Undervise i C#

Tags:    skole c# begynder udvikle aarhus

<< < 12 > >>
Hey folk på Udvikleren.dk
Jeg går med ideen om at starte en kursus virksomhed
i Aarhus, da det er der jeg bor, hvor jeg kan undervise
i C#, som en hobby. Det er grundflæggende
programmering, men godt for en begynder
at starte med, da det simple men omfattende
undervisnings materiale jeg skrevet
omhandler basis begreberne inden for sproget.
Jeg har fået det jeg har skrevet gennemlæst at
kyndige mennesker, der har godkendt det, og jeg føler
mig på sikker grund i forhold til at undervise ud
fra det, men er der overhovedet interesse for
at modtage undervisning i grundlæggende programmering
når folk bare kan læse en bog og få det samme ud af det?
Jeg forestiller mig et sådan kursus ville komme til at
koste ca. kr. 1800,- for 6 X 2 timers undervisning, for-
delt over 2 uger, og at holdet af elever er på en størrelse
af ca. 4 elever af gangen da jeg ikke må påtage en for stor byrde
da jeg er førtids pensioneret p.g.a. en psykisk lidelse, og
let bliver stresset, men er arbejds villig og er blevet
godkendt ved kommunen som arbejds klar.



Indlæg senest redigeret d. 18.12.2012 23:56 af Bruger #12345
Et par kommentarer om kundegruppe:
Erhvervskunder vil til enhver tid vælge de store kendte udbydere som f.eks. DTI, selvom deres priser er langt langt højere. Det gælder uanset hvor godt dit materiale er.

Så er der hobby-folket tilbage, og her vil rigtig mange foretrække online-kurser eller selvstudie med en bog. Dermed ikke sagt, at der ikke findes hobbyister, der vil betale for undervisning - de dukker op af og til.

Jeg tvivler dog stærkt på at der er kunder nok til at refærdiggøre ret store udgifter, så som lokaler osv.

Et alternativ kunne være at undersøge, om du kunne køre kurset under LOF, AOF eller FOF. Specielt pensionister tror jeg i høj grad tyr til aftenskoler. De vil så nok køre med noget større hold, men du friholdes for udgifter til reklame, lokaler, materiale osv.



Hvis du ikke må komme ind på emner som dine deltagere vil spørge om så får du problemer. Hvis jeg betaler 1800 kr. for noget forventer jeg du enten kan svare fagligtud fra erfaring, eller kan finde ud af det så jeg får værdi af mine penge. Er ret sikker på jeg ikke er ene om det - nybegynder eller ej så vil jeg gerne LÆRE noget og have ret til at stille "dumme" spørgsmål udenfor det vi lærer - med forventning om underviseren ved det og kan eventuelt henvise til det bliver gennemgået i det udvidede kursus.

Du skal vide hvad der sker i sådan et loop for at kunne hjælpe dine studerende med at forstå basale principper i sproget og frameworket.
Hvis de i et loop får 30 person-objekter der til sidst har samme alder så vil de undre sig og spørge hvorfor. Det er sådanne ting de skal forstå i grundundervisningen fordi ellers vil de ikke kunne løse sådan en problemstilling hvis de møder den fordi det er basal måde hvordan objekter og referencer arbejder sammen.

Uanset om de er 3.0 eller 4.0 vil jeg stadig mene det er relevant at kunne fortælle at det kan gøres smartere i nyere versioner, og at de vil lære det på et mere udvidet kursus.

Default er vigtig at vide for dem for kan være de vil bruge dem i fejlhåndtering eller bruge den i en speciel kontekst - så du kan ikke udelade noget fordi du synes det er dårlig stil.
Er du så bare "effektiv" (modsat doven?) når du selv skriver dine egne deconstructors uden behov for det?
Der ville jeg mene det var mere passende at være doven :D

Du fortæller kun om System?! :O
Så dit dokument er en dråbe i havet på et forord til du vil fortælle om System? For det er ikke et lille område bare til din information.

Ved ikke om dit superkloge geni gør at det er svært at skrive sammenhængende, men jeg ligesom Robert havde en kende svært ved at forstå dit indlæg, men forsøgte.

Den med at sådan er det bare ellers blah blah blah, er ikke noget du kan fortælle en kursist som et svar til et spørgsmål. De forventer at modtage viden og er det de betaler for.
Hvis du ikke kan håndtere spørgsmål, så overvej at lave materiale du kan sælge til lavere pris i stedet uden direkte kontakt med mulighed for spørgsmål så du undgår dette.

