check brugernavn og email

Tags:    php ajax javascript

hej

få noget tid siden spørger jeg til hvordan man kun check et brugernavn. det jeg skal få lavet nu det er bare tilføj sådan at den check op på både brugernavn og email.

Fold kodeboks ind/udJScript kode 



Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Da jeg gerne vil have at den checker brugernavn og email, ;)

Det er sådan til brugernavn;

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Ligger op i koden der er connect til databasen.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


når jeg holder musen over den første del af html kode altså det her;

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


og når jeg har skrevet email færdig så kommer den frem og siger om den er optaget eller ej. når men når jeg gik hen til brugernavn og skrive det færdig så gik boxen væk fra email om den sagde den er optaget eller ligne,

du er utroligt velkommen til at sige til hvis du ikke forstår eller ligne, og du gerne vil have jeg skal forklare det med billeder ;)

ellers spørger mig;)

PS jeg kan ikke se problemet..



9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
en kommentar tl din PHP code:
har du tænkt over de 2 functioner hedder det sammen ?, ikke smart, hvis bægge functioner er tilstede samtidig.

function IsUserCreated($mysqli, $brugernavn){
kunne hedde
function IsUserNameCreated($mysqli, $brugernavn){

og
function IsUserCreated($mysqli, $email){
kunne hedde
function IsUserEmailCreated($mysqli, $email){

man kunne overveje om de 2 functioner skulle slåes sammen, og så tilføje en parameter om det er brugernavn eller email man vil teste på

tilføjet
i din html code
id = availability_status er der 2 gange, id skal være unik
som jeg skrev tidligere valider dit HTML




Indlæg senest redigeret d. 25.10.2012 11:06 af Bruger #16075
man kunne faktisk også slå de 2 js functioner sammen, med 2 parameter mere overførsel, ville jeg nok gøre.

html code
Fold kodeboks ind/udKode 


functions.php
Fold kodeboks ind/udKode 


ajax_check_email.php
Fold kodeboks ind/udKode 


ajax_check_username.php
Fold kodeboks ind/udKode 

ajax_check_email.php og ajax_check_username.php kunne man også overveje at slåe sammen til 1 fil, man skal dog lige skelne om det er username eller email der skal testes

hvorvidt IsUserUsernameCreated() og IsUserEmailCreated() skal slåes sammen er en smags sag, og et spørgsmål om hvad der er nemmest at vedligeholde for udvikleren, ved at have det i 2 functioner er det mere tydeligt hvad functionen gør, sigende functions navne
det sammen kan siges om de 2 js functioner, hvad er nemmest at vedligeholde for udvikleren ??, brugeren er selvføgelig interesseret i at js functionerne bliver slået sammen, da de derved spare noget data ( ca 800 byte :) )





men ligemeget hvad nu så siger den brugernavn og email er Tilgængelig! selvom de er optaget i databasen

har du prøvet at se hvad du sender afsted og modtager fra serverside coden ??
du må igang med at debugge din code, umildbart skulle min code virke.
ellers må du lige ligge en online vertion på nettet og komme md et link

det er ikke noget problem at have de 2 js functioner adskilt, hvis det letter vedligeholdelsen

Fold kodeboks ind/udKode 


jeg har lagt de filer der anvendes op her http://udvikleren.olsensweb.dk/jesper.zip




opret-bruger.php:
* du har et ?> formeget i linjerne 339, 362, 385 har jeg også skrevet til dig tidligere http://www.udvikleren.dk/forum/38943/check-brugernavn-paa-siden/ kl 12.10.12 13:40

* jeg har udkommenterede alle de include filer jeg ikke har fået medsendt

* du har 30 html fejl du skal kigge på

* du skal kigge på din sti til db.php, og andre externe filer, jeg tror det er det hunden ligger begravet, at serveren retunerer en fejl tekst

* jeg har rettet filen op (ikke html fejlene), så den kan finde de pågældende filer.

