deres browser.
Jeg synes det er langt sværrere at lave websites der ser ens ud og føles ens både på desktop-maskiner, tablets og mobiltelefoner, uden at skulle tage særlig højde for de enkelte platforme.
Der ud over synes jeg også der er stor forksel på hvordan JavaScript bliver fortolket i de forskellige browsere. Især på det område glæder jeg mig til at IE7 ikke længere bliver brugt i et betydeligt omfang.
Selvom browserne overholder "nogle standarder" skal man desværre stadig bruge meget energi på at teste sit website i forskellige browsere og på forskellige platforme.


Okay. Hvordan tester du så dit website på i de forskellige platforme og i forskellige browsere. Hvilke værktøjer bruger du? Eller sidder du for hvert platform og hvert browser og tester det?




Indlæg senest redigeret d. 31.05.2012 10:54 af Bruger #15747
Jacob > Jeg forstår ikke hvad du mener med at lade sig slå af browseren.


Altså at man bare dropper at lave sin hjemmeside bedre i forhold til den specifikke browsere, bare fordi at den ikke fortolker koderne korrekt, og derfor giver man op i forhold til den enten med sine evner eller sin "dovnhed" :)


Det har da absolut ingenting at gøre med det du går og tror. Det er et spørgsmål om alder. Der er kommet 3 versioner siden IE6 og en ny er lige om hjørnet. Derfor er der ingen grund til at målrette sine koder til noget der er så forældet. Den eneste grund til at man har haft IE6 som en del af browserpakken, man koder efter, er fordi markedet ikke har fuldt med udviklingen.

Din begrundelse er fin, men indirekte skriver du også at du vil målrette din koder til IE5 mfl. osv. fordi de stadig (i visse lande) er på markedet.

Men markedet er ved at komme efter det, og har også fået opdateret sin browserpakke. Så IE6 er forældet.



Jacob > Jeg forstår ikke hvad du mener med at lade sig slå af browseren.


Altså at man bare dropper at lave sin hjemmeside bedre i forhold til den specifikke browsere, bare fordi at den ikke fortolker koderne korrekt, og derfor giver man op i forhold til den enten med sine evner eller sin "dovnhed" :)


Det har da absolut ingenting at gøre med det du går og tror. Det er et spørgsmål om alder. Der er kommet 3 versioner siden IE6 og en ny er lige om hjørnet. Derfor er der ingen grund til at målrette sine koder til noget der er så forældet. Den eneste grund til at man har haft IE6 som en del af browserpakken, man koder efter, er fordi markedet ikke har fuldt med udviklingen.

Din begrundelse er fin, men indirekte skriver du også at du vil målrette din koder til IE5 mfl. osv. fordi de stadig (i visse lande) er på markedet.

Men markedet er ved at komme efter det, og har også fået opdateret sin browserpakke. Så IE6 er forældet.


Okay.. Der kan vel heller ikke gå så lang tid før at IE 6 er helt væk? :)



Jeg tror at IE6 primært ligger ude hos nogle meget konservative virksomheder og ikke så meget hos private - og selv hos de få private, der trods alt stadig har IE6 vil de med meget stor sandsynlighed tilhøre en meget speciel målgruppe. Uden at nævne navne er det ikke særlig lang tid siden jeg selv sad med et slags intranet-site hvor hele den ret store organisation først på dét tidspunkt netop havde besluttet at opgradere, men selv når beslutningen er taget tager det tid at rulle ud.

Kigger jeg på statistikkerne for mine egne sites kan jeg se en stor relativ stor forskel på de besøgenes teknologi og det skyldes at de har en meget differentieret målgruppe - og det er netop dér jeg mener man skal sætte sig ind i; Det kan sagtens være relevant at optimere til IE6 - men det kan også sagtens være absolut irrelevant, man må altså analysere sin målgruppe ligesom man forhåbentlig gør når man designer osv.

Mine tal spænder fra 0 - 1,2% på IE6 til at Safari på ét site er den klart mest brugte browser (40%) til at IE er den klart mest brugte (med en fordelingen der hedder 60% IE9 og 34%) på et andet site (50%). Kigges der på forretningsside-statistik ligger IE generelt højere end på private hjemmesider og det er også her IE6 er mest dominerende).

Så selvfølgelig forsvinder IE6 - men den er ikke helt død endnu, og selvom det sikkert piner ethvert udviklerhjerte hvis man udvikler et site der ikke vises korrekt i samtlige browsere så kan det bestemt betale sig at få analyseret sin målgruppe og foretage nogle valg.



Jacob > Man kunne også vende det om og sige det er browseren som slår dig fordi du skal bruge enormt meget tid på at rette alle dens fejl i stedet for du kan konsentrere dig om selv hjemmesidens indhold.

Jeg er i hvert fald nået til et punkt hvor jeg siger at jeg gider ikke prøve så meget af min tid på at få siderne til at virke godt i dårlige browsere som Internet explorer.
Jeg laver det så siden er brugbar men der kommer nok popup beskeder om fejl fra javascript på mange af mine sider i Interner explorer 6 7 8 fordi jeg bruger javascripts addEventListener() der kun virker i Internet explorer 9.
Men jeg gider simpelhen ikke skulle teste for alt muligt bare for at få det til at se lidt bedre ud i nogen ældre browsere.

Jeg vil hellere se på hvad der virker nu i de nyeste browsere som folk har mulighed for at hente.
At microsoft så vælger at deres skod browser 9 ikke kan hentes til XP det viser jo bare hvor meget de ønsker at bestemme over brugerene.

Hvis folk vil bruge de gamle dårligere browsere så lad dog, jeg gider ikke skulle bruge en masse tid på at tilpasse min side når de bare kan opdater deres browser eller bruge en som er bedre.



Det valg er der for så vidt heller ikke noget i vejen med - men et så snævert valg er bare ikke noget du når langt med hvis du vil gøre webudvikling til en professionel levevej.



<< < 123 > >>
t