Hvilke uddannelse er der?

Tags:    uddannelse web-integrator

<< < 123 > >>
Hej

Det er sådan for halv år siden valgt jeg at drop ude af web-integrator uddannelse og derfor valgt jeg at tag vagt uddannelse som jeg snart færdig med. :)

Grund til at jeg valgt at stoppe det var fordi jeg synes ikke lige det var mig og jeg var ingen i en svær tid med privat ting. men nu er det sådan at jeg overvejr meget at gå tilbage igen da jeg synes det er fed uddannelse. men jeg har bare høret mange når de er færdig med hovedeforløb som web-integrator så få de intet job eller ligne.

Jeg kun måske godt finde på bygge videre på uddannelse så jeg kun komme videre men jeg ved ikke lige helt hvad der er af mulighed for det?

Som sagt det den her uddannelse vi snakker om HER

Dog har jeg fået meget ros for nogle andre her ind med design og ligne da jeg er ordblind.

Håber vi kan få en god snakke!



23 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Der er job til dem der vil have job. :)
Det er klart at med en datamatiker eller datalog udd. har du større chance for at blive "plukket", og nogle ander udd. er skal du arbejde længe og hårdt for at få et job.

Webint. udd. er ikke ret meget værd, og har været brugt som indtægtskilde for at betale multimedieintegrator udd. Men... fællesnævneren for begge udd. er at man skal have stor interesse og være selvkørende. Så du skal faktisk kun tage disse udd. for at have en titel. Vil du lære noget er du nødt til at gøre en kæmpe indsats selv, da efter hvad jeg har hørt er det tit eleverne der giver viden til lærerne og ikke omvendt.



Der er datamatiker uddannelsen... Uddannelsen er mere systemusviklings orienteret, men der er rigtigt mange datamatikere, der arbejder med web. Mest som backendudviklere dog. Fordi de får meget teori ind under uddannelsen.

Vil du arbejde med frontend er Multimediedesigner en mulighed. Her arbejder du med design, implementering, idegenerering og markedsføring.



Vil give Dan ret.
Hvis du vil sikre dig lidt mere chance for at finde arbejde så tag en datamatiker, som er mere udvikler orienteret, men det betyder jo ikke du ikke kan lave web.
Har dog hørt at multimediedesigner ligger imellem datamatiker og web-integrator, men generelt er markedet bare dårligt så selv med en datamatiker kan det måske endda være svært at finde arbejde uden erfaring. Men igen til den tid kan (læs: skal) tingene se anderledes ud, og ellers har du muligheden som mange gør nu - tager en videreuddannelse med en bachelor ovenpå eller lign.



men jeg vil sige inden for web er det ikke altid uddannelsen der har noget, at sige. Det er selvfølgelig altid god, at have en uddannelse, men det har sku lige så meget, at sige hvad du har med i bagagen. Dvs. hvor meget du egentlig kan. Det har rigtigt meget, at sige hvad du kan i stedet for hvilken uddannelse du har.



Nu har jeg både web- og multimedie-integrator. Meget af det som Michael siger passer egentlig meget godt. Udover det så kommer det også an på hvilken praktikplads du har som multimedie-integrator. Jeg har haft det fedeste sted og jeg er nu ansat selv samme sted.

Men det handler meget om hvor meget du selv vil lærer og hvor meget af din fritid du bruger på det, specielt web integrator.

Nu har jeg et job men synes stadig ikke de uddannelser har været nok - det er kun praktisk og intet teori, det er ikke specielt dybt og du ender med at tage det forkerte valg på baggrund af manglende viden.

Derfor går jeg nu på aftenskole for at blive stærkere teoritisk og specielt en (endnu) bedre forståelse for den objekt orienterede tanke gang.

Hvad jeg ville gøre hvis jeg stod samme sted som dig? Tag datamatikeren, du har den rette holdning og det lader til du altid gerne vil lærer mere. Det eneste de andre uddannelser ville kunne gøre for dig er at få foden inden for hos en virksomhed (faktisk kun multimedie-integrator) men det er ikke 100% sikkert, chancen er faktisk ikke specielt stor.

EDIT: http://www.version2.dk/artikel/kritik-af-web-integratoruddannelsen-bygger-paa-et-forkert-grundlag-48338 (Hvorfor den ikke er på udvikleren ved jeg ikke)

Men at web-integrator er et springbræt passer meget godt, det er hvad jeg brugte den til ift. at skulle finde en praktikplads for nogle år tilbage.



Indlæg senest redigeret d. 17.10.2012 11:33 af Bruger #15754
Tror faktisk også datamatiker har fået nu sådan at man skal ud i praktik, så her er også mulighed for at gøre et godt indtryk og få en fod indenfor et sted.

