Popup skærm ved browser identifikation

Tags:    html css javascript popup browser

Hej Udvikleren.

Som overskriften sådan nogenlunde beskriver, så har lidt problemer med at finde ud af hvad jeg gør i denne her situation.
Har en side hvor det hele ændrer sig en smule ved højden og bredden i forhold til hvilket styresystem, og browser man bruger.

Jeg har fundet et PHP Browser detection script hvor man kan definere de forskellige parameter på de forskellige browsere/styresystemer. http://bastianallgeier.com/css_browser_selector/ men det har nogle mangler

Man kan for eksempel ikke definere om det skal være 64 bit eller 32 bit.

Det volder mig så mange problemer at jeg har valgt at ligge det til side. Også fordi jeg har fundet ud af at det ikke kun er 64 bit der er skyld i problemet. Jeg har f.eks en maskine med Windows 7 64 bit hvor i Firefox det ser fint ud. Derimod har jeg 3 andre maskiner med samme os og browser - hvor det dog ikke ser så godt ud. Synes det er mærkeligt.

Så nu vil jeg tænke på noget andet, men vil stadigvæk ha at brugerne af hjemmesiden er klar over at ved der er et problem, og at det kan afhjælpes med Chrome.

Mit spørgsmål er egentlig om det er muligt at få den til at identificere hvilket browser/os brugeren af hjemmesiden er bag, også sende en popup meddelse hvor man foreslår at de skal hente Chrome (hvor der ingen problemer er). Jeg har allerede noget popup halløj i javascript, men er meget i tvivl om hvordan jeg gør det - hvis det kan lade sig gøre.

http://mbstech.dk/ - der hvor der står "Sticky Notes" har jeg noget jQuery som jeg har fået herfra http://www.queness.com/post/77/simple-jquery-modal-window-tutorial - Det popper op når man trykker på linket, men jeg har også noget der bare selv går igang når man går ind på siden. Men det gør den jo ved alle hvis jeg sætter det til.

Det kan fint modificeres til at åbne når man træder ind på en side. Det har jeg intet problem i. Men jeg vil kun ha det til at gøre, når der f.eks kommer en Firefox eller IE bruger. Det skal selvfølgelig være i index.php

Udover det kunne jeg godt tænke mig at få det viderebragt til mit mail script. Altså når man trykker "Send" så kommer den popup/dialog ting op med en meddelelse. Har prøvet mig frem og tilbage, men det viser en masse errors.

Håber jeg har forklaret mig så i kan forstå hvad jeg mener.
På forhånd mange tak!

Mvh. Michael Sørensen



7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du bruger samme os og browser på 2 computere og får forskelligt resultat så kunne det være cachen der har gemt en gammel version af din CSS fil for eksempel så prøv og slet cachen og se om det så ser ens ud.

Jeg syntes det er en dårlig ide at du vil tage at detektere hvilken browser brugeren har også give forskellig kode.

Hvorfor finder du i stedet for ikke ud af hvad der er som gør det ser forskelligt ud også rette det så det ser ens ud i alle browsere og alle browserne får samme kode ?

Men prøv og kom med et link så kan vi kigge på din side og se hvorfor det ser forskelligt ud.



Hmm...


1. Hold op med at fortælle brugeren hvad de skal gøre, og hold op med at give dem negative oplevelser ved at bruge din side. Det er kun noget der virker når folk er "afhængige" af at besøge siden, eksempelvis med TV2 o.a. Hvis du fortæller brugeren at han/hun har et problem, ved at bruge en type browser sammen med din hjemmeside, så er det ikke browseren der fravælges.

2. At du har 4 computere med samme OS og samme browser kunne give anliggende til at tro, det er cache der er problemet og ikke at du har nogle pixel fejl.

3. Når du er færdig med at målrette dit design efter chrome, så går du til en lavere fællesnævner. Dvs. målret til Chrome OG firefox. Når det virker målretter du til Chrome, Firefox OG IE... osv.

4. det er svært for os andre at hjælpe dig, når du blot skriver du har prøvet med får en masse errors. Din udfordring er for bredt defineret og derfor er det egentlig nogle ret krævende problemstillinger du ønsker svar på.




Hej, Michael Bay Sørensen.


Det er så sandelig muligt men ikke specielt anbefalings värdigt det som du efterlyser. JavaScript kan, med lidt snille, oplyse en given bruger om hvilken broswer de anvender, hvad denne brower og dens opsäning understötter, mv.

Men er der Brugervenligt? Nej, vär opmärksom på UX (User eXeperience)!

Jeg vil anbefale dig först at kode til Firefox - specifikt. Din firefox browser må naturlig vis ha firebug, User Agent Switcher, mv. så du kan sikkert og nemt emullere flere forskellige typer af browsere uden nogen störer problemer.

