Forskel på browser?

Tags:    browser website chrome firefox

<< < 12 > >>
Hej.

Mange web browser hjemmesider skriver at deres browser er den hurtigste og sådan, men er der egentlig forskel på hastigheden, fra browser til browser?
Er det ikke bare hvor god, og hurtig din computer er?

Hvilken browser synes i er bedst?

Jeg er lidt selv programmør, og når jeg ser videoer om det og sådan, så bruger næsten alle Firefox, som standard browser?
Er den bedre til at teste hjemmesider, eller hvad?





12 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Chromes automatiske opdateringer er en FRYD for webudviklere som os - Det betyder at brugerne (næsten) altid sidder med en velopdateret browser, kompatibel med de nyeste APIs.

Firefox laver snart noget lignende, og vi kan kun håbe på at Opera, Safari og IE følger i samme fodspor.

Jeg holder for tiden rigtig meget af Chrome - De indbyggede debugger værktøjer er fantastiske og den har en ganske fin indbygget Profiler. Dog benytter jeg mig også en del af Firefox pga. da uovertrufne addons der er blevet kodet til den.

De tre andre ligger jeg inde med, til test af design og kode.



Ja der er nogen browser producenter som går en del op i at fortælle dig at deres i hvert fald er meget hurtigere end alle de andre.
Men det kommer jo an på så meget og hvad man tester osv osv.

Syntes bare du skal bruger det du syntes er bedst også blæse på hvad de påstår.

Men ja der er da forskel fra browser til browser.
Og nej det er ikke kun hvor god ens computer er.

Jeg syntes Firefox er bedst.

Der er nok bare meget der tale for at bruge Firefox hvis man også interesser sig for programmering og at lave hjemmesider.

Jeg syntes Safari og Internet explorer er mest skod.
Også syntes jeg Firefox, Opera og Chrome er bedst.

Nogen ting der irritere mig ved Firefox er at man ikke kan køre 2 forskellige versioner samtidig uden problemer ligesom man kan i Chrome og Opera for eksempel.

Også hader jeg Chrome automatisk tvangs opadteringer hvilket er den primære årsag til jeg sjældent opdater den browser.
Men Chrome starter rigtig hurtigt.



Jeg er meget til firefox, som jeg har brugt i mange år, og syntes selv den er rigtig god.

Og jeg tester med chrome, som også er en god og hurtig browser. Men ikke en jeg vil bruge som standard.

Og så bruger jeg IE til at teste med også. Men ikke til andet, overhovedet.

Jeg kan nemt mærke forskel fra browser til browser med hastighed på hvor hurtig de loader indholdet.

Jeg tror ikke ff er den hurtigste, men den jeg nu bare bedst kan lide, og skifter ikke :)



Jeg bruger for det meste Safari. Hvis man kører OS X Mac, så synes jeg det er den browser, som er flotteste og mest brugervenlig.

Chrome synes jeg er gået hen og er blevet meget mainstream, men det er jo også en grund.

Internet Explorer (inkl. NetScape) har jeg selv også benyttet meget til at teste browser venligheden for ens design.
Jeg synes generelt det er åndsvagt, at man siger "jeg dropper helt at designe min side til brug af IE, da det er en dårlig browser". Det synes jeg ikke lyder professionelt. Når jeg ser nogle skrive sådan, så tror jeg nu mere, at vedkommende siger det pga, at vedkommende ikke kan finde ud af designe en browser venlig version til IE.
Men hvis man gør en side browser venlig overfor IE, så kan man jo så også sige, at man lærer mere, da der jo er mange forskelle fra den og andre browsere.

Opera har jeg prøvet lidt, men valgte hurtigt at droppe det. For mig mindede det meget om en efterløber, som virkelig ikke kunne fange mig.

Og FireFox. Ja.. Den var min main browser,, før jeg så skiftede til Safari. Den er genial for designing af hjemmesider, og er skam også rigtig hurtig. Hvis man ikke kører OS X Mac, vil jeg klart anbefale den browser som første prioritet.



Safari er virkelig skod på Windows syntes jeg.
Jeg kan ikke forstille mig den er ligeså dårlig på OS X.

På windows crasher WebKit2WebProcess.exe programmet tit hos mig når jeg prøve ny kode som video tagget og sådan noget.

WebKit2WebProcess.exe er åbenbart et program der kører Safaris opgaver.

Også skal Quicktime være installeret før man kan bruge video tagget ellers kan browseren ikke afspille videoerne hvilket jo ligesom går imod hele ideen med at video tagget skal kunne bruges uden brug af plugins.

Jeg har også teste noget localStorage og sessionStorage kode og der crasher Safari bare konstant.





^ Enig i at Safari er dårligt, når man kører Windows.

Da jeg før i tiden havde Windows, så var Safari skam også en af de browsere, som jeg bare ville af med, med det samme. Den var langsom, havde et grimt udseende, og langt fra brugervenlig.

Nu når det så, er ved at være lidt tid siden, at jeg skiftede styresystem, så ved jeg ikke, om der i mellemtiden har været opdateringer til at ændre på det. Men det håber jeg da i hvert fald.




Internet Explorer (inkl. NetScape) har jeg selv også benyttet meget til at teste browser venligheden for ens design.
Jeg synes generelt det er åndsvagt, at man siger "jeg dropper helt at designe min side til brug af IE, da det er en dårlig browser". Det synes jeg ikke lyder professionelt. Når jeg ser nogle skrive sådan, så tror jeg nu mere, at vedkommende siger det pga, at vedkommende ikke kan finde ud af designe en browser venlig version til IE.
Men hvis man gør en side browser venlig overfor IE, så kan man jo så også sige, at man lærer mere, da der jo er mange forskelle fra den og andre browsere.

