Undervise i C#

Tags:    skole c# begynder udvikle aarhus

<< < 12 > >>
Hey folk på Udvikleren.dk
Jeg går med ideen om at starte en kursus virksomhed
i Aarhus, da det er der jeg bor, hvor jeg kan undervise
i C#, som en hobby. Det er grundflæggende
programmering, men godt for en begynder
at starte med, da det simple men omfattende
undervisnings materiale jeg skrevet
omhandler basis begreberne inden for sproget.
Jeg har fået det jeg har skrevet gennemlæst at
kyndige mennesker, der har godkendt det, og jeg føler
mig på sikker grund i forhold til at undervise ud
fra det, men er der overhovedet interesse for
at modtage undervisning i grundlæggende programmering
når folk bare kan læse en bog og få det samme ud af det?
Jeg forestiller mig et sådan kursus ville komme til at
koste ca. kr. 1800,- for 6 X 2 timers undervisning, for-
delt over 2 uger, og at holdet af elever er på en størrelse
af ca. 4 elever af gangen da jeg ikke må påtage en for stor byrde
da jeg er førtids pensioneret p.g.a. en psykisk lidelse, og
let bliver stresset, men er arbejds villig og er blevet
godkendt ved kommunen som arbejds klar.



Indlæg senest redigeret d. 18.12.2012 23:56 af Bruger #12345
Hvis jeg skulle modtage undervisning i programmering via et kursus, så ville jeg først og fremmest sikre mig at den der underviste mig havde meget erfaring, eller på anden måde kunne belyse at vedkommende faktisk har stort kendskab til det der skal undervises i.

Der skal sikkert nok være nogle der ønsker at betale for undervisning til grundlæggende C# programmering, men jeg tror at du skal vise dine kunder hvor meget ekstra man får ud af kurset, sammenlignet med et selvstudie, specielt krydret sammen med at du har en masse erfaring, som dine kursister kan trække på.



Jeg vil give Martin ret her.
Hvis man føler at en person virkelig er dygtig og KENDER sit stof fordi han har rodet med det og oplevet det positive og negative, så føler man sig i sikre hænder.
Jeg har selv været igennem et længere kursus hvor ham der holdt det skulle holde et kursus i noget der lige var udkommet, i en bog der var fyldt med fejl og meget anderledes end tidligere versioner - men hold nu kæft - jeg har ALDRIG (og gentager ALDRIG!) nogensinde fået så godt et kursus!
Han mente selv at hans tidligere kursus'er (versioner) havde gået bedre fordi bogen passede bedre med virkeligheden, men jeg og hele holdet fik løst alle spørgsmål.
Hvis der en enkelt dag var han ikke kunne svare på det (det var meget anderledes end tidligere versioner så ting var ændret meget uden helt at forklare alting), men så gik der 1-2 dage hvorefter han kom tilbage for at vise hvad problemet var og hvorfor det ikke virkede.
Han var dedikeret og ville give os noget godt med hjem så han skulle løse det problem og gjorde han, og oftest så kunne han komme med en længere forklaring på hvad der skete på server og klient og hvorfor det gjorde at tingene hang sådan sammen og hvad alternative metoder man kunne bruge hvis man ville opnå noget andet.

Hvis du har erfaring er noget af det gode også du kan give rigtige eksempler fra disse - fx. hvis du vil bygge en rejseportal i ASP.NET så er det godt at gøre sådan og sådan fordi de kunder kræver det og det, og så kan du sådan og sådan, og så kan du lave en WPF applikation til at kontrollere backenden og de data der skal præsenteres.

Hvis du har dette vil du virke inspirerende på dine deltagere og give dem gejst og lyst til at arbejde mere med det og lære mere - og gør at de får en succesfølelse med derfra (forhåbentligt) og det er dette der skal sørge for du bliver ved at få kursister. Ellers vil en flad eller dårlig omtale sørge for mange vil overveje at give noget mere for at være sikret noget højere standart.

- Et spørgsmål
Hvem er dit publikum og hvorfor?
Dem der gerne vil hjemmeprogrammere, men ikke har taget en uddannelse indenfor feltet?



Hej Martin og cSharper :)

Jeg forestiller mig at målgruppen ville være folk
der ikke har nogen forhånds viden om programmering, altså teenagere
der interesserer sig for programmering, og måske ældre der har taget
et PC kørekort og gerne ville lære at bruge computeren på en anden
måde. Da jeg ikke har nogen universitets uddannelse kan jeg ikke
undervise i avancerede emner som WPF, og materialet er lige nu mere
grundlæggende (og endnu ikke helt færdigt,
se det her
Jeg forestiller mig at lave et fortsætter kursus i WINDOWS.FORMS som jo
er en forgænger for WPF, og godt at vide noget om, hvis man vil lære at
bruge avancerede features i c# som WPF.
Tanken er at det kan være en hjælp at få tingene forklaret på eget
sprog, i det her tilfælde dansk, da jeg selv har skulle læse mange
bøger på engelsk, og fik RIGTIGT meget ud af et kursus med en
glimragende for ikke at sige fremstående underviser, som fik rettet
nogen af de ting jeg havde misforstået, eller slet og ret ikke forstået
:)




En erfaren programmør kan få meget ud af et selvstudie.
Begyndere bør efter min mening holde selvstudiet til et minimum, for de tutorials, man finder på nettet, springer alt for ofte over vigtige ting som fejlhåndtering og best practices, så jeg vil helt sikkert mene, at der er et marked for undervisning, især på begynderstadiet. En begynder ved ikke, hvad han ikke ved og ved derfor ikke, hvad han skal studere...om målgruppen så også mener det, det ved jeg ikke :-)



Efter at have læst lidt på dit materiale vil jeg foreslå du får en til at læse korrektur på det endnu engang. Tubor er med g som i Turborg.
Mange fine beskrivelser, men overvej eksempler fx. Console.Title og et lille billede under der vises hvad der menes.