Jeg anbefaler din denne resource/website:
http://www.chrispederick.com/

Denne herrer levere nogle fantastiske gode plugins til Firefox hvis man er udvikler. Tjek det ud hvis du föler for det. Du vil også finde, hvad jeg virkelig må kalde for mit personlige 'guldäg' "Web developer". ;-)

Jeg kan virkelig kun anbefale disse plugins. De hjälper dig og gör tingene en hel del lettere for dig, og du kan også styre den browser bedre.







Hej.

Først og fremmest tak for de mange gode svar. Jeg vil prøve og læse lidt om de plugins der kan hjælpe mig på vej.

Problemet er at jeg faktisk HAR optimeret siden først til at blive kunne vist korrekt i Chrome, også derefter prøve mig frem med Firefox. Men har hørt flere steder der kan være 1px eller 2px i forskel. F.eks line-height bliver ikke defineret ens. Det er noget med at den eneste browser runder om til hele tal - har jeg fået af vide? (Amino og Eksperten)

Derefter skal det lige siges at det var en Windows XP med Windows 7 64 bit i en virtuel boks. Jeg ved ikke om det gør en forskel (Da det ser fint ud på Windows XP)

Jeg ved det ikke er cachen, fordi jeg har også prøvet at installere helt ny OS. Firefox i Win7 32 bit ser jo fint ud.

Men hvorfor er det en dårlig idé at definere parametere i forhold til hvilket os og browser de har? Man kan da ikke lave en version af en (komplex) hjemmeside, hvor man er sikker på de passer til både Andorid, Ipad, telefoner, windows, linux, mac osv.

Jeg kan godt følge jer at det er åndsvagt med en popup skærm. Det virker meget logisk hvis jeg tænker det hele igennem. Jeg gider f.eks heller ikke at like en nyhed på Facebook for at kunne læse den. Brugervenlighed er vigtig.

I kan se en skitse af siden her http://mbstech.dk/test - det er KUN en skitse, men det beskriver problemet ret fint. Hvis man er bag Windows XP i Firefox, og man har mulighed for at se det i Windows 7 64 bit - ja så kan man se en forskel. Hvis ikke, kan jeg lige sende nogle billeder.

Problemet opstår også med 1 px i Firefox kontra Chrome i Windows XP

Håber det er fyldest gørende nok
På forhånd tak
Michael



@Martin >> jeg tror altså ikke fordi du skifter useragent i firefox at den skifter fra gecko til webkit, ie6,7,8,9,10, presto etc. engine



Du kan ikke pixelerne præcist, det er ikke meningen med HTML og CSS at det skal være præcist pixels ens.
Så 1-2 pixels forkert det er helt normalt. Og det jo ikke forkert at det er sådan. Det er bare ikke lavet til at være så præcist.

Så hvis du vil have det så præcist så kommer det nok ikke til at ske med HTML og CSS.

Du tømmer jo bare browserens cache så finder du ud af om det var derfor. Gå ind i browserens indstillinger og gik efter cache og vælg og slet det.

Jo du kan da godt lave en hjemmeside som vises godt på alle de forskellige system.
Du kan for eksempel bruge CSS til at vise hjemmesiden forskelligt afhængig af skærmstørrelsen.
For eksempel på min hjemmeside der skjuler jeg de yderste menuer til højre når men kommer under en vis bredde sådan at der er bedre plads til selve indholdet.

For eksempel :
Fold kodeboks ind/udCSS kode 


Jeg er i hvert fald modstander at at bruge særlig meget browserspecifik kode. Det da okay at bruge lidt men ville det ikke bare være bedre at skrive kode som virker for alle browserne ?

Men tror du bliver nød til at droppe at få pixels helt ens og leve med 1-2pixels forskellige eller måske lidt mere.



I mit hoved giver det ingen mening - men sådan er vi så forskellige. Jeg mener jo at det ville være nemmere med en form for standard, som de forskellige browsere og styresystemer sku indordne sig under.
Men når det nu ikke er sådan, må jeg jo prøve og gøre hvad jeg kan.

Som jeg har skrevet tidligere oppe VED jeg at det IKKE er browserens cache. Jeg har 3-4 måske 5 computere tilrådighed. Der har jeg rig mulighed for at teste på alle styresystemer. Det er allerede efter en HELT ny installation problemet ligger.

Hvis jeg lavede en helt normal hjemmeside hvor der f.eks ikke var de stiblede linjer jeg sku ramme, jaså var problemet sikkert ikke så stor. Men i min situation bliver jeg nød til at lave det ret ens i de forskellige OS og Browsere.

Det er nu 2 eller 3 gang at jeg bliver foreslået media queries. Har ingen kendskab til det overhovedet. Tror jeg vil prøve og Google det og læse lidt omkring det. Er der nogle links i anbefaler til at læse det? Kunne være fedt med nogle Danske





t