A hvad? ... der er en grund til, at mange dropper IE support og det er ikke fordi de ikke kan designe / kode til IE .. men mere fordi IE ikke fatter ret meget af CSS3 og HTML5. IE8 er den første browser fra Microsoft der fuldt understøtter CSS2.1 så gad vide hvor længe vi skal vente på, at IExx "fuldt" understøtter CSS3. Det er sku ikke godt, at vide.

Det tager simpelthen for meget tid og for mange resourcer, at lave noget der også virker i IE, hvis man vil bruge CSS3 og HTML5. Prøv eksempelvis at kode en dynamisk div (bredde og højde) med rundehjørner i IE8 uden, at bruge javascript, og så prøv derefter, at lave det samme i Chrome, Firefox, Safari, Opera. Så finder man hurtigt ud af hvorfor folk begynder, at droppe support til diverse IE versioner.



Synes generelt at det med hastighed er lidt overrated.
Jeg kan ikke mærke den store forskel for om jeg kører IE og så skifter til samme side i FF så er det ikke klik og pling så er den der og IE er "langsom".
Hvis man ser på tal og procentvis så kan det da godt være at Chrome eller FF er x% hurtigere end IE, men hvis IE er 2 sekunder om at loade en side og FF er 20% hurtigere så er det ikke noget du ligger mærke til. Du skal op på 100 eller 100+ % hurtigere før at det er noget jeg synes man ligger mærke til. Og så kommer det også an på hvad du ser på, for opstart, load og rendering af sider, javascript, memory forbrug etc. er alt sammen noget de forskellige browsere har forskellige forcer indenfor - men har forskellig betydning for forskellige personer og for forskellige sider. Hvis du oftest sidder på sider med meget lidt javascript er det ikke så vigtigt for dig, hvis du sidder på en maskine med 8-16GB ram så er memory forbrug måske ikke så vigtigt for dig, hvis du ikke er webudvikler er du måske lidt ligeglad med udvikler værktøjerne.

Jeg er selv stor fortaler og bruger af FF fordi den altid har virket mega godt med tabs, udvidelser og generelt er totalt superb til webudvikling. Det er nemt, hurtigt og effektivt og det kan jeg li, og hvis den ikke out-of-the-box kan det jeg vil er der ofte en udvidelse til at hjælpe mig.
Bruger IE af nød til nogle ting og teste kompabilitet i mellem forskellige ting, men til almindeligt brug så hopper jeg udenom andre end FF. Jeg synes selv det er fedt FF finder ud af der er kommet en ny version og spørg om man vil opdatere til den nyeste.



Chrome er mit valg. Kan bedre lide chromes dev-tools end firebug. Og så kan jeg virkeligt mærke en hastighedsforskel fra andre browsere (måske lige undtagen safari). Firefox er absurd langsomt når man først har vænnet sig til chrome.

@dan, der er faktisk håb for fremtiden i forhold til IE. De har da ihvertfald eksperimenteret med automatiske opdateringer (omend i det små og via WinUpdate) og det tyder da på at de har set problemet. IE10 er faktisk også en fornuftig browser - markant bedre support af moderne teknologi, og faktisk får den på nogen punkter bedre scores i diverse benchmarks end selv chrome, som ellers plejer at give de andre baghjul. Jeg har kun sparsomt testet den i en Win8 RC, da jeg ikke tildagligt har adgang til en windows pc.

Men MS har desværre stadig alt for lange livslængder for IE. IE6 er først lige blevet aflivet så vidt jeg husker, og IE9 bliver vidst først aflivet i 2017 - og den er jo allerede forældet :p Lad os håbe at de snart kommer på bedre tanker.



A hvad? ... der er en grund til, at mange dropper IE support og det er ikke fordi de ikke kan designe / kode til IE .. men mere fordi IE ikke fatter ret meget af CSS3 og HTML5. IE8 er den første browser fra Microsoft der fuldt understøtter CSS2.1 så gad vide hvor længe vi skal vente på, at IExx "fuldt" understøtter CSS3. Det er sku ikke godt, at vide.

Det tager simpelthen for meget tid og for mange resourcer, at lave noget der også virker i IE, hvis man vil bruge CSS3 og HTML5. Prøv eksempelvis at kode en dynamisk div (bredde og højde) med rundehjørner i IE8 uden, at bruge javascript, og så prøv derefter, at lave det samme i Chrome, Firefox, Safari, Opera. Så finder man hurtigt ud af hvorfor folk begynder, at droppe support til diverse IE versioner.

Ja. Det er ganske vidst sværere at lave fede effekter i IE, da den ikke understøtter så mange forskellige egenskaber som andre browsere, men det betyder jo ikke, at det er umuligt at gøre det. Hvis man f.eks. vil lave nogle runde hjørner i IE7, kan man jo evt. bruge billeder i stedet for border-radius. Og det samme gælder med skygger og lign. Dog når det kommer til at animere er det ganske vidst sværere, at lave et billede, men der kan man som sagt bruge JavaScript, som du også skriver.
Så ja. Giver dig ret i at det så er sværere, men tilgengæld lærer man mere af det. Næsten 1/6 af alle med en computer i dag benytter IE i. Så hvis man fuldstændig dropper at designe siden til IE, så mister man da sikkert en del besøgende pga. det.
Jeg mener bare, at en side ser mere professionel ud, hvis den understøttes af alle browsere (heriblandt en IE version). :) Og derfor synes jeg heller ikke om, når en hjemmeside direkte henviser en til, at man skal hoppe over til en anden browser, fordi den ikke er designes til vedkommendes nuværende browser.



Indlæg senest redigeret d. 11.07.2012 13:19 af Bruger #17255
<< < 12 > >>
t