* du kan ikke lave en form inde i en tabel
du skal lave tabellen inde i formen (retter 16 html fejl)

* undgå at bruge font det er et forældet tag læg det ind i span og se en class på,

* slet linje include ("inc/db/db.php");, du includerer den i forvejen i linje 2

jeg har rettet filerne lidt op de ligger her udvikleren.olsensweb.dk/jesper.zip
AJAX delene virker hos mig
nb: du skal nok rette i db.php, så den passer til dine setting




Er det ikke noget i stil med det her du leder efter?
Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Har rettet lidt i din php-kode, som @Ronny også siger at du kan gøre. Har ikke testet det, det er kun et skud.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 




man kunne faktisk også slå de 2 js functioner sammen, med 2 parameter mere overførsel, ville jeg nok gøre.

html code
Fold kodeboks ind/udKode 


functions.php
Fold kodeboks ind/udKode 


ajax_check_email.php
Fold kodeboks ind/udKode 


ajax_check_username.php
Fold kodeboks ind/udKode 

ajax_check_email.php og ajax_check_username.php kunne man også overveje at slåe sammen til 1 fil, man skal dog lige skelne om det er username eller email der skal testes

hvorvidt IsUserUsernameCreated() og IsUserEmailCreated() skal slåes sammen er en smags sag, og et spørgsmål om hvad der er nemmest at vedligeholde for udvikleren, ved at have det i 2 functioner er det mere tydeligt hvad functionen gør, sigende functions navne
det sammen kan siges om de 2 js functioner, hvad er nemmest at vedligeholde for udvikleren ??, brugeren er selvføgelig interesseret i at js functionerne bliver slået sammen, da de derved spare noget data ( ca 800 byte :) )


Jeg kan 100% se hvad du mener, men jeg vil i første om gang gerne prøve selv,

men ligemeget hvad nu så siger den brugernavn og email er Tilgængelig! selvom de er optaget i databasen



Jeg har kopie det som du har ligge op i zip fil og jeg har kopie det som du har skrevet her :O !

Jeg har ligge det op i en fil så du også kan se det.
Du kan hente her






opret-bruger.php:
* du har et ?> formeget i linjerne 339, 362, 385 har jeg også skrevet til dig tidligere http://www.udvikleren.dk/forum/38943/check-brugernavn-paa-siden/ kl 12.10.12 13:40

* jeg har udkommenterede alle de include filer jeg ikke har fået medsendt

* du har 30 html fejl du skal kigge på

* du skal kigge på din sti til db.php, og andre externe filer, jeg tror det er det hunden ligger begravet, at serveren retunerer en fejl tekst

* jeg har rettet filen op (ikke html fejlene), så den kan finde de pågældende filer.

* du kan ikke lave en form inde i en tabel
du skal lave tabellen inde i formen (retter 16 html fejl)

* undgå at bruge font det er et forældet tag læg det ind i span og se en class på,

* slet linje include ("inc/db/db.php");, du includerer den i forvejen i linje 2

jeg har rettet filerne lidt op de ligger her udvikleren.olsensweb.dk/jesper.zip
AJAX delene virker hos mig
nb: du skal nok rette i db.php, så den passer til dine setting



opret-bruger.php:
* du har et ?> formeget i linjerne 339, 362, 385 har jeg også skrevet til dig tidligere http://www.udvikleren.dk/forum/38943/check-brugernavn-paa-siden/ kl 12.10.12 13:40

* jeg har udkommenterede alle de include filer jeg ikke har fået medsendt

* du har 30 html fejl du skal kigge på

* du skal kigge på din sti til db.php, og andre externe filer, jeg tror det er det hunden ligger begravet, at serveren retunerer en fejl tekst


#ja okay, det er fint nok ;)

#ved godt at jeg skal kigge på min html fejl det har jeg også lige selv fundt ude af da jeg skriv til dig ;)

#få ingen fejl med server til database eller ligne

#form ind i table, det fandt jeg også lige selv ude af ;)

#ja okay, tak ;) (til alt det sidste

EIDT


Det hjælper ikke det virker stadig ikke..
Her kan du se et billede af databasen og hvordan det ser ud når det er:

http://jesperbok.dk/jesper.png


EIDT EIDT

selvom den siger at den er Tilgængelig brugernavn og email så, skriver jesper@jesperbok.dk og admin så har jeg gjort sådan at den kommer frem og siger den er optaget?!. WTF!? det giver ingen mening? eller hvad?

Min tænke tror det kan være ajax_check filer altså til brugernavn og email og function, der kan være lidt af problem eller ligne?





Indlæg senest redigeret d. 26.10.2012 03:49 af Bruger #17136
t