Det med store og små bogstaver - er du klar over hvad forskellen selv er? Ville være et oplagt spørgsmål fra en elev og hvorfor der er to? Hvad er fordelen ved den ene fremfor den anden?
Samme spørgsmål vil nok komme under variabler og typer (Type vs. .NET Type).
Nill er forkert - det er null.

Når du til sidst siger "... C# kan ikke alt ..." skal du pointere meget kraftigt hvad du mener her. Om du mener at der er opgaver C# sproget ikke kan løse, eller om du mener at der er begrænsninger i opbygningen af C# sproget (såsom nedarvning fra flere samtidigt?).

Du må også gerne komme ind på hvordan du laver objekter fra en type til en anden - typecasting sektionen og hvilke muligheder du har her - plus fordele / ulemper.

Samtidigt også gerne fortæl om muligheder i objekter og referencer.
Fx. hvad sker der hvis du laver et loop med et objekt indeni som instancieres til en ny værdi og tilføjer til en liste?
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 

Når listen er gennemløbet har du så en liste med personer der har en alder fra 20 og op? Eller er der noget her man skal være opmærksom på?

case - fortæl om default.

deconstructor
Går du meget op i at de skal blive ved med at lave dem? For normalt laver man dem ikke medmindre man har specifikke og meget unikke behov.

Fyld
Du skriver omkring Arrays efter du skriver fyld?
Overvej også gerne at se på de smartere lister efter dette såsom ArrayList og List - og fortæl her omkring typecasting og hvad fordele du får ved at gøre din liste typestærk med List<Type> både ved tilføjelse og udlevering af dine objekter .Add() og .ElementAt(i).

Generelt overvej at få sidenummerering på - for spørgsmål og kommentarer er meget nemmere når man kan henvise til side xyz.



Heh C#R :#

Det må jeg slet ikke komme ind på da jeg ikke er uddannet :P, men mit umidelbare svar er ja, da <list> ikke ligger på et andet scoope SELVOM den pakker det ind i while.
Men du kommer alt for langt, selv om du stiller relevante spórgsmål, kommer
disse implimeteringer ikke fra c# "basis" altså 1.0 men nærmere 3.0, eller måske oven i købet 4.0. Men selv om vi er i 5.0 skal jeg, og har ikke tænkt mig, at undervise ud fra den version da jeg ikke har NOGEN begræb om hvordan < >, => eller SELECT fungere og ville ikke kunne være sikker på, hvordan jeg skulle svare imens bugsvaverne's cassing, og nej JEG VED DET IkkE :o er :: class, member og namespace skal være med stort, mens variabler og sproget skal være med småt... og kamelCassing, eventuelt kamel_PERLCassing. OG SÅDAN ER DET BARE ELLERS KOMMER GATES OG BANKER DIG I HOVEDET MED BIBLeN :D Typer er reference typer, altså rydder gc dem først op sidst, variabler er ikke. Og hvis du ikke har spæcielle behov så syndes jeg bare du skal fortsætte med at gøre som du gør. Default bruges jeg kun når jeg er doven, for jeg kan ikke stave til det og go kode i c# kan ikke falde igennem blokkene. Jeg fortæller kun om System; hvis du er intereseret må du vælge yderligere information, men så har du da et fundament XD Vh'isner @superklog :J



Hmmm...hvis jeg skal være ærlig, så ville jeg nok blive skuffet over at smide 1800 for at blive undervist efter de materialer, du har lavet. Der er mange fejl og begrebsforvirrelser, og det lyder altså ikke som om du helt selv har styr på begreberne, og så har jeg endda kun skimmet dokumentet.

'class Namespace'
...er bestemt ikke et objekt...det er en klasse.

'Main kan have parametrene ”string[] args” som betyder
benyt externe kommandoer når programmet køres som interne kommandoer og tilknyt til args kommandoen'
...argumenter til et program er ikke eksterne kommandoer, det er (som navnet også antyder) argumenter.

'Objekt orienterede sprog som C# gør konstruktionen af software
mere resultatorienteret.'
Huh??

'JIT ligger øverst og fortolker den kode brugeren skriver for computeren.'
Nej, den kode du skriver bliver compileret til bytekode, som så kan JIT compiles.

Desuden forstod jeg ikke meget af dit svar ovenfor (@19.12.12 13:36). Er du helt sikker på, at du er klar til at undervise?




OG SÅDAN ER DET BARE ELLERS KOMMER GATES OG BANKER DIG I HOVEDET MED BIBLeN


Jeg tror nu mere Anders Hejlsberg kommer istedetfor eftersom det er ham der er forfatter til C# :-)





Ah Jeg er som sagt ikke igang, men jeg har købt en klient NComputer, eller flere og tænker jo på max 4 elever, men har 7 bokse. Jeg har ikke noget lokale, og en husleje er sådan noget som kr. 4.000,- om mrd. Ellers mener jeg jeg har ret, lige med undtagelse af args, som er [kode]argX = args[0];[/kode] og klasser er modellen for objektet, som så trykker stakken eller heap alt efter type for holderne i klassen.
T@m



Jeg er tilhænger af at viden skal forkyndes gratis :P - Så er det sagt!



<< < 12 > >>
t