Hjælp mig med at komme igang med programmering

Tags:    java html cocoa wiring

<< < 123 > >>
Hej udviklere

Jeg har i langtid rendt rundt med idéen om at lære at programmere. Hver eneste gang jeg har prøvet er det dog endt galt. Jeg går i stå efter de første par artikler. Jeg har tidligere forsøgt og lært det basale i HTML, Wiring (i forbindelse med lidt leg med en Arduino) og java (Lavede de første kurser hos Codecademy).

Mit egentlige spørgsmål er blot hvordan man kommer igang med at programmere. Jeg er mest interesseret i at programmere programmer og ikke websites. Cocoa kunne være en mulighed da jeg er Mac og iPhone tilhænger.

Det næst skal det siges at jeg pt er studerende (Ikke en IT-uddannelse). Derfor er det hele på hobbybasis. Er det muligt at lave noget ordentligt software uden at bruge et fuldtidsjob på det?

Takker for hjælpen! :)

- Kasper



29 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har stået i selv samme situation :) Den gang lærte jeg mig HTML og CSS, og PHP som programmeringssproget. Det var ikke så svært, og kan gøres på alle computere uanset hardware og software, da det i princippet blot kræver et tekstprogram. PHP var super for mig.

Jeg begyndte i sommers på datamatiker udd. og er ved at lære JAVA og MySQL. Det har faktisk gået rimelig let med en god bog. Men endnu vigtigere, nogen at lære det sammen med. Man kan meget nemt sidde fast ved en lille ligegyldig problemstilling. Men hvis du har nogen du kan spørge til råds, så går tingene noget lettere!

Så, er du til web, så gå efter PHP, er du til lokal platform, så gå efter JAVA :) Det må være min anbefaling!



Alt er muligt - Google blev til i en garage. Facebook blev til på et kollegieværelse. 13 årige har tjent millioner på iPhone spil. Så alt er muligt.

Hvordan man kommer i gang, sker ved at sætte sig ned. Med f.eks. Codeacademy. Det kan også være med en Cocoa editor, nogle tutorials fundet via Google, og et par colaer og en pizza. I stedet for google kan du også vælge en god bog om Cocoa. Det handler primært om antallet af interessetimer, samt en god portion logisk snilde.



Hey Kasper.
Ja det er faktisk ret svært at blive programmør, og jeg måtte hente mine bøger i Indien før jeg kom igang, også efter utallige fejlede forsøg med c++. Hele hemmeligheden er at alt information er skrevet over et eller andet framework skrevet i assembly (c/++), som man så også lige skal installerer men hvis du er interesseret i programmer kan jeg anbefale C# WPF, og til IPhone MONOTouch som også er i c# og så MONODevelop eller VisualStudioExpress efter platform for du skal udvikle på MAC til MAC.
Kig på http://c9.dk/school.pdf til at starte med, og så kan jeg anbefale dig at vælge en retning og så begrave dig i Amazon.co.uk hvor der er rigtigmange gode bøger billigere end f.eks. Apress.com, Peachpit.com.
T@m



Jeg vil anbefale Java, som også sagtens er brugbar på Mac. Java er jo uafhængigt af en platform, fordi det kræver dens helt egen oversætter installeret på systemet.

Samtidig er Java utroligt nemt at lære og der findes utroligt mange gode resourcer (både på nettet men også i bøger), som er nemme at gå til. Desuden kan java bruges som springbræt til mange andre sprog i fremtiden.

Jeg kan anbefale denne bog, som jeg selv brugte på mit datamatiker studie
http://www.deitel.com/Books/Java/JavaHowtoProgram9e/tabid/3622/Default.aspx



Jeg vil foreslå Ruby eller Python, det er endnu nemmere, at lære end Java.



Hvad er det forskellen på de forskellige sprog er? Hvad bruger man dem til?

Så vidt jeg kan læse er Ruby og Java noget man bruger til web-apps, mens Python mere er til normale programmer der kører uden for browseren. Eller er jeg helt på spanden?

