Job - ASP.MVC eller PHP?

Tags:    asp.net asp php oop mvc

Hej.

Jeg er i øjeblikket under uddannelse som Datamatiker, og regner med at søge job indenfor webudvikling når jeg er færdig.

Jeg er rimlig hjemmevant i CodeIgniter med brug af HMVC patterns.

Spørgsmålet er, hvordan ser det ud med jobs? Vil jeg have nemmere ved at få et job med ASP.MVC, eller ligger pengene i PHP?

Hvis jobmulighederne er størst indenfor PHP, er der jo ingen grund til at sætte mig ind i ASP. (har JAVA i skolen)



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror det afhænger af hvilken type webløsninger, du laver. Uden at skære alt over én kam, er større enterprise-sider med avancerede backendbehov, som oftest nok bygget på noget andet end bare PHP - formentlig en eller anden form for .NET teknologi. Da antallet af .NET programmører (de rigtigt dygtige af dem) nok er markant lavere end PHP programmører, er der formentlig en bedre hyre at hente på det marked. Når dette så er sagt, er der bestemt intet i vejen for at satse på PHP. Det er et sprog, der stadig er i vækst, og rigtig mange webbureauer(sikkert størstedelen), leverer løsninger baseret på PHP.

Hvis man skal tage udgangspunkt i jobmarkedet, som det ser ud i dag, ville jeg nok satse på PHP. Jeg ser dagligt væsentligt flere jobopslag henvendt til PHP-udviklere end .NET udviklere. Man skal så også tage i betragtning, at der nok er væsentligt flere kandidater til disse stillinger, så måske udligner dette fordelene.

Når alt kommer til alt, skal du i bund og grund nok satse på det miljø, du finder dig bedst til rette i. Det er vigtigt, at du føler dig godt tilpas med det du laver, og så skal det selvfølgelig også helst være sjovt.

Jeg krydser fingre for din videre færd :)



PHP er meget udbredt, og specielt til CMS systemer så der er masser at lave. Det er både en fordel og en ulempe - for når der er masser af opgaver, med masser af konkurrenter så presses din timepris. Med .NET (ASP.NET) er udbudet ikke i samme omfang så stort da det ikke har eksisteret så længe, så mange systemer der er baseret på det som med PHP så det kan være sværere at finde noget som nyuddannet, men som Patrick ganske rigtigt siger kan lønnen når du kommer dertil også være noget bedre. Så du skal arbejde hårdere for at få PHP jobbene på grund af antallet af kandidater, men samtidigt er der også flere muligheder at søge. Ved ASP.NET er forventerninger nok højere til dine kvalifikationer også, fordi der ikke er så mange at vælge i mellem så derfor skal du være dygtig til dine ting.

Følg dit hjerte og hvad du føler for, så kan du altid sadle om hvis du finder ud af at det økonomisk var et dårligt valg.



snup det sprog / teknologi som du bedst kan li :-)


EDIT: csharper det er ca. 50/50 på it-jobbank.dk sad lige og kiggede lidt rundt omkring mht. til jobs indenfor de 2 sprog/teknologier :-)



Indlæg senest redigeret d. 30.01.2013 11:11 af Bruger #9576
@Mikkel
Det er de opslåede jobs, men PHP bruges lang flere steder end ASP.NET fordi det er ungt i forhold til PHP som har eksisteret længe. Dog gør det også at ASP.NET har nogle andre muligheder der appellerer til et andet publikum da det dermed kan være opbygget ud fra betragtninger fra andres problemstillinger (som PHP har).

Men giver Mikkel ret i bund og grund. Tag hvad du føler for i hjertet.



Indlæg senest redigeret d. 31.01.2013 09:48 af Bruger #17215
ASP.NET bruges typisk mere i Enterprise øjemed, det vil sige større virksomheder som har en infrastruktur eller andre produkter der i forvejen bygger på MS platformen (SqlServer, Sharepoint, osv.)

PHP bruges typisk i virksomheder som laver mindre hjemmesider (Wordpress, joomla, webshops osv.)



t