Bare forbered dig på sådanne scenarier og spørgsmål for de kan komme og så er det ikke sjovt at stå med en kunde der har betalt 1800 for at få viden som brokker sig og siger jeg vil kun betale halv pris for det for dårligt og blah blah blah.

Worst case er du tager penge for at lære nogle noget der faktisk er forkert - det er ikke nogen optimal situation for nogen af jer.
Undervisning foregår bedst med en der har en form for erfaring eller grundlag for at kunne præsentere noget materiale som man har noget grundviden om..



Indlæg senest redigeret d. 19.12.2012 15:59 af Bruger #17215
Ja men FoF VIL ikke sætte resurser af til et hold, og den eneste anden mulighed for at kunne undervise, er at leje et lokale helst ikke sådan helt advejen, og det koster kr. 3-4.000,- om måneden som jeg jo så helst skal have dækket af eleverne, samt udprint af materiale i farver med mappe. Og strøm og invertering i visuelt og manuelt fremvisnings og laberotarie udstyr. Jeg ser så muligheden for at tjene ved siden af min bevilling, som er tilladt og tillader at jeg må tjene cirka det samme beløb om mrd, så jeg skal tjene beløbet to gange for at tjene noget... Så selv FoF koster lidt, privat koster mere.

System er en kerne fælles for programmering... spicifik struktur for c#



Indlæg senest redigeret d. 19.12.2012 17:26 af Bruger #12345
System er et namespace som er vigtigt, men også stort område. Jeg lærte først selv som systemudvikler mange af tingene derfra efter erfaring med dem fordi nogle af tingene ikke er "bare lige".

Men så har du jo lidt vej endnu.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/system(v=vs.71).aspx



Ja du har helt ret, det er også derfor jeg valgte at specialicere mig i System, som helt rigtigt er et namespace - en samling af classer og metoder der er til rådighed for programmøren efter dekleration. Men mange af de andre namespace objekter er osse @superspændende, jeg kan lide Threading og Timers.Timer, men der er så mange (selv om mange af dem har ræsondans) at der næsten ingen grænser er for hvad man kan få computeren til at foretage sig, selv om produktet kun bliver bedre af større vide KAN det også virke forivrende ikke at starte med begyndelsen. Men det er ikke et krav :D



Måske det var en ide at tale med din lokale skole som uddanner eks. webintegratorer eller datamatikere og så spørge om du må komme ud og være gæsteforelæser, så kan du prøve dit materiale og se hvordan dine "potentielle" kunder reagerer på dit materiale. Så har du også noget erfaring med undervisning.



De fleste skoler har ofte en meget fast lærestab, selv om du har ret i at det er muligt at der i emne uger eller på højskoler, nogle gange inviteres særlige forelæsere ofte talentfulde unge spirer fra erhvervs livet, eller støvhoveder fra de højere lære anstalter, til en eller to dags kursur indlagt i undervisningen, jeg er ikke god nok. Desvære ;)



Indlæg senest redigeret d. 20.12.2012 16:48 af Bruger #12345
De fleste skoler har ofte en meget fast lærestab, selv om du har ret i at det er muligt at der i emne uger eller på højskoler, nogle gange inviteres særlige forelæsere ofte talentfulde unge spirer fra erhvervs livet, eller støvhoveder fra de højere lære anstalter, til en eller to dags kursur indlagt i undervisningen, jeg er ikke god nok. Desvære ;)


Hele problemet for mig at se er at du skal have prøvet dit materiale af. Du er nødt til at finde nogen du kan eksperimentere på. Du prøver dit materiale af og så retter du det lidt til og før du får set dig om har du en masse erfaring og noget godt materiale. Du skal nok være forberedt på at du til at starte med skal gøre det gratis indtil du får det prøvet af nok gange.

Med hensyn til at være gæsteforelæser behøver det jo ikke være mere end et par timer en dag.

Det behøver ikke kun være erhvervsskoler, det kan også være på tekniske skoler og gymnasier, det kan være i netværksgrupper hvor du taler om noget bestemt. Det kan være online (video på fx. youtube eller et webinar). Men du er nødt til at gøre noget - det er jo hønen og ægget.



Indlæg senest redigeret d. 20.12.2012 18:53 af Bruger #2730
<< < 12 > >>
t