Og hvad siger i til Codecademy. Er det noget man i følge jer kan bruge til noget??



codeacademy er fint til, at få en generel introduktion til et sprog, men det kan aldrig erstatte det, at tage en uddannelse eller f.eks. læse nogle af de gode programmeringsbøger der findes.

Forskellen på sprog er meget forskelligt, jeg vil næsten sige det kommer an på hvad du vil bruge det til. Og jeg vil sige, at man som udvikler og programmør ikke kun kan koncentere sig om et sprog hvis man vil være rigtig god... dermed ikke sagt der ikke findes programmører der kun koncentrer sig om et sprog, for det gør der da. Men jeg tror samtidigt også, at den naturlig nysgerrigheds om mange udviklere har også gør, at de kigger på og afprøver mange andre (og forskellige sprog), mens de har ét sprog de lige som kalder deres "eget".

Det jeg egentlig gerne vil sige er, find ét sprog som du kan lide, lær det og lær alle aspekter af det, sæt dig ind i hvordan du opsætter og løser de værste programmeringsmæssige paradigmer. Hvis du først lære det i et sprog. Så kan det mange gange nemt overføres til andre sprog. Det vigtigste er, at lære selve logikken og problemløsningen, så kan du nemt overføre det fra det ene sprog til det andet.




Så vidt jeg kan læse er Ruby og Java noget man bruger til web-apps, mens Python mere er til normale programmer der kører uden for browseren. Eller er jeg helt på spanden?


Java kan også sagtens bruges til almindelige desktop programmer, eller ja spil for den sags skyld, så der er ikke nogen begrænsning der.

#Dan
Jeg er er dog ikke helt enig i at Ruby og Python er meget nemmere at lære, men jeg er enig i at de ligger på listen af programmeringssprog, som ikke er så indviklede.

Er også enig med Dan i at en programmør eller udvikler ikke kun skal fokuserer på et enkelt sprog, men gerne være bevandret i flere forskellige slags. Dog vil jeg for en nybegynder opfordre til at man vælger et sprog, og holder sig til dette indtil at man er nogenlunder øvet i dette. Herefter kan man udforske andre teknologier, som man måske endda også kan få til at spille sammen med det sprog man kender i forvejen.



Hvis du er et fuldstændig "blank slate" mht. programmering, så er Head First-bogserien et godt bud på en let og forståelig introduktion til programmering. Der findes Head First-udgaver til en del forskellige programmeringssprog mv.

Jeg er enig i forslaget om Ruby eller Python som et godt udgangspunkt, da de er lette at gå til og du ikke behøver blive hjernevasket med objektorienterede principper først ;-)

Måske skulle du endda starte med et scriptingsprog som PHP (ja, det kan også bruges til applikationsprogrammer--det indeholder en såkaldt CLI, der gør det muligt at lave konsolapplikationer) eller Lua, som er lette at lege med og få skrevet og afprøvet en masse kode meget hurtigt med. Jeg er specielt blevet glad for at lege med Lua på det sidste. Syntaksen falder en naturligt ind efter ganske kort tid, uanset om man er vant til C-lignende syntaks.

Alternativt kan du bare gå hands-on med et program, du ønsker at udvikle for sjov, ved at kigge på kodeeksempler, du finder rundt omkring på nettet. Det er noget hurtigere end at læse en hel bog igennem. Dog er Head First-bøgerne lette og hurtige at komme igennem, da de er meget visuelt orienterede.

Held og lykke :-)



Alternativt kan du bare gå hands-on med et program, du ønsker at udvikle for sjov, ved at kigge på kodeeksempler, du finder rundt omkring på nettet. Det er noget hurtigere end at læse en hel bog igennem. Dog er Head First-bøgerne lette og hurtige at komme igennem, da de er meget visuelt orienterede.


Hvad mener du? Altså udvikle et program på baggrund af kode eksempler fundet på nettet? Det bliver vel et rimelig komplekst puslespil ?

Jeg takker mange gange for hjælpen!! :)






<< < 123 > >>
t