@Michael
Sådan skulle det gerne være, men er det bare ikke. Man kan godt være dygtig og ligge lige under klassen top og have nogle spændende projekter at fremvise, have iver og gejst, og stadig blive sorteret fra på grund af man ikke har erfaring eller der er andre med en højere uddannelse.
Selvfølgelig er det variabelt, men netop i øjeblikket er der bare meget mere rift om stort set alle jobs og så hjælper en lidt mere "vigtig og vægtende" uddannelse bare på CV'et.
Hvad hjælper din gejst, iver og projekter hvis du aldrig når til samtalen blot fordi du ryger i skraldespandend fordi der sidder en og ser på dit CV og siger webintegrator nej tak vi kan få en bachelor i systemudvikling.
Du kan være den dygtigste i din klasse, og have den lækreste side at fremhæve dine kompetencer, projekter og skabe fokus på dig - men hvis dem du ansøger hos aldrig kommer så langt fordi du frasorteres på din uddannelse så hjælper det intet.
Det er lidt problemet i øjeblikket fordi der er så meget rift om jobbene, så der er det endnu sværere at stå ud og gøre sig selv mere interessant.



@csharper Du har kun delvist ret. Delvist fordi sådan ville det være hvis der kun fandtes een virksomhed der hyrede arbejdskraft.

Faktum er, at en klovn er klovn uanset hvilket cirkus han arbejder i. Så er der en klovn med meget erfaring, og så er der klovnen med lidt erfaring. Uanset hvilket cirkus du vil arbejde i, skal du have erfaring. Om du er skoleuddannet klovn eller autodidakt er fløjtende lige meget, hvis du er den sjoveste klovn på markedet, med mest erfaring.

Men det er rigtigt at vil du have et bestemt job, kræver det at du har kompetencer indenfor det job. Men jo mere specifik du bliver omkring dit jobkrav, jo mere specifik skal du også være omkring din udd.
Men alle udd. har sine begrænsninger. En med bach. i sys. udv. kan være god til .NET, men hvad hvis virksomheden vil have en der kender til Ruby, og står med en webint. der har erfaring fra flere projekter i Ruby?



Indlæg senest redigeret d. 17.10.2012 13:07 af Bruger #10216
Til alle sammen, er det ikke også noget med datamatikeren har nogle krav til dansk og mate?

Jeg har også selv overvejr det da jeg synes det jeg har læse om det lyder fedt!.

Det kan jeg godt glem!.

Jeg kommer aldrig op på det her

Du skal have en af følgende uddannelser:
- Studentereksamen (stx)
- Højere forberedelseseksamen (hf)
- Højere handelseksamen (hhx)
- Højere teknisk eksamen (htx)
- Anden eksamen på gymnasialt niveau

Herudover skal du have bestået følgende fag:
Matematik på B-niveau

Så skal jeg finde på en anden mulighed



Indlæg senest redigeret d. 17.10.2012 13:42 af Bruger #17136
@Michael
Selv hvis Jesper tager en datamatiker, og bliver den bedste i sin klasse og søger et C# udvikler job, et .NET udvikler job, et webudvikler job, et ASP.NET udvikler job, så kan hans ansøgning sagtens blive smidt i skraldespanden fordi den forrige ansøgning var en med bachelor uddannelse, eller en med erhvervserfaring.

Der er en grund til utroligt mange vælger at tage en overbygning og læse videre efter deres uddannelse nu fordi hvis der står 50-100 i kø til stort set hvert job du søger så er det svært at imponere og komme til samtale på ingen erfaring og "kun" en datamatiker.
Siger bare at uanset sprog og teknologi (stort set) så er der meget stor rift om stillingerne i øjeblikket, så når man kommer med en ansøgning som nyuddannet uden erhvervserfaring uden en høj uddannelse så er det svært at fange interessen om de skal læse mere om dig, se dine projekter og hjemmeside hvis du ligger sammen med folk der har meget mere erfaring og uddannelse med sig.

Ganske rigtigt at du vil altid kunne få job, men hvis du har taget en uddannelse så ønsker man nok ikke at starte med at sige jeg tager et job i netto.

@Jesper
Mener der er krav om du skal have bestået Dansk A, Engelsk A, og Matematik B, som er noget du ville kunne tage på aftenkursus hvis det er.



Indlæg senest redigeret d. 17.10.2012 13:47 af Bruger #17215
@Michael
@Jesper
Mener der er krav om du skal have bestået Dansk A, Engelsk A, og Matematik B, som er noget du ville kunne tage på aftenkursus hvis det er.


Jeg tror det bliver meget svært for mig Når jeg er ordblind og har svært ved at læse og forstå nogle ting nogle gang.



<< < 123 > >>
t